Event industrija

ZAMP objavio točne brojke: Evo u kolikom su minusu organizatori koncerata i kinematografi

Ivana Kocijan

Foto iStock

Foto iStock

Pad od 62 posto zabilježen u prodaji licenci za glazbene priredbe, iznos licenci za koncerte popularne glazbe pao je za 47 posto, za koncerte ozbiljne glazbe u odnosu na 2019. pao je za 22 posto, dok kod kinematografa minus iznosi 52 posto



Od početka 2020. do 31. kolovoza služba ZAMP Hrvatskog društva skladatelja zabilježila je pad prodaje licenci za javnu izvedbu i priopćavanje od ukupno 43 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.


Sektor javnog priopćavanja obuhvaća koncerte popularne i ozbiljne glazbe, zabavne priredbe, kinematografe te poslovne subjekte koji u svojim objektima koriste glazbu radi poboljšanja poslovnih rezultata. Kako navode iz ZAMP-a, taj je veliki pad izravna posljedica epidemije koronavirusa koja se najprije odrazila na koncertnu industriju i industriju događanja, a odmah za njom prekid ili barem značajan pad poslovanja doživjeli su ugostiteljski objekti, hotelijerski kompleksi i svi slični poslovni korisnici glazbe u zemlji. Slijedio je pad prihoda od marketinga za brojne medije i s njima vezane poslovne subjekte, što se odrazilo na cijeli kreativni lanac, od autora i glazbenika do tehničara i pomoćnog osoblja.


Zaostale naknade


Osnovni cilj HDS ZAMP-a briga je o autorskim pravima glazbenika i licencama koje im po toj osnovi pripadaju od raznih korisnika glazbe. Unutar područja javnog priopćavanja, po segmentima je najveći pad od čak 62 posto zabilježen u prodaji licenci za glazbene priredbe, odnosno događanja koja uključuju korištenje glazbe u komercijalne svrhe (natjecanja, prezentacije, revije, svečanosti i slično). Iznos licenci za koncerte popularne glazbe pao je za čak 47 posto, što je rezultat otkazivanja gotovo svih velikih dvoranskih koncerata i ljetnih festivala, ali i koncerata glazbenih sastava svih veličina i žanrova, od bendovskih svirki u klubovima do pojedinačnih kantautorskih nastupa. I iznos prodanih licenci za koncerte ozbiljne glazbe u odnosu na 2019. godinu pao je za 22 posto, a kod kinematografa minus iznosi 52 posto.




– Uza sve to je važno naglasiti da će se puni učinak posljedica korona krize na prihode od javnog priopćavanja glazbe značajnije osjetiti tek u drugoj polovici ove godine i kroz cijelu sljedeću godinu. Naime, gore navedeni postoci pada uključuju i naplatu zaostalih naknada iz prethodnih godina, na čemu je služba ZAMP pojačano radila proteklih mjeseci, navode iz ZAMP-a.


Uz velik pad prouzročen gotovo potpunim nestankom koncerata i priredbi, posebno je ozbiljan pad u segmentu licenci prodanih poslovnim korisnicima glazbe. U njih spadaju ugostiteljski, turistički, sportski i poslovni objekti, kao i obrti poput salona ili teretana koji su zasad imali 39 posto manji promet licenci u odnosu na prvih 8 mjeseci 2019. godine. Pad marketinških prihoda, kadrovske krize i problemi u poslovanju uzrokovani epidemiološkom situacijom odrazili su se i na prihode od autorskih prava s lokalnih radijskih i televizijskih postaja: od radijskih postaja do rujna je naplaćeno 36 posto manje nego lani, a od televizijskih postaja 28 posto manje u odnosu na prvih 8 mjeseci prošle godine.


– Nakon nekoliko iznimno uspješnih godina za autore i članove HDS-a, žao mi je što smo očito zagazili u značajno teže i izazovnije razdoblje.


I dalje ne znamo koliko će aktualna kriza potrajati niti kada će se koncertna, pa i cijela glazbena industrija ponovno osoviti na noge, rekao je glavni direktor ZAMP-a, Nenad Marčec.


Honorari stižu


Sustav kolektivnog ostvarivanja autorskog i srodnih prava i u ovakvoj krizi pouzdan je izvor prihoda autorima glazbe jer obuhvaća honorare s više različitih izvora: osim od glazbenih događanja i poslovnih korisnika, tu su i prihodi od velikih trgovačkih lanaca koji nisu osjetili poslovnu krizu, prihodi od kabelskih operatera, velikih nacionalnih TV kuća ili oni iz inozemstva te, sve značajniji, prihodi od digitalnih servisa i online korištenja glazbe.


– Ovih dana rujna privodimo kraju i obračun digitalnih i mehaničkih prava te prava iz inozemstva, a isplata tih honorara našim članovima ići će redovito, početkom listopada. Trend rasta prihoda od digitalnih glazbenih servisa poput YouTubea, Applea, Deezera i Spotifyja predstavlja izvor optimizma i dobru vijest za budućnost. Taj konstantni rast ove godine još neće nadoknaditi, ali će sigurno ublažiti rupu u honorarima koja nastaje zbog pandemije bolesti COVID-19. U sljedećim tjednima, kad obradimo sve brojke i izvještaje, sa zadovoljstvom ćemo detaljno izvijestiti svoje članove i javnost o tom segmentu naplate autorskih prava, zaključio je Marčec.