Uskrsnuće vinila

Rekordna prodaja ukazuje da je gramofonska ploča visoko na popisu poželjnih božićnih darova

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prema podacima Billboarda, prodaja ploča u tjednu između 10. i 17. dosegla je najvišu tjednu prodaju od kad je 1991. tvrtka Nielsen Music počela elektronski pratiti prodaju glazbe u fizičkom i digitalnom obliku



Svaki Božić, pa i ovaj, bez obzira što ga slavimo u uvjetima kakvim nikad nismo, stavlja nas u dilemu što darivati najdražima i najbližima, prijateljima, ljubavima, obitelji. Ne znamo kako te stvari stoje kod nas jer se podaci ili ne objavljuju ili jednostavno statistika ne vodi, ali Amerikanci, posebno oni mlađi, očito su listu poželjnih poklona proširili i na gramofonske ploče. Naime, prema podacima Billboarda, prodaja ploča u tjednu između 10. i 17. dosegla je najvišu tjednu prodaju od kad je 1991. tvrtka Nielsen Music počela elektronski pratiti prodaju glazbe u fizičkom i digitalnom obliku.


U spomenutom tjednu prodano je više nego respektabilnih milijun i 450 tisuća ploča. Prije toga rekord je postavljen dva tjedna prije kad je prodano 1,25 milijuna ploča.


Fenomen uskrsnuća vinila – koji je, posebno u Americi, sredinom 90-ih gotovo u potpunosti iščezao iz mainstream biznisa i održao se živim tek preko malih nezavisnih kuća koje su izdavale alternativnu glazbu – treba prije svega pripisati činjenici da u posljednje vrijeme gotovo bez iznimke na vinilima (često u de luxe izdanjima s težim 180-gramskim i(li) koloriranim pločama i raskošnim omotima i popratnim knjižicama), izlaze albumi najpopularnijih mainstream izvođača. Tako je u rekordnom tjednu, kako javlja Billboard, najprodavaniji album „Folklore“ u raznim bojama vinila sveameričke ljubimice Taylor Swift s 23 000 prodanih komada.




Drugi je razlog božićno-novogodišnja šoping manija, pa i Billboard predviđa da bi tjedan između 17. i 24. prosinca mogao donijeti novi rekord prodaje gramofonskih ploča. Od 1991. do sad samo četiri puta je tjedna prodaja vinila preskočila brojku od milijun primjeraka. Tri puta se to dogodilo u posljednjih mjesec dana, što se već može prozvati trendom, dok se četvrti slučaj dogodio upravo u tjednu pred Božić prošle godine. Na osnovu toga, nije prehrabro zaključiti da bi ovaj predbožićni tjedan mogao ostati zapisan kao novi rekord.


Nažalost, ovakvu vrstu statistike je nemoguće doznati u Hrvatskoj, ne samo vinila, nego je općenito prodaja nosača zvuka obavijena velom tajne. Problem je u tome što Nielsen Music sa svojim mjerenjem prodaje pokriva Austriju, Belgiju, Dansku, Finsku, Francusku, Njemačku, Grčku, Irsku, Italiju, mali Luxembourg, Nizozemsku, Norvešku, Portugal, Španjolsku, Španjolsku, Švedsku, Švicarsku i Veliku Britaniju no ne i Hrvatsku.