45. TIFF

People’s Choice Award osvojio “Nomadland”

Stjepan Hundić

Foto Screenshot

Foto Screenshot

Slučajno ili ne, svi nagrađeni filmovi pršte od "politički korektne" angažiranosti



“Nećemo tako brzo zaboraviti ovogodišnji TIFF, tijekom deset festivalskih dana u punom smo smislu riječi osjetili zajedništvo i doživjeli sve ono pozitvno što jedna zajednica može i mora imati”, izjavio je nakon proglašenja nagrađenih filmova i službenog zatvaranja 45. izdanja Međunarodnog filmskog festivala u Torontu umjetnički direktor Cameron Bailey osvrnuvši se na tešku godinu u kojoj je (i) filmski svijet izmrcvarila pandemija koronavirusa primoravši i TIFF na svoje prvo digitalno izdanje pa dodao, “obratili smo pozornost na pozive za boljom prezentacijom i brojnijim sudjelovanjem filmova svih onih koji su do sada bili u manjini i čije smo glasove i misli ove godine čuli glasnije i konkretnije nego ikada ranije.”


A do to nisu samo isprazne protokolarne riječi i izlizana komunikacija kakve obično čujemo od političkih struktura i moćnika koji oblikuju globalnu svakodnevicu dokaz su i nagrade 45. TIFF-a. Slučajno ili ne svi nagrađeni filmovi pršte od “političke korektne” angažiranosti baveći se “trendovskim” temama koje seciraju društveni, politički, etnički, vjerski, ekološki… ukratko humanističko egzistencijalistički bitak u svojem najčišćem primordijalnom obliku u ne baš optimističoj sadašnjosti u kojoj se suvremeni svijet koprca u beskrajnim raspravama o utjecaju društvenih mreža koje preoblikuju ljudsku psihu, općoj digitalnoj dehumanizaciji i gubitku osobne sigurnosti u vladavini nezaustavljivog i podivljalog korporacijskog kapitalizma na čijem vrhu sjede globalni igrači carskih moći. I slučajno ili ne, sve nagrađene filmove u najvažnijim festivalskim kategorijama potpisuju žene.


Kineska filmašica


People’s Choice Award osvojiila je kineska filmašica Chloe Zhao za Nomadland, nomadska odiseja koja duboko uranja u cestovnu mitologiju pionirske američke romantizirane nevinostii kao druge strane medalje današnje trumpovske tviterske podivljale države zvijeri, nakon Zlatnog lava na nedavno završenoj 77. Mostri nagrađena nastavlja s uspjesima i najavljuje bogatu žetvu nagrada na svjetskim festivalima i nominacije za Oscare.




Već tradicionalno filmski festival u Torontu sigurna je oskarovska kladionica, posljednjih osam godina svi filmovi koji su na TIFF-u osvojili glavne nagrade bili su i nominiran za Akademijin zlatni kipić u kategoriji najboljeg filma. Za očekivati je da će se nominacijama okititi i One Night In Miami, redateljski prvijenac američke glumice Regine King kojoj je pripala druga nagrada prema glasovima publike, u kojem redateljica komornim dramskim tonovima kreira imaginarnu večer u kojoj se susreću četiri afroameričke mitske figure: legendarni Cassius Clay (kasnije poznat kao Muhammad Ali), slavni igrač američkog nogometa i glumac Jim Brown, soul zvijezda i borac za civilna prava Sam Cooke i moćni političar i zagovornik prava crnačke manjine u Americi početkom 1960-tih Malcolm X.


Treće mjesto osvojila je kanadska redateljica i scenaristica Mohawk korijena Tracey Deer za film Beans, spoj intimne priče o odrastanju i društveno angažirane drame o političkoj borbi za svetu zemlju predaka i etničko naslijeđe inspiriranoj osobnim životnim iskustvima redateljica i stvarnim sukobom iz 1990. godine u Quebecu između vlasti i indijanske zajednice Mohawk.


Nerealan, ali suludo zabavan


Najboljim dokumentarcem publika je proglasila Inconvenient Indian u režiji Michelle Latimer, kanadske redateljice u čijoj se biografiji navodi urođeničko Algonquin Metis podrijetlo, a isti je film osvojio i nagradu Amplify Voices Award za najbolji dokumentarac.


Riječ je o adaptaciji nagrađivana publicističkog djela Thomasa Kinga koji se bavi duhovnom i kulturnom kolonizacijom autohtonih sjevernoameričkih stanovnika.


Nagrada za najbolji film u popularnom žanrovskom programu Midnight Madness otišla je u ruke novozelandsko-kineske filmašise Roseanne Liang za feminističku akcijsku horor pulp fantaziju Shadow In The Cloud u kojoj se pilotkinja (Chloe Grace Moretz kao Ellen Ripley za generaciju Y) u Drugom svjetskom ratu bori protiv čudovišta u avionu ujedno i pod paljbom japanskih lovaca.


Nerealan do bola, ali suludo zabavan žanrovski B-film koji u sjećanje prizivan epizodu Zone sumraka Nightmare at 20.000 Feet” i gremlinom na krilu putničkog aviona.
Iako je 45. TIFF ponudio tek pedeset naslova, prošle godine prikazano je točno tri stotine trideset i tri filma, i bez uobičajenih holivudskih poslastica i prestižnih premijera američkih autora, moglo se vidjeti niz zanimljivih naslova za svačiji ukus.


Što se još gledalo?


Među ostalima to su i Limbo (odlična britanska humorna drama Sirijca Bena Sharrocka o beznađu migranata smještenih u dehumaniziranoj vukojebini škotskog priobalja); inspirativan dokumentarac I Am Greta (pogled u intimni svijet daleko od medijske halabuke i masovne popularnosti švedske tinejdžerice, miljenice svjetskih masa i aktivistice u borbi protiv globalnoj zagrijavanja i klimatskih promjena Grete Tunberg); Druk / Another Round (izvrsna tragikomična drama Thomasa Vinterberga o izazovima života i krizi srednjih godina o četvorici prijatelja koji provode eksperiment o “lakoći življenja” s 0.05 alkohola u krvi s Madsom Mikkelsenom u jednoj od najboljih uloga u karijeri); Violation (izvrstan uznemirujući psihološki horor britansko-kanadskog dueta Madeleine Sims-Fewer-Dusty Mancinelli, slow burning chiller eksplicitno realističnih prizora o osveti za silovanje koji bi se dopao Michaelu Hanekeu, u epizodnoj ulozi povaljuje se zagrebačka glumica Cintija Ašperger koja živi i radi u Kanada); Ete 85 / Summer of 85 (kampovski razigrana, tinejdžerska homoseksualna ljetna romansa s elementima noir trilera, ambijentirana u koloritne 1980-te u normandijskom turističkom gradiću povratak je u formu Francoisa Ozona); Asa Ga Kuru / True Mothers (emotivna drama japanske filmašice Naomi Kawase i miljenice svjetskih festivala elegantno je, i za autoričine standarde i neuobičajeno energično režirana, priča o dobro stojećem bračnom paru koji godinama nakon posvajanja kontaktira majka dječaka koja želi uspostaviti odnos sa svojim djetetom) a odličan utisak ostavila je i japanska drama Miwa Nishikawa / Under The Open Sky, dirljiva i tragična priča o srednjovječnom bivšem yakuza članu koji se po izlasku iz dugogodišnjeg zatvora susreće s poteškoćama na putu iskupljena i resocijalizaciji.