FOTO/Unsplash
To nije bogohulno. Skladatelji tog doba su bili avangardni. Uvijek su istraživali nove načine
povezane vijesti
Guillaume Berney polako podiže dirigentski štapić i orkestar počinje svirati pred publikom koja pokušava prepoznati Beethovenov rukopis u melodiji koja odjekuje dvoranom.
Publika u Lausanni je došla čuti interpretaciju djela nadahnutog notama genijalnog njemačkog skladatelja, vjerojatno ulomcima njegove X. simfonije, dovršene uz pomoć umjetne inteligencije, samo nekoliko sati prije nego je partituru izveo orkestar Nexus.
“Vrijeme je za fotokopiranje i odlazak na web, radit ćemo na ovom neviđenom djelu, a navečer je koncert”, objasnio je dirigent za agenciju France presse, samo nekoliko sati prije praizvedbe BeethovANN 10.1. “ANN” se odnosi na engleski akronim za ArtIficial Neural Network, jedan od oblika umjetne inteligencije.
“Ne znamo kako će ispasti. Postoji nepredvidiv aspekt, ali rezultat nije bitan, već proces”, naglasio je.
Iza BeethovANN 10.1 stoji Florian Colombo, violončelist koji se godinama bavio podučavanju stroja da sklada poput jednog od najvećih glazbenika u povijesti.
U četvrtak je Colombo otvorio datoteku Simfonije 10.1 na velikom ekranu i jednim klikom generirao konačnu partituru za skladbu koja traje oko pet minuta.
Nakon nekoliko harmonijskih prilagodbi Guillaumea Berneya, cijelo djelo je iste večeri odsvirano publici, a sljedeća izvedba je predviđena u petak.
Colombo, informatičar na prestižnoj švicarskoj politehničkoj školi u Lausanni, najprije je stvorio umjetne neuronske mreže s 16 Beethovenovih gudačkih kvarteta i njihovom posebnim akordima i zatim ih zadužio da iz fragmenata skladaju ono što bi mogla postati X.simfonija.
Za one koji će u tome vidjeti uvredu za Beethovena, Guillaume Berney ima spreman odgovor: “To nije bogohulno. Skladatelji tog doba su bili avangardni. Uvijek su istraživali nove načine”.