RECENZIJA

Nosač zvuka Ane Kal Mat pravi je glazbeni slatkiš, posebno za one koji vole zvuk Brazila

Marinko Krmpotić

Foto: Press

Foto: Press

Zaljubljenica u brazilske ritmove i glazbu i pjesnikinja koja je stvorila tekstove za svih devet pjesama ovog albuma, donosi lirsko-glazbenu latino čaroliju osjenčanu ritmom bossa nove, ali i dodirima jazza te blago šansonjerskim pristupom



Zahvaljujući Ani Kal Mat (pravo joj je ime Ana Matijević) hrvatska je glazba bogatija za, nazovimo ga, »brazilski odjeljak«. Posljedica je to činjenice da je Matijević već godinama zaljubljena u brazilske ritmove i glazbu, a tu je ljubav sada iskazala pažnje vrijednim albumom koji je pravi mali glazbeni slatkiš, posebno za one koji vole zvuk Brazila.


Kad se tome doda i činjenica da je Matijević i pjesnikinja koja je stvorila tekstove za svih devet pjesama ovog albuma, onda je jasno da na jednom mjestu možete doživjeti lirsko-glazbenu latino čaroliju osjenčanu ponajprije ritmom bossa nove, ali i dodirima jazza te blago šansonjerskim pristupom.


Pjevanje i recitiranje


Ana Kal Mat kroz stihove govori ponajprije o sebi i svijetu koji je okužuje i to direktno, ili indirektno, u trećem licu. Tako u uvodnoj pjesmi »Čežnja« uz puno diskretnih udaraljki, lagano plesni ritam i dobru brass sekciju slušamo priču o čežnji koja je »kao cvijet koji blagi miris ima« da bi potom u »Boje bijelog svjetla« o neizvjesnosti i traženju progovorila kroz pomalo kabaretske okvire.




»Kaktus« je jedina skladba na albumu koja nije otpjevana, već izrecitirana i praćena laganim dodirima piana koji odgovaraju introspektivnoj ispovijedi o bogatstvu, ponekad i košmaru, unutarnjih osjećaja. Neagresivnim udaraljkama određena »Stijena« donosi sliku iz prirode da bi se u »Puno svega« kroz bossa nova ritam progovorilo o ljubavnoj vezi i njenim posebitostima i zakonitostima.


»Tišina bešumnog doba« počinje gudačkim uvodom, a i u nastavku je najmanje brazilska od svih devet pjesama. Štoviše, po svemu ima više dodirnih točaka s ozbiljnom glazbom što odgovara i temi vezanoj uz nezadovoljstvo dobom u kojem se živi.


»Znam« je povratak brazilskom latino zvuku s još jednim lirskim preispitivanjem stvarnosti u kojoj živi da bi u također refleksivnoj »Igri« ponudila plesniji i brži ritam u odnosu na ostatak albuma. Završna »Svitanje« lirski je vrhunac albuma pri čemu ozračje jazza više no u drugim pjesmama prati odlične stihove.


»Polako i tiho budi se jutro, a s njim i miris usnulih nada/Iza zavjese svjetlo kreće se kao da mu je stalo/misli prolaze, slike dolaze, a tebe na njima nema. Dok u meni plešu boje, plešu boje jutra/Cijelo tijelo je tu i budi se samo« – pjeva o samoći i tuzi Ana Kal Mat.



Naslovnicu je ilustrirala Ana Kolega, a dizajn naslovnice osmislila Nela Maruši, Foto: FB

Hvala na podršci!


– Album posvećujem svima koji su me posljednjih godina podržavali, slušali i preslušavali, vjerovali u to što radim i bili tu usprkos svemu. Ako je život uopće moguće dijeliti na san i javu, ove su pjesme definitivno nastale u snu. Meni su puno rekle, nadam se da će reći i vama! Velika hvala! – rekla je u povodu pojave ovog albuma Ana Kal Mat.


Pomoć u glazbenoj realizaciji pružili su joj ovom prigodom Nikola Šantek – klavir, aranžmani, Golnar Mohajeri – violončelo, Marin Živković – saksofon, Zvonimir Šestak – kontrabas i električni bas, Pedro Rosenthal Campuzano – udaraljke i aranžmani te Vanessa Moreno – glazba za pjesmu »Igra«.


Album je snimljen u SoundBrick Studiju, produkciju potpisuje Luka Čabo, naslovnicu je ilustrirala Ana Kolega, a dizajn naslovnice osmislila Nela Marušić.


O dosadašnjem radu Ane Matijević


Iako se glazbom intenzivno počela baviti tek prije desetak godina, iza Ane Matijević čitav je niz nastupa i glazbenih projekata kroz koje je izvodila i slavila brazilsku glazbu.


Godine 2013. pridružila se Bossa Bandi, vokalnoj skupini koja izvodi isključivo brazilsku glazbu i otada je njezina stalna članica. Početkom 2019. godine pokreće vlastiti projekt Canto do Brasil u kojem danas sudjeluju jazz glazbenici Nikola Šantek na klavijaturama, Zvonimir Šestak na basu, Bruna Matić i Jerko Jurin na bubnjevima te Mirjana Vladić na pandeiru, a izvode sambu, bossa novu i ostale brazilske glazbene stilove u vlastitim interpretacijama.


Zahvaljujući brazilskom jazz glazbeniku, gitaristu, pjevaču, skladatelju i aranžeru Marcu Antoniju da Costi, jednom od umjetničkih voditelja Bossa Bande, Ana Kal Mat je učila od njega brojne brazilske ritmove i složene harmonije.


Tijekom godina je usavršavala pjevanje na glazbenim radionicama brojnih glazbenih pedagoga kao što su Guillermo Rozenthuler (Argentina/Engleska), Maja Savić (Hrvatska), Lela Kaplowitz (Hrvatska), Jelena Jovović (Srbija) te Vedrana Zrnić (Hrvatska).


Godine 2018. je pohađala i trodnevnu radionicu/masterclass američkog glazbenika Billyja Martina (Medeski Martin & Wood) te sudjelovala na koncertu orkestra nastalog na toj radionici, što ju je dodatno glazbeno obogatilo jer je tom prilikom surađivala s vrhunskim hrvatskim jazz glazbenicima kao što su Pavle Jovanović, Luka Čapeta, Filip Pavić, Joe Kaplowitz, Mak Murtić, Danijel Hrsak, Zvonimir Šestak, Borko Rupena i drugi.


Istovremeno je pohađala tečajeve Škole za otkrivanje glasa Balde Mikulića, radionice improvizacije Billyija Martina, brazilske glazbe Vanesse Moreno, pjevanja Sandre Sangiao i Loli Molina te zapisa u glazbi Marina Živkovića. Sudjelovala je i na radionicama ritmova Antonia da Padue, glazbene skupine Barbatuques te pjevačice Vanesse Moreno od kojih je učila i tjelesnu glazbu.


Profesorica španjolskog i latinskog

Osim što se posvetila brazilskoj glazbi, Ana Matijević profesorica je španjolskoj i latinskog jezika te književnosti, a bavi se i prevođenjem djela sa španjolskog jezika od kojih se posebno ističu prijevodi španjolskih klasika kao što su Miguel de Unamuno, Ramón de Valle – Inclán, Benito Pérez Galdós i Emilia Pardo Bazán.