Foto ZagrebDox
Ove će se godine na ZagrebDoxu prikazati 102 dokumentarna naslova, od kojih se za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natječe 19 filmova u kategoriji međunarodnog dokumentarnog filma te 21 u regionalnoj konkurenciji
povezane vijesti
ZAGREB – Dvadeseto izdanje najznačajnijeg hrvatskog filmskog festivala posvećenog dokumentarnom filmu, ZagrebDoxa, otvoreno je nedavno u Kaptol Boutique Cinema. Uz poseban program, publiku očekuju 102 dokumentarna naslova, od kojih se za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natječe 19 filmova u kategoriji međunarodnog dokumentarnog filma te 21 u regionalnoj konkurenciji.
Važne teme u fokusu
Nakon prikazivanja kratkog filma o prvom izdanju ZagrebDoxa 2005. godine, osnivač i umjetnički direktor festivala Nenad Puhovski osvrnuo se na sam film, na same festivalske početke te na nit vodilju festivala.
– Iz njega je vidljivo da je već tada bila jasno zacrtana orijentacija na umjetnički, autorski dokumentarac (film otvaranja, »Bijeli dijamant« Wernera Herzoga), filmove o ljudskim pravima (»Otmica nevjesta u Kirgistanu«), praćenje novih tehnologija (»Priče o mobitelu«), retrospektive majstora dokumentarizma (Broomfield, Kieslowski), posvećenost hrvatskom filmu (retrospektiva dokumentaraca 60-ih i 70-ih) kontroverzne teme (priča o gej paru kojem surogat majka rađa dijete), ali i jedinstveni Happy Dox (»Beskorisni pas«). Zanimljivo je kako su dvije najviše nagrade – Veliki pečat osvojile redateljice – Pirjo Honkasalo za »Tri sobe melankolije« u međunarodnoj i Jasmila Žbanić (»Slike s ugla«) u regionalnoj konkurenciji. Na žalost, svjesni smo i nekih poraza. Jer, dok »Tri sobe« tematiziraju rusku agresiju na Čečeniju, danas se ona i dalje nastavlja u Ukrajini. No, znajući da dokumentarci ne mogu promijeniti svijet, ne prestajemo se boriti za naše pravo da o njemu jasno govorimo i potičemo razgovore o važnim temama, zaključio je Puhovski, kojem su prva producentica ZagrebDoxa Dana Budisavljević i pokretač ZagrebDox Proa Tue Steen Müller dodijelili poseban pečat za doprinos samom Festivalu, ali i filmskom i kulturnom miljeu Hrvatske i ovog dijela Europe.
Izniman festival
Zahvalivši visokim uzvanicima, izvršni direktor ZagrebDoxa Hrvoje Pukšec kazao je kako nas čeka sve »filmski izniman, jubilaran, s obzirom na okolnosti i pomalo neobičan festival, a mi ćemo se svakako potruditi da ispunimo vaša očekivanja«. Svečano otvaranje obljetničkog 20. ZagrebDoxa svojim je dirljivim, značajnim, ali kratkim osvrtom na dva desetljeća umjetničkog i polemičkog posredovanja stvarnosti – 2.800 filmova, više od 350.000 gledatelja, preko 6.500 gostiju – te presudno oblikovanje hrvatske i europske dokumentaristike samo potvrdilo kako se, poštujući uvijek prošlost i klasike, valja čim prije okrenuti temeljnim razlozima Doxove neprolazne vitalnosti – najnovijim i najrelevantnijim filmskim djelima te s njima povezanim susretima i razgovorima.
Uz film »Nasmijana Gruzija« Luke Beradzea, iz programa Happy Dox, koji je i otvorio festival, u sklopu istoga programa će se prikazati još druga tri naslova. Osim Beradzeova filma koji je osvojio posebna priznanja na festivalu CinéDOC i Tbilisi IFF, u sklopu Happy Doxa nas očekuje i dokumentarac Davida Boaretta, »April u Francuskoj«, koji nam približava čaroban i čudesan svijet iz perspektive petogodišnje djevojčice April. Dobitnik posebnog priznanja žirija na DOC NYC »Sretni kamperi«, redateljice Amy Nicholson dokumentarni je film o Amerikancima iz radničke klase čija sretna ljeta u virdžinijskom kampu bivaju prekinuta kada privatni poduzetnik preuzme vrijedno zemljište, a protagonistima ovog filma to mjesto predstavlja puno više od mjesta za odmor. Možemo li izmjeriti sreću, doznat ćemo u filmu »U potrazi za srećom« koji su režirali Arun Bhattarai i Dorottya Zurbó, koji je prije ZagrebDoxa prikazan na brojnim festivalima, između ostalih i Sundanceu, a redatelji pretapaju čin mjerenja sreće u filmsko putovanje koje nas odvodi dalje od grafikona i pokazuje nam misli i dušu ljudi iz Butana.
