Foto: D. HRVOJ
Osim što je festival privukao mnogobrojne, redovito oduševljene znatiželjnike, pružio je mogućnost polaznicima Škole i Campa da iz neposredne blizine vide i čuju profesionalne glazbenike
povezane vijesti
GROŽNJAN – U sklopu Međunarodnog kulturnog centra Hrvatske glazbene mladeži u Grožnjanu, u organizaciji HGM-a, u drugoj polovini srpnja održani su međunarodni jazz festival Jazz is Back! BP, JM Međunarodna ljetna jazz škola i Croatia Drum Camp. Festival je održan u suorganiziji s Općinom Grožnjan i Polivalentnim kulturnim centrom Općine Grožnjan.
Paralelni svijet
Percepcija je važna, a često nije sve onako kako izgleda na prvi pogled, kao što ponekad volimo reći. Zato je zanimljiv pogled sa strane, nekoga tko nije izravno uključen u organizaciju ili sudjelovanje, ali zbog dugogodišnjeg praćenja može reći da je insider. Ono što se HGM-ovcima i Grožnjancima podrazumijeva kao nešto normalno, uobičajeno, zapravo je sve, samo ne to. Namjernici vole reći da je Grožnjan grad umjetnika, no on je ipak nešto više. Ljepota grada i okružja, entuzijazam mentora i polaznika, kao i izvođača, osmijeh na njihovim licima, izoliranost od urbane buke, zvukovi cvrčaka i glazbe, božanstvena vizura na sve strane – poput neke komune koja je izolirana i zaštićena od svih »bolesti« suvremenog svijeta, poput oaze u kojoj se možete okrijepiti čistom vodom i pronaći hlad, možda i bolje od konvencionalne psihoterapije, prirodno, čisto, jednostavno, smireno, esencijalno.
To je Božji dar, nešto na što možemo biti ponosni, što moramo njegovati, ne samo zato što donosi korist od turizma, a stranci su i te kako svijesni te vrijednosti, vjerojatno više od nas, nego zato što više nema puno takvih oaza, a one su naša nasušna potreba. U današnje doba sveopće komercijalizacije nevjerojatno zvuči da tu terapiju u Grožnjanu dobijete besplatno!
Ništa drukčije nije bilo ni ove godine. Zapravo Grožnjan je u drugoj polovini srpnja velika učionica i velika pozornica, ali i svojevrsni ašram. Niti ovaj put nije nedostajalo iznenađenja. Jedno od njih bile su novoutemeljene svirke/jam sessioni polaznika Škole ispred Župne crkve, prije glavnog večernjeg programa koji se odvijao na Terasi Belvedere, svima poznatoj kao Balwan City. Pun pogodak! Na njima su mladi glazbenici svakodnevno demonstrirali napredak i novousvojene vještine te tako stjecali nužno samopouzdanje. Usvajali su ih i na radionicama koje su održavane u glazbenim učionicama, ali i na trgovima, ulicama, u parkovima.
Dovoljno je prošetati se gradom i osluškivati, zaviriti kroz neki prozor ili vrata, sjesti uz nekog mentora i polaznike i bit ćete teleportirani u neki drugi, paralelni svijet u kojem ćete poželjeti čim duže ostati.
Dodatna vrijednost
Tih dana Grožnjan je bio i baza Svjetskom orkestru Glazbenih mladeži, koji je pod vodstvom Luisa Bonille iz tog grada poduzimao koncertne izlete u okolicu, ali i Udine u Italiji. Bonilla je ujedno bio voditelj Jazz škole na kojoj su predavači bili Alex Sipiagin – truba, Saša Nestorović – saksofon, Elvis Stanić – gitara, Joe Kaplowitz – klavir, Lea Lovrenčić – pjevanje, Goran Rukavina – bas i Karlheinz Miklin mlađi – bubnjevi. Na Croatia Drum Campu predavači su bili također ugledni glazbenici: Famoudou Don Moye, Nic Collins, Salih Sadiković i Miklin.
Festivalski program ponudio je raznovrsnu glazbu, od nastupa profesora i učenika Ljetne jazz škole i Croatia Drum Campa, u raznim kombinacijama, preko posvete Bošku Petroviću, sastava mladih glazbenika od kojih su mnogi svoja prva znanja usvajali upravo u grožnjanskoj školi, kvarteta bračnog para Kaplowitz i austrijskog sastava Exploading Pigs s elektrificiranim trombonom Luisa Bonille s Moyeom kao gostom do etno, ali i popularnih glazbenika kao što su Zdenka Kovačiček, Darko Rundek, Zoran Predin i Josipa Lisac. Osim što je festival privukao mnogobrojne, redovito oduševljene znatiželjnike, pružio je mogućnost polaznicima Škole i Campa da iz neposredne blizine vide i čuju profesionalne glazbenike, nerijetko njihove idole, bolje se upoznaju s njima, postave pitanja, slušaju priče…
Sjajan primjer bio je angažman legendarnog bubnjara i udaraljkaša Famoudoua Dona Moyea. Ne samo da je mentorirao bubnjare, on je uvijek bio spreman za razgovor o raznim temama, pripremio je sudionike, ne samo udaraljkaše nego sve koji su mu se htjeli pridružiti, za dojmljiv završni nastup s ritualnim afro napjevima i ritmovima, a sam se pridruživao drugim sastavima na njihovim nastupima inicirajući uzbudljive jam session suradnje, pomažući tako mladim glazbenicima da budu još bolji. Svojim je primjerom pokazao kako se treba odnositi prema glazbi, prema poslu kojim se netko bavi – profesionalno i strastveno. Naime, znanja i vještine koja polaznici usvajaju na grožnjanskim seminarima ne mogu dobiti kroz formalno glazbeno obrazovanje. Ta dodatna vrijednost manifestacije HGM-a u Grožnjanu čini zaista izvanrednima, izvanserijskima.
A cvrčci i dalje šibaju svoju savršenu, bezvremensku pjesmu – čvrsto swingajući i nesputano improvizirajući. Zašto baš u ritmu jazza? Vjerojatno im je omilio taj suživot s jazz glazbenicima. Zašto ne maštati da bi moglo biti upravo tako. Naime, u Grožnjanu se maštarije pretvaraju u stvarnost.