Trend se nastavlja

Prošli tjedan prodaja gramofonskih ploča u SAD-u postigla najveću razinu u posljednjih 30 godina

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Čini se da za to nisu najviše zaslužni „Baby boomeri“ koji su odrasli s vinilom, pa čak ne većinski ni milenijalci (rođeni između 1981. i 1996.), što bi bilo najlogičnije, već generacija Z čiji su pripadnici rođeni između 1997. i 2012. godine



Prošli tjedan u SAD-u je prodano 2,11 milijuna gramofonskih ploča, što je najbolji rezultat još od 1991. godine kad je vinil još bio al pari s CD-om i otkad tvrtka za mjerenje prodaje nosača zvuka MRC Data skuplja podatke, objavio je Billboard danas.


Snažnoj prodaji vinila u 2021. doprinijeli su albumi velikih mainstream zvijezda poput Adele, Taylor Swift i Billie Eilish. U kolovozu, „Happier Than Ever“ Billie Eilish prodan je u 73.000 kopija vinila u prvom tjednu izlaska. U studenom je album Red (Taylor’s Version) Taylor Swift postavio novi rekord od najmanje 1991. godine sa 114.000 prodanih vinilnih ploča u prvom tjednu. Nešto kasnije, Adele je sa svojim „30“ također prošla sjajno sa 108.000 prodanih komada. Inače, očito je da su u njenoj diskografskoj kući Columbia bili spremni za takvu navalu jer su, prema medijskim izvješćima, naručili pola milijuna komada od tvornica gramofonskih ploča što je dovelo do malog zastoja štampanja vinila za druge, „manje“ izvođače.


Gramofonska ploča koja je gotovo izumrla u trgovinama sredinom 90-ih godina, posebno u SAD-u (u Velikoj Britaniji i Japanu je i dalje postojala snažna baza publike i audifila koji su svoju omiljenu glazbu htjeli na crnoj ploči s rupom u sredini), ali nakon što su MP3 i digitalni striming skinuli CD s trona, vinilna ploča je ponovno prvi izbor što se tiče fizičkih nosača zvuka. Po podacima Udruženja diskografske industrije Amerike (RIAA), u SAD čak dvije trećine prodaje glazbe u fizičkom formatu otpada na vinile.




I čini se da za to nisu najviše zaslužni „Baby boomeri“ koji su odrasli s vinilom, pa čak ne većinski ni milenijalci (rođeni između 1981. i 1996.), što bi bilo najlogičnije, već generacija Z čiji su pripadnici rođeni između 1997. i 2012. godine. Naime, prema ovogodišnjem istraživanju MRC Date na četiri tisuće ljudi iznad 13 godina upitanih o njihovim navikama slušanja i kupovanja glazbe, upravo se najviše pripadnika Generacije Z, njih 15 posto, izjasnilo da su kupili gramofonsku LP ploču u posljednjih 12 mjeseci, naspram 11 posto milenijalaca. To svakako sugerira da bi se trend jačanja gramofonske ploče mogao nastaviti s obzirom da ih u prosjeku najviše kupuju vrlo mladi ljudi, rođeni nakon 1997. godine.