Festivalski (i filmski) hitovi
U okviru programa Festivalski hitovi prikazat će se devet naslova, mahom prikazivanih i nagrađivanih na najznačajnijim festivalima dokumentarnog filma. Film Elvisa Lenića, »Brod«, koji je osvojio glavnu nagradu na Jihlava IDFF-u spomenik je socijalističkim radničkim kolektivima te opsežan, duboko istražen i vizualno zadivljujući prikaz pulskog brodogradilišta Uljanik čiji uspon i pad odražavaju političku sudbinu bivše Jugoslavije. Mariam Chachia i Nik Voigt svojim su filmom »Čarobna planina« obišli gotovo sve relevantne festivale dokumentarnog filma, a film nas vraća u Gruziju, gdje otvaramo Pandorinu kutiju gruzijske prošlosti – palaču zvanu Abastumani.
Švedski dokumentarac »Hypermoon« treći je dio Belleville trilogije redateljice Mije Engberg, snimljen u vrijeme kada je redateljica dobila neočekivanu medicinsku dijagnozu, pa kreće na putovanje u vlastitu prošlost i snima film za koji je vjerovala da će joj biti posljednji. Palestinsko– norveški film koji je osvojio nagradu kao najbolji dokumentarac na nedavnom Berlinaleu, ali i nagradu publike na CPH:DOX-u, »Jedina zemlja«, potpisuje palestinsko-izraelski kolektiv četvero mladih aktivista, Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham i Rachel Szor, a nastao je u najmračnijim i najstrašnijim vremenima, kao čin kreativnog otpora apartheidu i kao potraga za jednakošću i pravdom.
Još jedan film nagrađen na Berlinaleu, kao najbolji kratkometražni dokumentarac, »Svilene niti« redateljica Michelle Keserwany i Noel Keserwany, prati iskustva žena koje se sele iz Libanona u moderni Pariz, pri čemu nudi empatičan portret ženske solidarnosti, prijateljstva i utjehe. Kratkometražni pak dokumentarac koji na Dox dolazi s nagradom najprestižnijeg festivala dokumentaristike IDFA-e, »U tom trenutku«, Rite Pauls i Federica Luis Tachella prikazuje nam kratke isječke mladosti dječaka koji snimajući svoje okruženje kamerom nastoji shvatiti stvarnost oko sebe.
Različiti svjetovi
Višestruko nagrađivan dokumentarac »Ne komunističkoj kosi!« koji je režirao Bo Wang ispituje ulogu Hong Konga kao prostora koji posreduje i sanira vezu između različitih svjetova, a danski dokumentarac »Planine« Christiana Einshøja priča je o raspadanju onog najvažnijeg u životu čovjeka, njegove obitelji i o svim načinima na koje bježimo, umjesto da pričamo o onome što boli – kao i o iskupljenju koje može uslijediti ako naposljetku prekinemo šutnju. Film »Potpuno povjerenje« Jialinga Zhanga, koji je osvojio i posebno priznanje na Sheffield IDF-u, uzimajući Kinu kao zrcalo, upozorava na sve veću upotrebu alata za nadzor diljem svijeta.
Tema ljudskog odnosa prema okolišu i prirodi i ove je godine zastupljena na ZagrebDoxu, a četiri važna dokumentarca u programu Green Dox ukazuju na važnu problematiku. Tradicija u brojnim zemljama nalaže da se u novu godinu ulazi uz vatromet, ali, za životinje je novogodišnja noć prava noćna mora, na što skreće film »I sretna vam Nova«, Sebastiana Muldera, koji je osvojio nagradu na IDFA-u, a šalje poruku glasniju i od vatrometa. Francuski radnici koji čiste nuklearne reaktore izloženi su visokim razinama zračenja. Kilian Armando Friedrich i Tizian Stromp Zargari u svom filmu »Nuklearni nomadi« dojmljivim slikama prikazuju put koji radnici prelaze od jedne nuklearne elektrane do druge, riskirajući svoje zdravlje u ime boljeg života. »Poplavljeni život« Angelosa Rallisa osvojio je brojne festivalske nagrade, a prati dvanaestogodišnju djevojčicu Afrin koja nakon još jedne poplave blatnog otoka na kojem živi kreće na putovanje u srce Bangladeša u pokušaju da uđe u trag svom ocu. Film »Prije oluje«, Juana Palaciosa i Sofie Husum Johannesen, vodi nas na mali danski otok Mandø u Vadenskom moru kojem klimatske promjene predstavljaju ozbiljnu egzistencijalnu prijetnju.
Minula vremena
U okviru programa Faktumentarci prikazat će se tri dokumentarna filma nastala u produkciji Factuma. Nikica Marović režirao je film »Književna groupie« o hrvatskom književniku, novinaru i kolumnistu Željku Špoljaru i njegovom sve poznatijem alter-egu Pavlu Svircu. Prateći sudbine njezinih stanara raštrkanih po svijetu, »Kuća na Kraljevcu« Pere Kvesića priča nam o minulom, ali i današnjem vremenu, a zbog bolesti autora film su dovršili koscenaristica i montažerka Vesna Biljan Pušić i producent Nenad Puhovski. Autobiografski dokumentarac redatelja Silvestra Kolbasa, »Naša djeca« postavlja sva ona pitanja o ljubavi, međusobnim utjecajima, stavovima i osjećajima koja si svi postavljamo kada razmišljamo o odnosima unutar najužeg obiteljskog kruga.