Inovativni pijanist i skladatelj

Fred Hersch stiže u Pulu: Specijaliziran za solo nastupe koji oduzimaju dah

Davor Hrvoj

Hersch je petnaest puta nominiran za nagradu Grammy / Foto ROBERTO CIFARELLI

Hersch je petnaest puta nominiran za nagradu Grammy / Foto ROBERTO CIFARELLI

Hersch je iskustvo stjecao na njujorškoj jazz sceni svirajući s legendama, ali i slušajući koncerte mnogobrojnih glazbenika koji su sudjelovali u stvaranju povijesti jazza



 


 


Vanity Fair proglasio ga je »najzanimljivijim inovativnim pijanistom u jazzu u posljednjem desetljeću«, The L.A. Times »elegantnom snagom glazbene invencije«, The New Yorker »živućom legendom«, a slavni pijanist Jason Moran je rekao: »Fred je za klavirom poput LeBrona Jamesa na košarkaškom igralištu, on je savršenstvo.« Radi se o Fredu Herschu, jazz pijanistu i skladatelju koji će 12. srpnja nastupiti u INK-u Pula na 5. festivalu Backstage Live Pula.




Hersch je petnaest puta nominiran za nagradu Grammy i redovito je osvajao najprestižnije jazz nagrade, uključujući priznanja kao umjetnik Doris Duke 2016., jazz pijanist godine 2016. i 2018. od Udruge jazz novinara te Prix Honorem de Jazz od L’ Acádemie »Charles Cros« 2017. za cjelokupnu karijeru. Francuski časopis Jazz proglasio ga je Međunarodnim jazz umjetnikom 2021. Također dobitnik je počasnih doktorata na Grinnell Collegeu i Northern Kentucky Universityju.


Akustika okruženja


Hersch je iskustvo stjecao na njujorškoj jazz sceni svirajući s legendama, ali i slušajući koncerte mnogobrojnih glazbenika koji su sudjelovali u stvaranju povijesti jazza. »Najuzbudljivije je bilo slušati Milesa Davisa uživo 1974., biti na koncertu u povodu 80. rođendana Sonnyja Rollinsa u New Yorku i kao mladi glazbenik pronaći svoj put u New Yorku i svirati sa svim majstorima uključujući Joea Hendersona, Sama Jonesa, Charlieja Hadena, Stana Getza, Arta Farmera i mnoge druge«, rekao je u razgovoru za Novi list uoči koncerta u Puli.


Kao vođa sastava Hersch je snimio sedamdesetak albuma, a u tim situacijama glazbeni su mu partneri bili Esperanza Spalding, Enrico Rava, Anat Cohen, Julian Lage, Ralph Alessi, Norma Winstone, Nancy King, Bill Frisell, Kurt Elling, Gary Burton, Joe Lovano, Diana Krall, Charlie Haden i drugi slavni džezisti. Među ostalima cijenjeni su albumi što ih je snimio u duu ili triju, ali i solo, u formaciji koja ima prednosti, ali i ograničenja. Od slavnih pijanista koji su svirali i snimali solo, na njega su najsnažniji dojam ostavili Earl Hines, Paul Bley, Jaki Byard, Teddy Wilson, Art Lande i drugi. On u solo izvedbama, upravo kako će nastupiti u Puli, pliva k’o riba u vodi. Osim što se specijalizirao za solo nastupe, koji oduzimaju dah, objavio je dvanaest solo albuma. Jazz Times je ocijenio njegovo solo sviranje kao »potpunu, samodostatnu, jedinstveno čistu umjetničku formu«, dok je All About Jazz primijetio da »kada se radi o umjetnosti solo klavira u jazzu, postoje dvije klase izvođača: Fred Hersch i svi ostali.«


Za njegov solo album »Songs From Home« iz 2020. All About Jazz je rekao da je to poruka tišine i nade usred patnji koje prolazimo u životu. Hrvatska publika će se u to imati priliku uvjeriti na koncertu što će ga održati na Backstage Live Pula Festivalu. »Kada svirate s bendom ili s drugim glazbenicima, očito je da ste u interakciji s njima i što god da sviraju to vas, nadam se, nadahnjuje«, objašnjava. »Kada, pak, sviram solo, interakcija je najviše usredotočena na sam čin sviranja i zvuk klavira koji sviram, pronalaženje osjećaja za djelo koje sviram i akustike određenog okruženja u kojem se održava koncert. Za solo koncerte uvijek sviram poseban program s djelima velikih jazz skladatelja kao što su Wayne Shorter i Thelonious Monk, glazbu iz Brazila i standarde iz velike američke pjesmarice, što također može uključivati skladbe Beatlesa, Billyja Joela i Joni Mitchell.«


Glazbeni filter


Godine 2006. Hersch je postao prvi umjetnik u 75-godišnjoj povijesti legendarnog njujorškog jazz kluba Village Vanguard koji je svirao cjelotjedni angažman kao solo pijanist. Njegovo drugo solo gostovanje u klubu dokumentirano je na albumu »Alone at the Vanguard« nominiranom za nagradu Grammy. To je tek jedna od pet snimaka koje je ostvario u tom kultnom njujorškom klubu i objavio na albumima. »Bila je velika čast, iako ne baš lako, održati dvanaest samostalnih nastupa u tako intimnom i povijesnom prostoru«, prisjetio se. »Akustika je tamo suha, ali vrlo posebna, potpuno drukčija od onih u koncertnim dvoranama u kojima većinom nastupam solo i gdje dobivam povratnu informaciju o zvuku iz prostora dvorane.«


