povezane vijesti
Hrvatsko glazbeno društvo „Zvijezda Danica“ iz Kraljevice i Vokalna skupina „Lira“ iz Rijeke održali su u subotu 16. ožujka korizmeni koncert u Svetištu sv. Leopolda Mandića u Padovi. Svetište nosi ime hrvatskoga franjevca kapucina, poznatog ispovjednika, koji je veliki dio života proveo u Padovi, nedaleko poznate bazilike svetoga Antuna.
HGD „Zvijezda Danica“ prošle je godine premijerno koncertantno izvela bogatu pasionsku baštinu grada Kraljevice. Takvo izvođenje kraljevičkih korizmenih napjeva je na dosadašnjim koncertima, ali i na ovom padovanskom, naišlo na veliko odobravanje publike koja je sa zanimanjem pratila tradicijski glazbeni narativ.
Uz naratoricu koja je na talijanskom jeziku publici predstavljala kraljevičke događaje i običaje vezane za korizmeno vrijeme, Zvijezda Danica je izvela glazbenu baštinu koja je sačuvana te koja se i dan-danas pjeva u Velikom tjednu.
Ova je tradicija vrlo snažna, a kao specifičan i unikatan fenomen već je izazvala istraživački interes. Napjevi su, dakako, bliski pučkom pjevanju pa se izvode jednoglasno i dvoglasno, ali pojedine popijevke su prilagođene četveroglasnom slogu.
Koncertni je koncept poprilično razveden te nudi različite zvukovnosti: uz navedeno, napjevi su se izvodili na ulazu crkve, kod oltara, solistički, responzorijalno te zborski, a dio napjeva prema tradiciji izvodi isključivo muški dio zbora. Procesijski napjevi kao i jedinstvena „Muka po Ivanu“ izvodi se a cappella, a u ostatku programa za orguljama je bila Daniela Perković Frleta.
VS „Lira“ je samostalno izvela čitavo kapitalno djelo baroknoga skladatelja Giovannija Battiste Pergolesija „Stabat Mater“. Tekst srednjovjekovne sekvence Stabat Mater je kroz povijest često bio inspiracija raznim umjetnicima, a Pergolesijevo je uglazbljenje vrlo brzo steklo veliku popularnost koju je zadržalo do danas.
Opsežno višestavačno djelo izvorno je skladano za dva ženska solistička glasa uz pratnju gudaćeg ansambla i bassa continua, dok „Lira“ izvodi obradu Tima B. Pratta i Frana Frlete za četveroglasni, odnosno ženski zbor.
Sugestivnost teksta najviše je došla do izražaja u solističkim i homofonijskim odsječcima, dok se složenost partiture očitovala u gustim fugalnim stavcima. Ansambl je vrlo uspješno savladao zahtjevne dionice bogate polifonijske strukture, a bravurozni barokni instrumentalni slog suvereno je na orguljama izvodio Igor Vlajnić.
Oba je ansambla umjetnički pripremio Frane Frleta koji je zahvalio Hrvatskoj zajednici u Venetu te domicilnim franjevcima kapucinima na svesrdnoj pomoći pri organizaciji i toplom gostoprimstvu.
Također, istaknuo je kako ovaj koncert predstavlja dva divergentna korizmena koncepta: s jedne strane, hrvatsku tradicijsku pasionsku baštinu, a s druge, barokni biser zapadnoeuropske glazbe o Djevici Mariji pod Isusovim križem.
Izvanredna akustika crkve obogatila je dobru uvježbanost ansambala, a brojna publika pozdravila je izvođače gromkim pljeskom.
U nedjelju su ansambli, uz pratnju Igora Vlajnića na sjajnim orguljama Svetišta, zajednički pjevali na nedjeljnoj misi. Valja istaknuti kako je na programu bila „Treća staroslavenska misa“ Albe Vidakovića te prikladni korizmeni napjevi u skladu s liturgijskim slavljem.
Kvalitetu i značaj programa prepoznali su i podržali Primorsko-goranska županija, Grad Rijeka i Grad Kraljevica.