Reuters
U sklopu programa "Radikalni film Bernarda Bertoluccija", ostvarenog u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu i Veleposlanstvom Talijanske Republike u Hrvatskoj, prikazat će se njegovi filmovi nastali u razdoblju od 1962. do 2003. godine
povezane vijesti
Retrospektiva Bernarda Bertoluccija s dvanaest istaknutih filmova tog legendarnog talijanskog redatelja i scenarista, održat će se u zagrebačkom kinu Tuškanac od 15. do 23. ožujka.
U sklopu programa “Radikalni film Bernarda Bertoluccija”, ostvarenog u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu i Veleposlanstvom Talijanske Republike u Hrvatskoj, prikazat će se njegovi filmovi nastali u razdoblju od 1962. do 2003. godine.
Program otvara remek-djelo “Konformist” (1970), izuzetno uspjela adaptacije romana Alberta Moravije, jedan od najutjecajnijih filmova svog vremena kojeg je sam Bertolucci opisao kao metaforički prikaz svog odnosa sa Jean-Luc Godardom.
Fotografiju potpisuje Vittorio Storaro, a u glavnoj je ulozi izvrsni Jean-Louis Trintignant.
Slijedi pustolovna drama “Čaj u Sahari” (1990) s Johnom Malkovichem i Debrom Winger, nagrađena Zlatnim globusom za najbolju izvornu glazbu (Ryuichi Sakamoto) i nagradom BAFTA za najbolju fotografiju (Vittorio Storaro).
Riječ je o iznadprosječno uspjelom ostvarenju koje na intrigantan i provokativan način propituje prirodu ljubavnog i egzistencijalnog odnosa dviju osoba, ističe se u najavi.
Film “Strategija pauka” (1970) adaptacija je pripovijesti Jorgea Luisa Borgesa u kojoj Bertolucci iznimno spretno i pomno filmsku priču konstruira na dvije vremenske razine.
Premijerno prikazan na venecijanskoj Mostri, film se vrlo brzo prometnuo u jednog od najistaknutijih predstavnika politički angažiranog filma.
U programu je i Bertoluccijev od kritike hvaljeni debitantski dugometražni redateljski projekt “Smrt” (1962), kojeg je snimio kao 21-godišnjak, a za koji je scenarij prema vlastitoj priči nepotpisan sukreirao Pier Paolo Pasolini koji je bio ključan za realizaciju filma i Bertoluccijev redateljski angažman.
Prikazat će se i nagrađivana povijesna drama “Posljednji kineski car” (1987), prvi dugometražni film za koji su producenti uspjeli od kineskih vlasti isposlovati dozvolu za snimanje u Zabranjenom gradu u Pekingu.
Iz “Tuškanca” kažu da je posrijedi po mnogočemu impresivno ostvarenje, fotografija Vittorija Storara i ovdje je maestralna, a film gledatelje osvaja vizualnom raskoši.
Retrospektiva donosi i jedan od najpoznatijih njegovih filmova, “Posljednji tango u Parizu” (1972), izuzetno uspjelu, ali i kontroverznu drama. Naime, desetljećima kasnije otkrilo se da je tijekom snimanja došlo do seksualnog zlostavljanja Marie Schneider koja se uz Marlona Branda pojavila u glavnoj ulozi.
Kako se podsjeća u najavi, posljednje scene filma napisala je Agnès Varda, utemeljivši ih na smrti Jima Morrisona u Parizu.
Tu je i drama “Zavodljiva ljepota” (1996), nagrađena talijanskim Zlatnim globusom za najbolju fotografiju. U ovom “efektno estetiziranom, vizualno dojmljivom i suptilno erotiziranom djelu” glavnu žensku ulogu tumači Liv Tyler, dok se među brojnim sporednim glumcima ističe sjajni Jeremy Irons.
Drama “Opsada” (1998) opisuje se kao ostvarenje škrtih dijaloga s fokusom na rađanju romantičnog odnosa među dvjema osobama različitih rasnih, etničkih i socijalnih zaleđa.
“Djelo bogate vizualnosti i efektnih stilizacija gledatelje osvaja i suptilnom karakterizacijom dvoje središnjih likova koje tumače Thandie Newton i David Thewlis”, napominje se.
Tu je i “Dvadeseto stoljeće” (1976), epska povijesna drama u kojoj je Bertolucci sažeo čitavu talijansku povijest prve polovice 20. stoljeća te na slojevit način predočio klasne i socijalne odnose u talijanskom društvu tog vremena.
Glumačku postavu predvode izvrsni Robert de Niro i Gérard Depardieu, a tu su i Burt Lancaster, Alida Valli, Sterling Hayden, Donald Sutherland i mnogi drugi.
Na rasporedu je i provokativna drama “Mjesec” (1979) u kojoj, umješno balansirajući na granici između grčke tragedije i opere, Bertolucci mitološku strukturu incesta koristi za naglašavanje kontrasta umjetnosti i života, oslanjajući se na glumačke nastupe Jill Clayburgh i debitanta Matthewa Barryja. Ističu se i dojmljiva fotografija Vittorija Storara te sjajna glazba Ennija Morriconea.
Drugi redateljev dugometražni projekt “Prije revolucije” (1964), ostvarenje je nadahnuto glasovitim Stendhalovim romanom Parmski kartuzijanski samostan te realizirano pod snažnim utjecajem francuskog novog vala.
“Film je od inozemne kritike dočekan pohvalama, a u njemu je Bertolucci izuzetno vješto predočio narastajući generacijski jaz u talijanskom društvu onog vremena”, stoji u najavi.
Prikazat će se i drama “Sanjari” (2003), u kojem su uvjerljive glumačke interpretacije ostvarili Eva Green, Michael Pitt i Louis Garrel, a “prilično vješto povezujući tematiziranje ljubavi, seksa, filmske umjetnosti i revolucije, Bertolucci je iznova demonstrirao svoj redateljski dar.”