Bez stilskih ograničenja

REVIZOR Projekt ambijentalne elektronike riječkog glazbenika Vedrana Križana

Ivana Kocijan

Foto: Promo

Foto: Promo

Glazba koja promovira boravak u prirodi i aktivan način života



Riječki glazbenik Vedran Križan, autor, izvođač i producent s impresivnom tridesetogodišnjom glazbenom karijerom, predstavlja projekt naziva Revizor. Klavijaturist Fiumensa, pratećeg sastava Nene Belana, dosad je surađivao i s cijelim nizom etabliranih domaćih izvođača kao što su Denis & Denis, Laufer, Urban & 4, Let 3, Johnatan, En face, Boris Štok, Vava, Manofon, Belfast food, Grad, E.N.I., Kojoti, Pips, Chips & Videoclips, Kensington Lima, Beatles Revival Orchestra


Revizor donosi posebnu priču. Naime, kao profesionalni glazbenik i zaljubljenik u prirodu te veliki outdoor entuzijast, Vedran Križan je na ovome projektu objedinio svoje dvije najveće strasti – glazbu i prirodu. Inspiriran prirodom i outdoor aktivnostima u mislima u svom riječkom glazbenom ateljeu producira, kako sam kaže, soundtrack za sve vrste rekreacije i meditacije ili samo ples, koji izvodi kao live-act te na taj način promiče svijest o važnosti boravka u prirodi i njezinu očuvanju.


Bijeg u prirodu


Pod utjecajem različitih vrsta i podvrsta elektroničke glazbe od 60-ih godina prošlog stoljeća do danas i u suradnji s vrhunskim glazbenicima različitih stilova stvorio je »The View«, prvi u nizu glazbenih komada za Revizor – projekt ambijentalne elektronike u kojem se susreću glazba i priroda. »The View« je odsviran uživo i snimljen 8. lipnja u Parku prirode Učka, na vrhu Učke, Kuli na Vojaku sa senzacionalnim pogledom na Kvarnerski zaljev i otoke Sjevernog Jadrana s jedne te magičnu Istru s druge strane.


U projektu Revizor objedinili ste strasti prema prirodi i glazbi. Koliko je na realizaciju i samo pokretanje projekta utjecala pandemija COVID-19?




– Ideja o stvaranju ovakve vrste glazbe postoji već neko vrijeme. I prije sam imao raznih »izleta« koji su se razlikovali od pop-rock glazbe kojom se najviše bavim… Naprimjer, Manofon s Borisom Štokom ili Harbour Cyclone s Vladom Simcichem Vavom. Pozitivna stvar u lockdownu bila je ogromna količina slobodnog vremena koje sam iskoristio da se posvetim sviranju, stvaranju i odlasku u prirodu… Kako su kompozicije nastajale, razmišljao sam kako ih vizualno prezentirati jer danas nitko više ništa ne sluša duže od minute ako nema što gledati. Ministarstvo kulture RH je podržalo umjetnike u digitalnom prezentiranju svoga rada s obzirom na pandemiju, a ja sam odlučio ići korak dalje i usput promovirati zdrav i aktivan način života. Umjesto klasičnih videospotova, želio sam svoju glazbu prezentirati uživo, sebi priuštiti nešto novo, izaći iz vlastite zone komfora, a publici otkriti ljepote prirode i sve blagodati koje ona nosi. Pandemija nas je zakucala za ekrane i dodatno otuđila. Koncerti klasičnog tipa su još uvijek upitni. Bijeg u prirodu je nešto što bi svaki pojedinac trebao redovito činiti za svoje psihofizičko zdravlje. Dakle, da je sve išlo »po starom«, ne znam kada i bi li se ovaj projekt uopće dogodio.


Bez stilskih ograničenja


Rezultat je »soundtrack za sve vrste rekreacije i meditacije ili samo ples«. Kako biste nekomu tko nije imao prilike poslušati to što stvarate opisali svoju glazbu?


