Foto: Roger Woolman
Nedosljednosti se lijepo vide na slučaju Brittany Howard, koja se uspješno otisnula u solo vode nakon što je predvodila sjajni bend Alabama Shakes. Njen je album „Jaime“ nominiran za najbolji album alternativne glazbe, a Grammya je dobila ove godine za najbolju rock pjesmu, iako sjajna stvar „Stay High“ nije ni jedno ni drugo
povezane vijesti
Grammy nagrade, osim što su neka vrsta vrhunca sezone nagrađivanja dosega u diskografiji, ujedno su i valjda najteža ceremonija za pratiti, prije svega zbog velikog broja kategorija. Ove godine, na 63. izdanju u Staples Centru u Los Angelesu bilo ih je 84, što je još i dobro. Prije desetak godina Grammy je u širenju došao do čak 109 kategorija.
Grammy je često predmet kontroverzi jer redovito zna favorizirati nešto što nije posebno primjećeno ni kod publike ni kod kritike, i obrnuto, ignorira objektivno visoka komercijalna i(li) umjetnička ostvarenja. Ove godine je najeksponiraniji slučaj zaobilaženja doživio je Weeknd, koji je imao jedan od najvećih hitova prošle godine s „Blinding Lights“, hvaljen album i možda najuspješniju godinu iza sebe okrunjenu nastupom na najvećem televizijskom događaju u SAD-u, Super Bowlu. Nije nominiran niti u jednoj kategoriji.
S druge strane, miljenica Grammya Beyonce zaradila je čak 9 nominacija iako u zadanom razdoblju uopće nije izdala album. Na kraju, s 4 osvojena Grammya ide kući kao – uvjetno rečeno – ukupna pobjednica za 2021. godinu. S ta četiri kipića u obliku gramofona, dogurala je do sveukupno 28, čime je sustigla Quincya Jonesa i prestigla country pjevačicu Alison Krauss. Što će tek biti kad izda novi album, nema sumnje da će skinuti apsolutni rekord u broju Grammya koji iznosi 31, a drži ga dirigent klasične glazbe, Georg Solti. S obzirom da je Solti preminuo još 1997. godine, teško da će osvojiti još koju nagradu, iako, nikad se ne zna kad je Grammy u pitanju.
Nagrada Nacionalne akademije diskografskih umjetnosti i znanosti (NARAS) pod udarom je zbog netransparentnosti glasanja, ali i rasne i spolne pristranosti. Iako ovoliki broj nagrada samo za Beyonce sugerira drugačije, zadnji put kad je neki crni izvođač osvojio nagradu za najbolji album godine bio je Herbie Hancock 2008. za album obrada pjesama Joni Mitchell. Usput rečeno, ta je ploča bila solidna, ali nevažna, niti jedan ozbiljan kritičar nije ga stavio u krug desetak najboljih te godine. Zadnja pak Afroamerikanka koja je odnijela nagradu za najbolji album godine je Lauryn Hill za svoj prvi i zadnji album „Miseducation of Lauryn Hill“ 1999. godine.
Grammy izabire na svoj način najbolje i u kategorijama nešto žešće glazbe od prosjeka, u kategoriji altrenativne rock i metal glazbe. I tu bi se dalo naširoko raspravljati tko zaslužuje nagradu, a tko ne. Dodatni problem je što se razdoblje koje se priznaje u nominacijama ne poklapa s kalendarskom godinom, već od rujna pretprošle do rujna prošle godine, pa se onda stječe dojam da su neki svježi favoriti zaobiđeni iako su u pitanju pravila igre. Tako će albumi žešćih rokera po Grammy ukusu kao što su Foo Fighters ili AC/DC na red doći tek za godinu dana.
Što se tiče žešće strane Grammya, krenimo s kategorijom najbolje metal izvedbe. U konkurenciji pjesama „Underneath“ hardcore/metalcore benda Code Orange, „The In-Between“ grupe In This Moment, „Bloodmoney“ nekadašnje pop pjevačice Poppy u industrial izdanju, te „Executioner’s Tax (Swing Of The Ace) – Live“ trash metalaca Power Trip, svoj prvi Grammy u karijeri za pjesmu rap-metal stvar „Bum-Rush“ dobili su Body Count Ice-T-ija.
U kategoriji najbolje rock izvedbe ove godine pobjedu je odnijela Fiona Apple, kantautorica čiji singl „Shameika“ s hvaljenog albuma „Fetch the Bolt Cutters“ ima tek rubno veze onog što doživljavamo kao „rock“. Fiona Apple je uzela i nagradu za najbolji album alternativne glazbe, što čak i ima smisla kad u konkurenciji imate emo-folk album Phoebe Bridgers, neo soul album Brittany Howard i pop album Becka. „The Slow Rush“ Tame Impale jedini bi se u ovom društvu mogao svrstati u ladicu „alternativne glazbe“. S druge strane, The Strokes su napokon dobili priznanje Nacionalne akademije diskografskih umjetnosti i znanosti za svoj odlični „The New Abnormal“ album, ali rekli bismo, također u krivoj kategoriji. Njihov izričaj, kao i karijerni habitus više pripada alternativnoj glazbi negoli „običnom“ rocku.
Nedosljednosti se nastavljaju s Brittany Howard, koja se uspješno otisnula u solo vode nakon što je predvodila sjajni bend Alabama Shakes. Njen je album „Jaime“ nominiran za najbolji album alternativne glazbe, a Grammya je dobila ove godine za najbolju rock pjesmu, iako sjajna stvar „Stay High“ nije ni jedno ni drugo, nego čisti neo-soul za što u moru nagrada na Grammyu postoji bliža kategorija. Uglavnom, što se tiče rock, odnosno alternativne glazbe glasačko tijelo Grammyja 2021. polupalo je lončiće gotovo svuda gdje je stiglo.