Chiara i Sylwia

Dva filma o influencericama: Klonovi digitalne histerije

Dragan Rubeša

Prizor iz filma »Influencerica« Magnusa von Horna

Prizor iz filma »Influencerica« Magnusa von Horna

Nevjerojatna je sličnost u fizionomijama Chiare i Sylwije. Kao da su klonirane. U uvodnoj sekvenci Amorusina doksa ugledat ćemo njenu »digitalnu poduzetnicu« u još jednom ritualu piercinga. Jer, njeno tijelo nije samo transformirano u brend. Ono je svedeno na »oživjelu reklamnu stranicu«



Chiara i Sylwia. Realnost i fikcija. Chiara je prema Forbesu proglašena najmoćnijom modnom influencericom na svijetu. Vlasnica je kompanije »The Blond Salad«, koja je postala »case study« harvardske Poslovne škole i ima 17 milijuna sljedbenika. Sylwia je poljska fitness zvijezda, koja na Instagramu ima 800.000 sljedbenika. Chiara je stvarni lik. Sylwia je imaginarni lik. Chiarinim fenomenom pozabavila se Elisa Amoruso u doksu »Chiara Ferragni – Unposted« prikazanim na lanjskoj venecijanskoj Mostri.



Sylwijom se pozabavio švedski sineast Magnus von Horn u »Influencerici« prikazanoj u sklopu ovogodišnjeg online izdanja Zagreb Film Festivala. Iako se originalni naslov von Hornova komada (šifra: »Sweat«) referira na program njenih vježbi i sav onaj znoj koji njeni fanovi moraju prolijevati da bi postali savršeni poput nje. Doduše, Von Hornova priča krajnje je univerzalna. Da u onom nizu uniformiranih nebodera pored kojih prolazi autorova heroina nismo uočili crkveni toranj, možda ne bismo ni primijetili da je ambijentirana u Poljskoj.
Nevjerojatna je sličnost u fizionomijama Chiare i Sylwije. Kao da su klonirane. U uvodnoj sekvenci Amorusina doksa ugledat ćemo njenu »digitalnu poduzetnicu« u još jednom ritualu piercinga. Jer, njeno tijelo nije samo transformirano u brend. Ono je svedeno na »oživjelu reklamnu stranicu« u eri koja postaje »srednji vijek novih tehnologija«. Zato je autoričin komad krcat malim kućnim videom koji je snimila mama Ferragni, prateći kamerom odrastanje svojih kćeri od njihovih prvih koraka. Iako vrhunac filma postaje Chiarin susret s prijateljicom Paris Hilton. »Chiara Ferragni je esperanto našeg doba«, kazat će jedan od njegovih aktera. U komadu koji je nadjačao one iste »dream pop« mahanizme kojima Amoruso promatra kanonske dijelove Ferragnina portreta.


Suvremena ikona


Zato Amorusin doks nije samo portret jedne »suvremene ikone«, već i komentar o mjestu koje je ona osigurala na modnom tržištu putem društvenih medija, dešifrirajući ono što naizgled postaje neshvatljivo njenim korisnicima. No taj isti doks je i impresivna studija o evoluciji marketinških strategija i metoda entertainmenta u zadnjoj dekadi. Onoj istoj u kojoj su društvene platforme totalno promijenile svijet biznisa i ekonomije. Naravno, Ferragni se zalaže za ženska prava i inkluzivnost. A u skladu s Black Lives Matter hajpom, mogli smo je nedavno ugledati kako na Instagramu pozira s crnom duksericom, crnom šiltericom i modno usklađenom crnom zaštitnom maskicom, držeći u ruci poruku »Fuck Racism« ispisanu na komadu kartona.





Zato »Chiara Ferragni – Unposted« ne pokušava samo objasniti naizgled neobjašnjivi uspjeh jedne »ikone«, već i pokazuje da svijet društvenih mreža nema pravila. On postaje toliko univerzalan da nam može ponuditi ključ za iščitavanje naše sadašnjosti i naše budućnosti. Sličnu trajektoriju slijedi i Magnus von Horn u »Influencerici«. Sylwijina misija svodi se na to da nas »motivira«. Uz simbolične stihove Roxette u uvodu (šifra: »She’s Goot the Look«). Zato će ona pokloniti majci novi plazma TV i zadnji broj fitness časopisa čiju naslovnicu krasi fotografija njene kćeri. No tu je i usamljeni egzibicionist koji masturbira u svom autu parkiranom ispred Sylwijine zgrade, kojeg će zadesiti »zaslužena« kazna.


Emocije uživo


No Sylwia će tada pokazati i svoje ljudsko lice. Iako je njen jedini i najvažniji cilj gostovanje na jutarnjoj televiziji, koje bi joj trebalo osigurati dodatni kontingent »followera«. I dok će joj u sugestivnom prizoru ambijentiranom u šoping centru jedna anonimna obožavateljica otvoriti srce i ispričati joj kako se morala odlučiti na pobačaj (prizor ne može biti aktualniji u korelaciji s recentnim prosvjedima na poljskim ulicama i trgovima), ulaskom u TV studio Sylwia postaje ta koja će uživo pred kamerama pokazati emocije, da bi nam dokazala kako je umorna od vječne brige da nije dovoljno dobra i uspješna.
Jer, kao što će njen bliski susret u šoping centru s nepoznatom obožavateljicom rezultirati još jednim selfiejem, tako će i Sylwijina ispovijest u jutarnjoj TV emisiji okončati još jednom uniformiranom vježbom, kad emocije i suze zamijeni njen zaleđeni i rutinski fitness osmijeh. Sylwia nanovo postaje ona ista hodajuća energetska pločica i kraljica Instagrama, kakvu je preferiraju njeni fanovi. Neka vrsta poljske Jane Fonde iz njene aerobične faze, za novo doba digitalne histerije. S aurom energičnog egotripa utegnutog u roza tajice.