Foto: Wikimedia Commons
Striming trenutno čini više od polovice prihoda globalne glazbene industrije, donoseći zaradu od milijardu funti samo u Velikoj Britaniji. Međutim, umjetnici vide samo 16 posto ukupnog prihoda koji stvaraju strimovi
povezane vijesti
Da nešto ne valja s politikom digitalnog strimanja glazbe i da glazbenici bez kojih strimanja ne bi bilo u ovoj priči ostaju kratkih rukava dokazuje i ovotjedno saslušanje britanskom Ministarstvu za digitalne poslove, kulturu, medije i sport na kojem su velike diskografske kuće Universal, Sony i Warner podastrle podatke o poslovnim praksama striming usluga platformi poput Spotifya, Apple Musica i Amazon Musica.
Prije njih Ed O’Brien iz Radioheada, Guy Garvey iz Elbowa i Nadine Shah su podijelili s vlašću svoja iskustva u ime glazbenika. Iskustva koja nisu dobra i koja daju mjesta zaključku da netko okreće veliki novac preko leđa glazbenika.
U kojoj mjeri ih zakidaju plastično je objasnio Gray Numan, novovalni glazbenik koji je svoje najveće trenutke slave doživio s prelaska iz 70-ih u 80-e godine prošlog stoljeća. Za Sky News Numan je objasnio da je za milijun striminga jedne njegove pjesme (pretpostavljamo najvećeg hita “Are ‘Friends’ Electric?”) dobio ravno 37 funti obeštećenja!
British singer-songwriter Gary Numan has told Sky News he received just £37 for a hit that had been streamed more than a million times.
More on this story here: https://t.co/HM9LuyMlkd pic.twitter.com/iOJfG3Nwuu
— Sky News (@SkyNews) January 19, 2021
U razgovoru za Sky News, Numan je rekao: “Rješenje je jednostavno. Striming tvrtke trebale bi platiti više novca. Koriste našu glazbu za sitan novac.”
No, čini se da i u glazbenoj industriji postoji razmimoilaženje o ovom pitanju. Ovaj je tjedan British Phonographic Industry (BPI), organizacija koja zastupa interes glazbene industrije, dala do znanja da stoji iza stava da striming pomaže umjetnicima.
Objavili su da je prošle godine 1.800 umjetnika postiglo više od 10 milijuna strimova u Velikoj Britaniji, što je po njihovoj računici jednako prodaji 10.000 CD-a.
Na temelju prosjeka po streamu, opet po njihovoj računici, to bi značilo da su ti umjetnici prošle godine samo od strimova u Velikoj Britaniji zaradili po 29.400 funti. Što bi značilo da bi Gary Numan onda za deset puta manje strimova trebao dobiti 2.940 funti, a dobio je 37 funti! Nečija računica očito ne valja.
BPI ističe da je politika strimanja dovela do veće „demokratizacije“ distribucije glazbe. Naime, samo 5 posto ukupnog strimanja odnosi se na top 10 izvođača, dok je u vrijeme samo fizičke prodaje glazbe na CD-ovima, kasetama i pločama, prvih 10 zauzimalo 13 posto tržišta. No, sudeći prema Numanovom slučaju, to je slaba utjeha za 95 posto glazbenika koji od milijuna strimova dobivaju mrvice.
Prema informacijama Sky Newsa striming trenutno čini više od polovice prihoda globalne glazbene industrije, donoseći zaradu od milijardu funti samo u Velikoj Britaniji. Međutim, umjetnici vide samo 16 posto ukupnog prihoda koji stvaraju strimovi, dok izdavačke kuće dobivaju oko 41 posto, a same streaming platforme zadržavaju oko 29 posto, prema podacima Broken Record.