Godišnje izvješće

HDS ZAMP se pohvalio brojkama. Hrvati jedno streamaju, a nešto sasvim drugo im puštaju na radiju

Siniša Pavić

Grše / Foto: Ana Cindrić

Grše / Foto: Ana Cindrić

Streaming je na putu da uskoro prestigne udio prihoda od klasične diskografije i nosača zvuka



Čelni ljudi ZAMP Hrvatskog društva skladatelja predstavili su u četvrtak godišnje izvješće o poslovanju ne skrivajući zadovoljstvo brojkama ostvarenim u 2023, godini. Godina 2023. bila je najuspješnija do sad, uz rekordan iznos prihoda od autorskih prava.


Od prodaje glazbenih licenci za djela 11.000 domaćih i više od 130.000 stranih autora, HDS ZAMP je ostvario ukupne prihode u iznosu od 23.834.761 eura što predstavlja rast od 8.93 posto ili gotovo 2 milijuna eura u odnosu na prethodnu godinu.


Najveći rast prihoda autora zabilježen je u kategoriji koncerata (40.3 posto) i priredbi (24.4 posto) čime je 2023. godina ostvarila novi rekord u prihodima autora od autorskih prava na koncertima, festivalima i priredbama.




HDS ZAMP je za proteklu godinu obradio 38.043 glazbenih događanja koja su se prosječno odvijala na više od 104 različita mjesta svakog dana u Hrvatskoj!


Značajan rast od čak 52.85 posto bilježe i autorski honorari od online i digitalnih prava. S trenutnim udjelom većim od 10 posto u ukupnim prihodima od autorskih prava, streaming je na putu da uskoro prestigne udio prihoda od klasične diskografije i nosača zvuka.


Jedino što pada jesu prihodi od prava mehaničke reprodukcije, pa je iznos od 229.000 eura za 2.7 posto manji nego iznos prikupljen od tih prava prethodne godine.


Zato je u 2023. godini HDS ZAMP-u je pristupilo 437 novih članova, autora i nositelja prava, a njih ukupno 11.000 krasila je zavidna produktivnost pa je služba ZAMP je zaprimila 12.363 prijave novih djela što je značajan rast u odnosu na 10.018 novih djela iz prethodne godine.


Sve je to dalo povoda nedavno izabranom novom predsjedniku HDS-a Miru Buljanu da poruči mladim članovima kako je upornost ključa uspjeha.


Rezultate i bolje od priželjkivanog povratka na ostvarenja prije kriznog pandemijskog razdoblja pozdravio je i glavni direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec.


Pri tom je među ostalim podsjetio na činjenicu da su i Hrvatska i EU dobili nove parlamente pa najavio niz aktivnosti kako bi se stečena akti vezani za autorska prava ne samo sačuvali od kakvih promjena već i učinili boljima.


Osim uobičajenih popisa najuspješnijih domaćih autora i najemitiranijih pjesama u domaćem radijskom i televizijskom eteru, HDS ZAMP je ove godine po prvi put objavio i listu top 10 autora i djela na digitalnim servisima na teritoriju RH.


Triljski (t)reper Grše koji ima tri pjesme na listi top digitalnih djela. Uvjerljivo prvo mjesto drži “Mamma Mia”, “Sip” zauzima treće, dok je “Highlife” na sedmom mjestu.


Eurovizijska uspješnica “Mama ŠČ!” Leta3 na drugom je mjestu, Vojkova “Mamacita” na četvrtom, na petom nezaobilazna svadbena himna “Dajem ti rič” Dalmatina.


Na listi 10 najuspješnijih domaćih autora na digitalnim servisima su pak Grgo Šipek Grše, Husein Hasanefendić Hus, Ivo Jagnjić, Marko Perković Thompson, Mihovil Šoštarić Lockroom, Nenad Ninčević, Tonči Huljić, Vjekoslava Huljić, Zdenko Runjić i Zlatan Stipišić Gibonni.


Šestoro autora s te digitalne liste – Hus, Ninčević, bračni par Huljić, Runjić i Gibonni – nalaze se i na listi najuspješnijih hrvatskih autora po ukupnoj zaradi, od svih izvora prihoda.


Tu listu, uz spomenute, zaokružuju Ante Pecotić, Branimir Mihaljević, Miroslav Buljan i Neno Belan.


Kod TV i radijskog izvođenja eterom je u 2023. godini dominirao povratnički singl Parnog valjka “Moja glava, moja pravila”. Duet Petra Graše i Nine Badrić “Nemoj” na drugom je mjestu najemitiranijih, a na trećem se nalazi se lanjska najuspješnija pjesma, hit “Trebaš li me” Matije Cveka i Eni Jurišić


Recimo i to kako izvješće pokazuje da se hrvatska glazba sasvim lijepo sluša i na svjetskim tržištima, sudeći po visini isplaćenih honorara za članove HDS ZAMP-a u 2023. godini najviše u Srbiji.