snimio Marko Gracin
"Samim nazivom turneje »No Return to Normality« želimo poručiti kako normalnost koju smo živjeli prije pandemije nije bila normalna i kako ne bismo trebali težiti povratku u takav svijet..."
povezane vijesti
RIJEKA – Turneja pod nazivom »No Return to Normality« simfonijskog orkestra No Borders Orchestra počela je u Rijeci u prostoru bivšeg Exportdrva. Tako je riječka publika imala priliku prva doživjeti recentni nastup ovog ansambla sastavljenog od profesionalnih glazbenika iz svih zemalja zapadnog Balkana, koji već niz godina uspješno povezuje glazbenu izvrsnost sa sveobuhvatnom svijesti o društvu. Inače, No Borders Orchestra je u Rijeci trebao nastupiti još prošle godine u sklopu programa Europske prijestolnice kulture, međutim zbog pandemije to nije bilo moguće. Svojom ovogodišnjom turnejom, znakovito naslovljenom »No Return to Normality«, No Borders Orchestra želi inspirirati ljude da razmisle o vremenu nakon pandemije.
Kako je ovim povodom istaknuo Premil Petrović, osnivač i umjetnički direktor NBO-a, dirigent s berlinskom adresom, osim glazbene izvrsnosti koju ovaj orkestar posjeduje, njihova je uloga poslati društvu poruku o važnosti zajedništva, ali i promišljanja svijeta u kojem živimo.
Tema “normalnosti”Exportdrva
– Samim nazivom turneje »No Return to Normality« želimo poručiti kako normalnost koju smo živjeli prije pandemije nije bila normalna i kako ne bismo trebali težiti povratku u takav svijet. Živimo u vremenu ekološke katastrofe, velikih socijalnih razlika, hiperprodukcije i hiperkonzumerizma i potrebna nam je promjena na bolje. Stoga i sve skladbe s našeg repertoara na ovoj turneji tematiziraju transformaciju društva i šaljemo poziv svima da se trebamo mijenjati, poručio je Petrović.
Kao što je kazao Premil Petrović, sinoćnji program koncerta bio je u znaku promjene i transformacije. Na programu se tako našla kompozicija »Rethink! (trailer)« naručena od hrvatskog kompozitora Ivana Božičevića posebno za ovaj projekt. No Borders Orchestra izveo je i »Shaker Loops« Johna Adamsa, »Vivaldi recomposed« Maxa Richtera (solist Vladimir Kostov na violini) te »Metamorphosen« Richarda Straussa. Naime, 2020. godine No Borders Orchestra je u okviru globalnog »Beethoven Pastoral Projecta« potaknuo kompozitore da stvaralački reagiraju na poticaje iz Beethovenove »Pastoralne simfonije«. U širem smislu, ti se poticaji odnose na ono što smo spremni učiniti za očuvanje našeg ozbiljno ugroženog prirodnog okruženja.
Skladba hrvatskog kompozitora
Hrvatski kompozitor Ivan Božičević tada je napravio simfoniju »Rethink!«, a na prijedlog Premila Petrovića za ovo je ljeto napravo njen »trailer« – skraćenu verziju trećeg stavka simfonije, prerađenog za gudački orkestar. »Shaker Loops« je djelo američkog kompozitora Johna Adamsa (1947.), koji ima jake korijene u minimalizmu. Kompozicija se sastoji od stavaka »Shaking and Trembling«, »Hymning Slews«, »Loops and Verses« i »A Final Shaking«. Suvremeni skladatelj i pijanist Max Richter u »Vivaldi recomposed« rekomponirao je Vivaldijeva »Četiri godišnja doba«. Richter je rođen u Njemačkoj 1966., a od djetinjstva živi u Velikoj Britaniji. Miješajući utjecaje klasične, elektronske i rock glazbe u stil koji naziva »postklasičnim«, Richter ukida granice.
Richard Strauss (1864. – 1949.) njemački je sladatelj i dirigent. Pred kraj života vratio se instrumentalnoj, komornoj zvukovnosti u »Metamorfozama« za 23 gudaća instrumenta. Kako se navodi u jednoj od interpretacija, Strauss se ovom djelu, čas čeznutljivom, čas ekstatičnom, opraštao od jednog perioda povijesti koji je došao svome kraju (»Metamorfoze« su nastale 1945. godine). Dio Straussove kompozicije jasno podsjeća na »Pogrebni marš« Beethovenove »Eroice«.
Lokalni partneri u organizaciji koncertnog nastupa u Rijeci su Grad Rijeka i Sveučilište u Rijeci.