– Revizor ne svira klasične radijske kompozicije. Format je drugačiji, više sliči na live-act. »The View« traje 11 minuta i ugođaji se mijenjaju, unutar jednog seta. To je glazba za različita mentalna stanja i putovanja čiji sam učinak testirao na samome sebi – pustio bih si neki dio dok hodam šumom ili dok veslam, naprimjer. Ako već moram nekako etiketirati svoju glazbu, nazvao bih to instrumentalnom ambijentalnom elektronikom, no najbolje da poslušate.


Stvarate pod utjecajem različitih vrsta elektroničke glazbe. Koje žanrove možemo prepoznati u vašim djelima?


– Sintesajzeri i elektronička glazba su jako utjecali na mene u mojim formativnim glazbenim godinama. Kao klavijaturist volim sve žanrove koji koriste syntheve; Pink Floyd, Jean Michele Jarre, Tangerine dream, Kraftwerk, Vangelis, synth pop osamdesetih, do onoga što danas zovemo elektronikom s kraja 20. i u 21. stoljeću, kao što su house, dub ili trance pravci. Sve to možete čuti, nema stilskih ograničenja.


Nezaboravno iskustvo


Prvi u nizu glazbenih komada za Revizor je spomenuti »The View« koji ste uživo odsvirali i snimili na kuli na Vojaku. Zašto baš tamo?


– Kada sam definirao koncept, logična stvar je bila da krenem »od kuće«. Hrvatska je puna predivnih mjesta, no Učka mi je doma, tamo često odem, puna je zanimljivosti i, što je najvažnije – uprava Parka prirode je s oduševljenjem prihvatila i logistički podržala ideju. Ovim im putem još jednom zahvaljujem. Meni su priuštili nezaboravno iskustvo, a svima ostaje lijepa digitalna razglednica s pogledom na Kvarner, Istru i otoke… Može se pogledati na Youtubeu – Re:vizor Music ili samo poslušati na bandcampu, što preporučam.


Imate li u planu sljedeće skladbe također izvoditi i snimati u prirodi, ili negdje drugdje?


– Apsolutno. U tome uživam. Osim toga, naša zemlja je predivna, treba je stalno pokazivati svijetu. Zaintrigirati ljude da posjete ta divna mjesta. To je zadaća Revizora.


Dva seta u pripremi


Je li Revizor u potpunosti autorski projekt ili u njemu sudjeluju i drugi glazbenici?


– Revizor je u potpunosti moj samostalan autorski projekt, no ima tu još »živih ljudi«, kolega kojima se ideja sviđa i koji nesebično odsviraju svoje dionice. Ja ih uzorkujem i zahvaljujući tehnologiji kasnije koristim u izvedbi, kao da sviraju sa mnom… Na Učki su svirali multiinstrumentalist Zoran Majstorović, koji je svirao oud (arapska lutnja), te Dajana Marelja Pašalić i Iva Štefančić – violina i viola. I u ostalim kompozicijama imam goste. Matej Zec i ja zajedno produciramo snimljeno. Tu je još i videoekipa koja je zaslužna da vizure budu lijepe. »The view« je režirala Kristina Barišić. Iako sve izvodim sam, volim timski rad, volim surađivati i raditi glazbu s ljudima, ne samo s mašinama.


Na čemu trenutačno radite?


– Pripremam još dva live seta koje planiram izvesti na dvjema potpuno različitim i teško logistički dostupnim lokacijama u dvama različitim godišnjim dobima u Hrvatskoj. Nadam se do kraja godine, ovisno o ostalim obavezama i količini nastupa koje ću imati s matičnim bandom. Planiram, kad sve to napravim, objaviti snimljeno u formi EP-a ili albuma.


Teško je napraviti ljetnu turneju

Član ste Fiumensa, benda Nene Belana. Kako stojite s nastupima ovog ljeta, i ove godine općenito?
– S obzirom na okolnosti, nastupa ima poprilično. Mi smo uvijek puno svirali i sada se mašinerija opet pokrenula. Za to je potrebno određeno vrijeme jer ako vam se mijenjaju pravila svakih 15 dana, teško je napraviti ljetnu turneju kao prijašnjih godina. No usprkos tome ovog smo ljeta nešto već odsvirali i do rujna nas očekuje još destak nastupa. Nadam se da će se ti nastupi i dogoditi. Jako nas veseli nakon duge stanke muzicirati pred publikom.