Volim imati stajalište o svemu što sviram, prosijati to kroz vlastiti glazbeni filter – Fred Hersch / Foto : ERIKA KAPIN


Iznimno osjetljiv i intuitivan umjetnik, Hersch je poznat po sviranju kojim pokazuje dubinu emocija i uzbudljivu iskru invencije. Zato je ostvario suradnje s velikanima jazza kao što su Toots Thielemans, Lee Konitz, Paquito D’Rivera, Phil Woods, Gary Burton, Anat Cohen, Bill Frisell, Esperanza Spalding, Cecile McLorin Salvant, Chris Connor, Eddie Daniels, Chris Potter, Avishai Cohen, Miguel Zenon i drugi, no ostvario je i iznimnu karijeru kao vođa sastava. Na vlastitim albumima pokazao je veliku svestranost. Naime, za ta je izdanja snimio vlastite skladbe, ali i jazz standarde, obrade djela poznatih jazz glazbenika različitih poimanja glazbe, kao što su Ornette Coleman, Thelonious Monk, Sonny Rollins, Charlie Parker i Wayne Shorter, kao i klasike, tanga, Jobimove bossa nove, djela brazilskih suvremenih autora…


Osim što su ti standardi, odnosno autori, bliski njegovom razumijevanju jazza, Hersch ih prilagođava svojoj osobnosti. »Uvijek se trudim s poštovanjem pristupati skladbama, naučiti ih točno kako su napisane, a ako ima riječi, naučiti tekst«, rekao je. »Volim imati stajalište o svemu što sviram, prosijati to kroz vlastiti glazbeni filter.«


Na koncertu u Puli izvodit će i vlastite skladbe. »Kod svake skladbe koju pišem najvažnije mi je da je pamtljiva«, tvrdi. »Pokušavam ne pisati previše kad radim svoje melodije jer želim ostaviti prostora za svirače, sebe ili druge, da mogu biti ono što zaista jesam i zabaviti se uz to. Sklon sam pisanju kratkih skladbi kada ne pišem djela potpuno notirane klasične suvremene glazbe. Moji modeli za skladateljsko djelovanje su Wayne Shorter, Monk, Kenny Wheeler itd.«


Jedinstven život


Album »Open Book« iz 2017. bio je, kao što naslov implicira, njegov najotkriveniji i najintimniji solo istup te je 2018. bio nominiran za dvije nagrade Grammy. Objavljivanje tog albuma poklopilo se s objavljivanjem njegovih hvaljenih memoara »Good Things Happen Slowly«. Knjiga uvjerljivo otkriva priču o njegovom životu u glazbi, zajedno s iskrenom ispovjedi o njegovim zdravstvenim problemima. Naime prvi je deklarirani homoseksualac, HIV-pozitivan jazz glazbenik. Objavljena je u Sunday New York Timesu i na NPR-ovom »Fresh Airu«. Washington Post i New York Times su je proglasili jednim od pet najboljih memoara u 2017., a Udruga jazz novinara proglasila ju je najboljom knjigom o jazzu 2018. Njegova je priča ispričana i kroz dugometražni dokumentarac »The Ballad of Fred Hersch«, hvaljenih redateljica Carrie Lozano i Charlotte Lagarde, koji je premijerno prikazan u rasprodanoj dvorani na prestižnom Full Frame Film Festivalu 2016. i još uvijek se emitira. »Moji su memoari priča o tome kako sam se suočio s onim što jesam, kako u svom osobnom životu, tako i u svom bavljenju glazbom«, rekao je. »Niz godina živio sam podijeljen život kao gay muškarac u svijetu jazza, ali sam na kraju pomirio oba ta dijela sebe jedan s drugim. Također, odluka da objavim da imam HIV, nadam se, potaknula je neke ljude da učine isto kako bi, ako se razbole, znali tko su im prijatelji i tko će ih podržati kad se razbole. Također poruka da, kako bih bio najbolji umjetnik koliko mogu biti, moram imati jedinstven život.«


Već dva desetljeća Hersch je strastveni glasnogovornik i prikupljač sredstava za službe za AIDS i obrazovne agencije. Organizirao je puno kućnih koncerata i producirao te je nastupio na četiri dobrotvorna albuma i na brojnim dobrotvornim koncertima uključujući Classical Action: Performing Arts Against AIDS i Broadway Cares/Equity Fights AIDS. Zahvaljujući njegovom ugledu glazbenici su u tim projektima sudjelovali bez naknade. Do danas je njegovim trudom prikupljeno više od 300.000 dolara. Također je bio glavni govornik i izvođač na međunarodnim medicinskim konferencijama u SAD-u i Europi. Godine 2020. prikupio je 50.000 dolara za Jazz Foundation of America s ograničenim izdanjem duo EP-ja uživo s pjevačicom Esperanzom Spalding i s »Eight x 88«, streaming događajem iz Steinway Halla koji uključuje osam najvećih njujorških jazz pijanista u solo i duo formatima.