„Jedina“ je šesti studijski album Leta 3, a u vrijeme objave izazvao je mnoge kontroverze
povezane vijesti
Album „Jedina“, kojeg mnogi smatraju najboljim diskografskim ostvarenjem jedinstvene glazbene skupine Let 3, dvadeset i tri godine od originalne objave (2000., Dallas Records) dobio je vinilno izdanje!
„Jedina“ je šesti studijski album Leta 3, a u vrijeme objave izazvao je mnoge kontroverze, ponajviše zbog činjenice da je javnosti plasiran koncept kompletnog snimljenog albuma koji „ne postoji“ diskografski: umjesto standardne reprodukcije uobičajene u popularnoj glazbi, Let 3 „vratio je diskurs u prošlost umjetnosti“, kao i na područje likovne umjetnosti gdje aura umjetničkog djela i danas proizlazi upravo iz njegove unikatnosti, jedinstvenosti. Umjesto umnožavanja CD-a „Jedina“, Let 3 najavio je pohod na radijske postaje gdje su onda Mrle i Prlja objašnjavali koncept „Jedine“ i puštali pojedine snimke, što je bio i jedini način da ih se uopće čuje.
U svrhu promocije, izrađen je gigantski artefakt „Jedine“ od stiropora i plastike koji je bio metafora za umjetnički pristup, odnosno unikatnosti umjetničkog djela o čemu je govorila cjelokupna prezentacija albuma. Članovi benda u sastavu Damir Martinović Mrle (el. bass), Zoran Prodanović Prlja (vokal), Ivan Šarar (klavijature, programiranje, puhački aranžmani), Dražen Baljak (gitara, mandolina), Matej Zec Knki (gitara) i Branko Kovačić Hudor (bubnjevi) i njihovi poklonici u Rijeci, Ljubljani i Zagrebu izveli su javne procesije, a na njima su, između ostaloga, nosili taj artefakt koji je, na kraju zagrebačke procesije, u atriju kazališta Gavella, raznesen eksplozivom.
Naknadno je objavljeno da će se CD ipak odštampati i pojaviti u prodaji, ali onda je usijedio drugi dio unaprijed isplanirane akcije: natisnuta su tri CD-a sa skoro identičnim (ali ne i u potpunosti jednakim) omotima, a na svakoj od te tri verzije nalazio se dio istih te nekoliko različitih snimaka. To znači da se u su se u prodaji pojavile tri verzije albuma „Jedina“. Javnost o tome nije imala informaciju pa su svi koji su kupili album, tek naknadno saznavali da postoje snimke koje nisu na njihovoj kopiji. Kao kulminaciju čitave ujdurme oko „Jedine“, Let 3 je organizirao i vlastito strijeljanje, kao umjetničku reakciju na prethodni odnosno ukupni umjetnički zaplet. Na glavnom zagrebačkom Trgu bana Jelačića članove benda pred stotinama znatiželjnika pokosio je streljački vod sastavljen od šestorice brkatih baba odjevenih u crno.
U vrijeme „Jedine“ nastao je i jedan od najživopisnijih i najluđih vizualnih identiteta na ovim prostorima – Letovci su napravili seriju fotografija na kojima su praktično goli – ako ne računamo metalne nakurnjake i živu janjad na leđima. U tom su „stajlingu“ i nastupali u ono vrijeme, a do danas je to postao jedan od ikoničnih imagea benda koji je ionako šampion vizualnog identiteta na rock sceni Hrvatske i cijele regije.
Te su fotografije u manjoj mjeri iskorištene na CD omotu „Jedine“, s obzirom da je koncept albuma diktirao ženski lik na naslovnici. Stoga je za LP verziju albuma skrojen omot baziran upravo na tom serijalu fenomenalnih fotografija autora Rina Gropuzza, a „Jedina“ je sada dostupna kao dvostruko vinilno izdanje, budući da su objedinjene sve tri prethodno objavljene verzije.
‘Profesor Jakov’, ‘999’, ‘Drama’, ‘Tazi-tazi’, ‘Golub Dinko’ i ‘Ciklama’ neke su od najočitijih uspješnica koje su i dandanas neizostavni dijelovi koncertnog repertoara Leta 3, a „Jedina“ je „vjerojatno najbolje što je bilo koji naš domaći bend zvučao u bilo kojem trenutku svoje karijere i to na svim poljima,“ (Ivan Grobenski – ravnododna.com). U godini objave, album je predvodio listu najboljih hrvatskih albuma, a “namjerno provokativni i promišljeno kontroverzni, Let 3 “Jedinom” oblikuje svoju etiku i estetiku kakvu danas prepoznajemo,” (Igor Jurilj – muzika.hr).