Foto Mara Prpić
Uz poljski pobjednički igrani film, dvostruko je nagrađen film »Konobar, znanstvenik i Jenny«, slavio je i japanski »Oblik slona«, a Cinehillov je odabranik hrvatski film »Hvala ti majko«
povezane vijesti
RIJEKA – U tri dana ovogodišnjega 11. STIFF-a riječka je publika imala prilike pogledati 33 filma iz 20 zemalja, koji su se natjecali za titulu najboljeg igranog, dokumentarnog i animiranog filma, za pobjednika prema odabiru publike, kao i za pobjednika prema odabiru Cinehill festivala, ovogodišnjih suradnika STIFF-a, a uz te nagrade također je svaka od kategorija ove godine imala i svog dobitnika posebnog priznanja.
Kontekstualiziranje bijega
Filmovi prikazani na ovogodišnjem festivalu odabrani su među 900 prijava iz cijeloga svijeta, a zajedničko im je portretiranje bijega na fizičkoj ili psihološkoj, emocionalnoj razini, identitetsko propitivanje i unutarnja previranja povezana s time, detekcija marginalizacije, kao i ukazivanje na popratne društvene izazove.
Najboljim igranim filmom žiri u sastavu Nika Grbelja, David Gašo i Juraj Bačić proglasio je film »A cappella« poljskog autora Marcina Kluczykowskog, i to za »za iznimno dirljiv prikaz rijetko istražene teme queer seksualnosti starije generacije, pomno promišljen vizualni pristup, uvjerljivu i vještu glumačku izvedbu glavnih glumaca«, što je »sve uvezano zrelim redateljskim potpisom«. Posebno priznanje dobio je kineski film »Umnjak« autora Yanga Yixina.
Biser od filma
»Ovaj biser od filma predstavlja nam portret vrlo posebnog čovjeka. Audiovizualna prezentacija Marcova života puna je iznenađenja i obrata, a redatelj nikada ne zaboravlja da je naglašen i etičan pristup njegovom protagonistu najvažniji. U isto vrijeme intiman, sirov i divlji, film pršti humorom i slobodnim duhom te nas podsjeća da život nikada nije crno-bijeli«, stoji u obrazloženju Igora Bezinovića, Mateja Klucika i Karle Šoštarić nagrade za najbolji dokumentarni film koja je pripala filmu »Konobar, znanstvenik i Jenny« Joea Snellinga, dok je posebno priznanje u toj kategoriji otišlo slovenskom redatelju Juri Šternu za film »Domci«.
Nagrada za najbolji animirani film u sastavu Dea Jagić, Héloise Ferlay i Stipe Golem dodijeljena je japanskome filmu »Oblik slona« autorice Sam Kuwe, koji »koristi animaciju da nas uzme za ruku i zaroni s naratorom u njegovu sve kaotičniju priču« u kojoj je slon u sobi »i unatoč univerzalnom značenju ove izreke, još uvijek se borimo vidjeti ga«. Posebno priznanje za film »Tvoje mjesto u redu« otišao je autorskome dvojcu Eden Grosman – Noa Gefen.
Riječ Cinehilla i publike
Uručivši dokumentarcu Joea Snellinga »Konobar, znanstvenik i Jenny« još jednu nagradu, onu publike, David Gašo, njezin prošlogodišnji dobitnik, istaknuo je da svaka nagrada ima veliko značenje za autora, no nagrada publike nosi posebnu težinu.
Za »hrabar prikaz obiteljskog intimnog odnosa s konfliktnim ovozemaljskim i duhovnim vrijednostima« hrvatski autor Izidor Bistrović dobio je Cinehillovu nagradu za film »Hvala ti majko«, pa će sljedeće godine autor moći predstaviti svoj film i na Cinehill Film Festivalu, čime će dobiti još veći doseg.
U sklopu popratnog festivalskog programa otvorena je izložba »Nit za izlaz«/»Exit thread« u Galeriji SKC, koja je okupila radove 9 mladih umjetnika i umjetnica iz 6 država te istražila ideju bijega kroz teme identiteta i osobne slobode, osvrćući se na izazove suvremenog života i pritiske s kojima se pojedinci suočavaju u današnjemu društvu.
Popratni program
Međugeneracijska razmjena znanja i iskustava ostvarena je dvama masterclassovima s akterima regionalne filmske scene, sa Srđanom Anđelićem i Igorom Mirkovićem. U sklopu ovogodišnje teme, održana je tribina naziva Escape Room: metode rada i otpornosti s temom radničkih prava u kulturi i metodama otpornosti, prevenciji burnouta, važnosti brige o sebi, kao i o poziciji mladih koji tek započinju svoje karijere u svijetu umjetnosti. Jedna od autorica čiji je rad izložen u Galeriji SKC, Saša Tadić, održala je i razgovor s publikom STIFF-a u Mini Art-kinu o vlastitim izložbama i umjetničkom procesu, uz naglasak na vizualne priče kroz koje istražuje teme migracije, generacijske razlike i žensko iskustvo.
Ovogodišnji festival sufinanciran je sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra, Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije, Vijeća srpske nacionalne manjine, Srpskog narodnog vijeća i Goethe instituta Zagreb.