Goran Bogdan u filmu »Otac«
Gostovanje ZFF-a u Rijeci ide u fizičkom obliku za razliku od onog zagrebačkog. Ovogodišnji odabir »putujućih« filmova doima se poput produžene ruke recentnog programa Berlinale Special
povezane vijesti
RIJEKA – Ovogodišnje izdanje Zagreb Film Festivala prvo je koje se ne održava u kinu Europa. Razlozi su dobro poznati. To je ujedno i njegovo prvo izdanje koje u cijelosti ide online. Iako su zagrebačka nezavisna kina još uvijek u funkciji za razliku od većine njihovih pandana s Europa Cinemas pečatom. To vrijedi i za sve naše Cinestare. Iako ZFF nije bio poslovično strogo fokusiran na kino Europa, već se održavao i na nekim drugim lokacijama koje trenutačno i dalje odolijevaju pandemiji sa stožerskim blagoslovom. Zato ne znamo može li se takva ishitrena odluka pripisati taštini njegova direktora ili njegovoj pretpostavki da bi u trenutačnoj situaciji festivalske dvorane bile poluprazne.
Potonja baš i ne drži vodu jer iskustvo riječkog Art-kina pokazuje da se poštivanjem epidemioloških mjera može održati programski kontinuitet. Zato je recentni Ciklus japanskog filma u Art-kinu pokazao da nijedna korona, kuga ni kolera nisu u stanju zaustaviti njegove predane fanove, koji su zauzeli sva dostupna sjedala u skladu sa strogim pravilima distanciranja. Da bi paradoks bio veći, ovogodišnje gostovanje ZFF-a u tom istom riječkom Art-kinu ide u fizičkom obliku za razliku od onog zagrebačkog. Iako se ovogodišnji odabir »putujućih« filmova doima poput produžene ruke recentnog programa Berlinale Special s pečatom Goethe Instituta.
Bogdan nominiran za najboljeg europskog filmskog glumcaNakon glasanja članova Europske filmske akademije, Goran Bogdan nominiran je za naslovnu ulogu Nikole Stojkovića u filmu »Otac« redatelja Srđana Golubovića, koji je također ušao u selekcijski izbor za »europskog Oscara«. Time je Bogdan postao prvi glumac iz Hrvatske nominiran u kategoriji Najboljeg europskog glumca. |
Ja, Nikola
Od triju filmova, čak dva pripadaju njemačkoj kinematografiji – »Undine« Christiana Petzolda i »Zu weit weg« (»Jako, jako daleko«) u režiji Sarah Winkenstette.
Zato bi se »Zagreb Film Festival putuje« mogao preimenovati u »Berlinale Special Reloaded«. Petzoldov komad prikazan je, naime, u konkurenciji ovogodišnjeg Berlinalea. Winkenstettin film, koji se može promatrati u diskursu edukativnog programa Art-kina (šifra: »Škola u kinu«), dolazi s pečatom Goethe Instituta, zaslužnog i za program Berlinale Special. A »Otac« genijalnog Srđana Golubovića prikazan je u sklopu ovogodišnje berlinske »Panorame« gdje mu je dodijeljena nagrada publike, ali i na prestižnom Cinemedu u Montpellieru gdje je osvojo glavnu nagradu, Zlatnu Antigonu.
Petzoldovu »Undine« i Golubovićeva »Oca« već smo spominjali u redovitim izvještajima s Berlinalea. Iako Petzoldov film s autorovim glumcem fetišem Franzom Rogowskim i Berlinom koji postaje maketa duhova, blizak zovu nimfe Neila Jordana (šifra: »Ondine«), s kojom dijeli gotovo identičan naslov, ipak nije na nivou autorovih prethodnih komada.
S druge strane, Golubovićev »Otac«, u kojem je Goran Bogdan ostvario životnu ulogu, čvrsto stoji na junakovim žuljevitim nogama, na njegovu dugom caminu u potrazi za pravdom od Priboja na Limu do Beograda, dugom 300 km, nakon što njegova žena u loachovski intoniranom uvodu uđe u tvornički krug, prijeteći da će zapaliti sebe i djecu ako mužu ne isplate otpreminu (»Mi smo gladni i nemamo od čega da živimo«). Ta ista scena ravna je onoj iz Loachova »Ja, Daniel Blake« u kojoj izgladnjela majka ulazi u socijalnu samoposlugu otvarajući konzervu graha.
Bosna zauvijekOvogodišnje online izdanje ZFF-a pamtit ćemo po dva iznimna bosanska komada – »Koncentriši se, baba« Pjera Žalice i »Pun mjesec« Nermina Hamzhagića. Žalica je već afirmirani autor koji je svojom najnovijom pričom učvrstio status jednog od trenutačno najpotentnijih izdanaka bosanske kinematografije (film je na on-demand izdanju Sarajevskog filmskog festivala samo u prva dva sata ljetos vidjelo 14.000 ljudi), s umirućom »babom« Mirom Banjac te njezinim kćerima i ostalim članovima obitelji koji pristižu iz svih krajeva Jugoslavije, njihovim spletkama, tajnama i lažima (priča je smještena nekoliko dana prije izbijanja rata u BiH). |
Ekologija i inkluzija
Posve drukčiji camino događa se jedanaestogodišnjem Benu i njegovoj obitelji u filmu »Jako, jako daleko«. Iako oni ne moraju pješačiti 300 km poput Golubovićeva Nikole, već se moraju preseliti u obližnji grad jer je njihovu domu zaprijetio odron zemlje zbog obližnjeg rudnika smeđeg ugljena (autoričin komad ima snažnu ekološku i inkluzivnu poruku). U novoj školskoj sredini, u kojoj Ben biva izložen bullyingu, on upoznaje sirijskog izbjeglicu. Iako će u školi i na nogometnom terenu oni shvatiti da imaju puno toga zajedničkog.
Doduše, riječka publika ostala je zakinuta za neke druge intrigantne komade ZFF-a, naročito one s arapskim predznakom poput »Gaza mon amour« Palestinca Tarzana Nassera i »Pari« Iranca Siamaka Etemadija. Ali i izvrstan »Slalom«, igranofilmski debi Charlene Favier, ambijentiran u onim istim krajolicima francuskih Alpa u kojem zimuju junaci Ostlundova »Turista« aka »Force majeure«, minus lavina, a koji dolazi na ZFF s »etiketom« ovogodišnjeg otkazanog Cannesa. Nadamo se da ćemo ih u Art-kinu vidjeti nekom drugom zgodom.