Foto: DEJAN KRŠIĆ
A-strana završava pomalo neslušljivom »How Do I Dance To This Music?« koja očigledno nije namijenjena plesu
povezane vijesti
Ljubitelji elektroničke glazbe, pogotovo oni zreliji, svakako su već uočili pojavu albuma »Pop Not Pop (Songs For New Europe 1985-1989)« koji kao izvođači potpisuju članovi zagrebačkog kolektiva multimedijskih i intermedijskih umjetnika NEP (Nova Evropa). Riječ je o albumu snimaka nastalih u razdoblju između 1985. i 1989. godine pa ih je danas, gotovo četrdeset godina kasnije, itekako zanimljivo čuti i usporediti s današnjim kretanjima, glazbenim i idejnim.
Zaključak koji se već nakon prvog slušanja nameće jest da su ove skladbe, stvorene u drugom dijelu osamdesetih godina prošlog stoljeća, i danas itekako suvremene, aktualne, moćne i zanimljive. Drugim riječima, ekipa koja ih je radila prije više od tri desetljeća itekako je bila avangardna i umjetnički zrela.
A-strana
U skladu s prošlošću NEP su album objavili i na vinilu te ga podijelili na A i B stranu smjestivši na njih ukupno osam pjesama, po četiri na svaku. A-strana, nazvana »Not Pop« baš i jest takva, odnosno uspješno bježi od popa i nudi slušateljima mračnu elektroničku glazbu u kojoj je vrlo često uspješno ostvarena prijeteća atmosfera nečeg mračnog, neugodnog i opasnog. Tako već uvodna »Novi poredak (Auguri)« nudi laibachovski feeling i način pjevanja, bolje reći recitiranja, koji stihove »Kažu da mijenja se vjetar, da stvari dobivaju red…« pretvaraju u svojevrsnu prijeteću opomenu. »Velika magija«, u kojoj slušamo Alexx Kovacs i Anju Rupel, poigrava se ritmom plemenskih bubnjeva i zazivanjem magije jer »nauka mi ne daje odgovor«.
Slijedi opet »Novi Poredak«, ali u metal mix verziji koja nije, što bi se moglo pomisliti, metal rock verzija, već je riječ o zanimljivom i pomalo hermetičnom stvaranju glazbe utemeljene na crkvenim napjevima i isto takvom ozračju. A-strana završava pomalo neslušljivom »How Do I Dance To This Music?« koja očigledno nije namijenjena plesu jer slijedi kaotični i košmarni svijet psihički nestabilne osobe pa se sudaramo s kakofonijom i zvučnim efektima stvorenima s namjerom da vam bude neugodno, da ne plešete, već pažnju svratite na nešto drugo jer život, nažalost, i nije samo ples, kako su tvrdili i Cabaret Voltaire i Bauhaus, elektronički sastavi osamdesetih po uzoru na koje je i glazba ovog dijela albuma rađena.
U prodaji i u JapanuDizajn omota ploče »Pop Not Pop (Songs For New Europe 1985-1989)« potpisuje Dejan Kršić koji je za njega već nominiran za Izložbu hrvatskog dizajna 19/20 i Veliku nagradu HDD-a, a koji je koristio originalne grafike NEP-a, uključio dijelove izvornih manifesta 80-ih i reinterpretirao neke od svojih najpoznatijih radova, poput kontroverznog kolaža »Radical Chic«. Predgovor je napisao Željko Luketić, materijale s originalnih vrpci je odabrao Leri Ahel, dok je tehnički majstor »rezač« za ovu ploču bio nitko drugi do Joachim Hinsch, njemački mastering i cutting inženjer koji je do sada radio s imenima kao što su Yello, The Smiths, Test Department, Einstürzende Neubauten, Cocteau Twins i drugima. Skrivene ručne gravure Joachima Hinscha te posebna serija grafika koja je izrađena za ovaj album u formatu razglednice, dio su popratnog materijala raskošnog gatefold albuma koji izdaje Fox & His Friends. Svjetsku distribuciju potpisuje nizozemski Clone Records, a NEP se već sada nalazi i u japanskim trgovinama ploča. |
B-strana
B-strana nosi naziv »Pop«, ali je daleko od sladunjavog i ljigavog popa. Istina, melodije su izraženije, jače i osjetljivije, ali u svojoj srži od četiri su pjesme s ove strane prve dvije čisti underground za, primjerice, rane radove grupe Depeche Mode. Vidi se to i iz činjenice da je uvodna pjesma te strane, tema »Decadance«, nastavak prethodne košmarne uz koju se, kako joj naslov i kaže, i ne može plesati. Sad se, istina, može malo i gibati, ali je još uvijek to daleko od popa. Slično je i s vrlo dobrom »Transcendance« koja je, ustvari, obrada pjesme »Trans Europe Express« kultnog njemačkog elektroničkog sastava Kraftwerk. Tek s »Radical Chic«, uz gostovanje sjajne Anje Rupel, i završnom »Proljetnom pjesmom« NEP skreću u pop vode ojačane i uljepšane reggae dodirima, odnosno uspješnim akustičnim pasažima.
Fox & His Friends
Nedvojbeno, »Pop not Pop« je itekako zanimljiv glazbeni trenutak za čiju je pojavu, saznajemo iz pratećeg materijala, jako zaslužna riječko-zagrebačka izdavačka kuća Fox & His Friends koja je »u suradnji s nezavisnom istraživačkom platformom i arhivom Jučer Danas Sutra, pokrenula 2017. godine obiman projekt rekontekstualizacije i restauracije glazbene strane kolektiva NEP-a i objavila uspješan singl »Decadance« koji je remiksirao njemački audiovizualni umjetnik Benedikt Schmidt pod pseudonimom Snuffo i doveo ga na europske i svjetske plesne podije.
Uz brojne pozitivne kritike domaćih glazbenih medija i publike, singl »Decadance« popraćen je najvišim ocjenama i u utjecajnim britanskim magazinima poput Mixmaga i DJ Magazinea, a našao se i na listama brojnih inozemnih DJ-a. Ovime je Fox & His Friends Records započeo dugoočekivano otkrivanje NEP-a kao iznimno zanimljivog glazbenog inovatora koji je još od početka 1980-ih godina stalno balansirao na granici ambijentalne, eksperimentalne i plesne elektroničke glazbe koju su tadašnje diskografske kuće u svojim programima uglavnom zaobilazile«, konstatira se u pratećem materijalu ovog albuma.
Impresivan popis suradnikaSuradnici na albumu su impresivni, navodi se u press-materijalu i dodaje: »Gošća na vokalima je Anja Rupel, zvijezda legendarne slovenske skupine Videosex, produkciju potpisuju, između ostalih, Janez Križaj i Iztok Turk (također iz Videosexa), te Davor Daga Devčić i Robert Logožar. NEP su, uz vodstvo Dejana Kršića, još činili Gordana Brzović, videoumjetnica, Jane Štravs, slavni fotograf skupina Laibaich i Borghesia, te episkop slavonski, vladika Jovan Ćulibrk, naš vodeći stručnjak za holokaust, nekoć u NEP-u uključen pod svojim svjetovnim imenom Neven Ćulibrk kao publicist, kritičar i veliki poznavatelj glazbe.« |