Riječka premijera

“Svemu dođe kraj” Rajka Grlića u Art-kinu: Ljubavna priča umočena u hrvatsku stvarnost

Ervin Pavleković

Foto: Nikola Blagojević

Foto: Nikola Blagojević

Kako je istaknuo Grlić, za film ga je inspiriralo veliko djelo Miroslava Krleže “Na rubu pameti”



Nakon premijernoga prikazivanja na ovogodišnjem Pula Film Festivalu, potom i Sarajevo Film Festivalu, novi film našeg nagrađivanog i priznatog redatelja Rajka Grlića, „Svemu dođe kraj“ imao je i svoju riječku premijeru u Art-kinu, uz gostovanje samoga redatelja, koscenarista Antu Tomića te glumca Janka Popovića Volarića koji tumači jednu od uloga.


Riječka premijera Grlićeva posljednjeg filma dio je manifestacije Dani Rajka Grlića, koju organiziraju Art-kino i Sveučilište u Rijeci, i to u povodu primanja počasnoga doktorata riječkoga sveučilišta koji je ovaj nagrađivani filmaš i profesor filma na Sveučilištu Ohio primio za izniman doprinos domaćoj kinematografiji.





Kako je istaknuo Grlić, za film ga je inspiriralo veliko djelo Miroslava Krleže “Na rubu pameti”, zato „što je to Krležin najbolji roman koji je zaboravljen u ovome kraju, jer to što on govori o nacionalizmu ne bi podnijela nijedna vladajuća politika u Hrvatskoj“.


Mislim da je taj roman nešto što strašno korespondira s vremenom u kojem mi danas ovdje živimo. Kad čitate taj roman, kao da ga čitate danas; njegov odnos prema politici, prema društvu, prema svemu ovom u čemu živimo je beskonačno sličan onome što smo Ante i ja osjećali prema društvu u kojem živimo. Mi smo iz tog romana osim jednoga motiva uzeli taj bijes, tu ljutnju, taj osobni bijes prema sredini u kojoj je čovjek nemoćan jer je korumpirana i dolje i gore, i htjeli smo taj bijes prenijeti u priču od danas, govori Grlić te dodaje da se lik u njegovu prvijencu zove Budilica jer se radi o mladome radniku „koji tek počinje shvaćati da se zajebao u životu“, dok se u njegovu posljednjem filmu pak „radi o liku koji je preživio svoje razočaranja i koji je došao do trenutka u kojem misli da se to može riješiti jedino nasiljem“.



I u nedavnome razgovoru za prilog VOX Novog lista, redatelj je kazao kako je njegov posljednji film ljubavna priča umočena u hrvatsku stvarnost, za koju misli da će rezonirati s publikom, jer je priča iz filma zapravo priča o svima nama.


Osvrnuvši se na činjenicu da se filmska magija može doživjeti jedino u mraku kinodvorane, redatelj je također naglasio kako je prostor Art-kina jedinstven, „jer njeguje nešto što polako odumire“, što je suština – „ta magija između vas i ekrana, ta alkemija koja film čini ono što ga čini“ – zbog čega se i sam počeo baviti sedmom umjetnošću.


Gusto pisani scenarij filma „Svemu dođe kraj“ zahvaća ratna profiterstva, devastirane tvornice, nasamarene radnike i animalni tajkune, kao prevarantske advokate i prevarene supružnike. Prema sinopsisu filma, ova ljubavna priča se događa u Zagrebu danas. Maks Pinter, uspješni odvjetnik, oslobodio je svoga klijenta, bogatog i moćnog Dinka Horvata od optužnice za dvostruko umorstvo.


Na proslavi pijani Maks Dinku otvoreno pred svima kaže da je ubojica koji je hladnokrvno ustrijelio radnike koji su samo došli pitati za svoju plaću, a taj sukob s jednim od stupova društva učini ga nepoželjnim, izgubi partnere Grgu i klijente te ga žena ostavi. No Maks se ne predaje, pa uz pomoć Nine, ljubavi iz studentskih dana, kreće u borbu.



Film govori o dva paralelna svijeta, o svijetu kapitalističkih grabežljivaca koji imaju i državu, crkvu, policiju i sud za sebe, i svijetu sirotinje za koju nema ni pravde ni utjehe, a između tih dviju krajnosti u kojima živimo smještena je druga okosnica filma, ljubavna priča sredovječnog para, njihov intimni odnos i vrlo osobna borba protiv moćnog čovjeka.


U ulogama se javljaju brojna poznata lica, Živko Anočić, Jelena Đokić, Boris Isaković, Janko Popović Volarić, Emir Hadžihafizbegović, Ksenija Marinković, Marina Redžepović, Srđan Grahovac, Anjela Nedyalkova te Katarina Bistrović Darvaš. Film je snimljen u koprodukciji Hrvatske, Bugarske, Srbije, Sjeverne Makedonije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine te Turske.