Art kino Croatia

Sutra počinje ciklus novog talijanskog filma: Leopardi, Loren i još ponešto

Dragan Rubeša

Među ponuđenim naslovima posebno se ističe film »Mladi Leopardi« Maria Martonea o velikom talijanskom pjesniku, ali i komedija Riccarda Milanija »Oprostite što postojim« te drama  »Naša djeca« Ivana De Mattea



RIJEKA Za razliku od hrvatskog filma koji naše velike pjesnike poput Ivana Gorana Kovačića svode na karikaturu iz jeftinog skeča, što pokazuje i recentni kino hit »Narodni heroj Ljiljan Vidić« (ako već koriste njihovu navodnu homoseksualnost u humornom diskursu, to nisu u stanju napraviti smislenije i duhovitije), europski film se prema svojim pjesničkim velikanima odnosi puno serioznije. To je učinila izvrsna Jessica Hausner s Heirichom von Kleistom u filmu »Amour fou« u kojem svaka scena igra na tipičnu austrijsku pedanteriju, podvlačeći stroge formalne granice, uz hiperdigitalnu fotografiju i opsesivnu scenografiju.


Sličnu trajektoriju slijedi i »Mladi Leopardi« (Il giovane favoloso), film sjajnog Maria Martonea, jedan od ultimativnih vrhunaca Ciklusa novog talijanskog filma koji počinje 13. siječnja u riječkom Art-kinu »Croatia« projekcijom 40-minutnog dokumentarnog filma »Žene koje su postale mit: Sophia pripovijeda o Loren« u režiji Marca Spagnolija. Taj film bit će prikazan nakon otvaranja izložbe fotografija u atriju kina koje tematiziraju slavnu talijansku divu, iako je u njemu Loren više portretirana kao žena nego kao filmska diva. Skromna, obična i jednostavna žena.


U »Mladom Leopardiju« pratimo tri etape u životu poete i melankoličnog »znanstvenika osjećaja«, grofa Giacoma Leopardija – onu u vlažnoj rupi provincijskog Recanatija u kojem je proveo djetinjstvo; njegov bijeg u slobodoumnu Firenzu i pjesnikovu finalnu etapu u plebejskom Napulju gdje nastaje njegova najpoznatija poema »La ginestra« (Brnistra), inspirirana erupcijom Vezuva koju je promatrao s terase svoje vile u Torre del Grecu. Pri tome filmski soundtrack eklektično spaja Rossinija i elektroniku berlinskog DJ-a Sache Ringa, poznatijeg kao Apparat. Jer, mrak Povijesti u koji uranja Martone u stvari je mrak kinodvorane. A autorova režija u kojoj riječ postaje (pogrbljeno) tijelo, a poezija oko, puno duguje Viscontiju.




Od ostalih filmova valja izdvojiti komediju Riccarda Milanija »Oprostite što postojim« u kojoj uspješna arhitektica Serena Bruno zbog rodnih predrasuda ne uspijeva naći postao, te postaje Bruno Serena, a u čemu joj pomaže njen gej šef u kojeg je bila zaljubljena dok je radila kao konobarica. Ipak, autorov prosede puno je bliži holivudskim rom-com mehanizmima, nego klasičoj komediji »all’italiana«.


Tu je i izvrsni komad »Naša djeca« Ivana De Mattea o dvojici očeva koje krase dijametralni životni ideali, te njihovoj djeci i njihovu zločinu, kad se ironija naglo zamjenjuje s tragedijom. A fini odabir je i »zdravo vulgarna« komedija »Zbunjeni i sretni« u režiji Massimiliana Bruna u kojoj komične situacije unutar jedne grupe rađaju nepredvidivost njihovih interakcija.