Hrvatska premijera

Filmski događaj godine: “Fiume o morte!” Igora Bezinovića “zaludio” Riječane. Ulaznice? Razgrabljene

Ervin Pavleković

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

Film sam radio za ljude, on je ljubavno pismo mome gradu, poručio je redatelj Igor Bezinović



Da je povijest učiteljica života, mogli smo čuti nebrojeno puta i u različitim kontekstima, no kako stvarno povijest možemo koristiti za razumijevanje aktualnoga stanja i promišljanje o onom nadolazećem, možda je najbolje svojim novim filmom »Fiume o morte!« ukazao riječki redatelj Igor Bezinović, u povodu čije je posebno iščekivane riječke premijere za naš list podcrtao da promišljajući o prošlosti razmišljamo i o sadašnjosti, i o budućnosti.


Foto galerija: Riječka premijera filma "Fiume o morte!" Igora Bezinovića Foto: Nikola Blagojević


A čini se da su tu njegovu idejnu nit, odnosno njegov inovativan i promišljen filmski pristup tom u povijesti nesvakidašnjem događaju okupacije od političara, pjesnika i dramaturga Gabriellea D’Annunzija itekako razumjeli oni kojima je sâm događaj razmjerno dalek, pa je film na 54. izdanju Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu osvojio dvije važne nagrade – nagradu Tiger u glavnom natjecateljskom programu, čime je to ujedno i prvi hrvatski film koji je na tom prestižnom festivalu osvojio glavnu nagradu, kao i nagradu FIPRESCI, koju dodjeljuje Međunarodno udruženje filmskih kritičara.


Ogroman uspjeh


Ideja filma, govori, redatelj Igor Bezinović, »nije samo prikazati ovu priču, već i potaknuti publiku na razmišljanje kako fotografije, videi i filmovi utječu na interpretacije naših sadašnjih života i kako povijesne činjenice utječu na živote naših gradova danas«, a sama činjenica da je film ušao u konkurenciju glavnog natjecateljskog programa Tiger festivala u Rotterdamu, »ogroman je uspjeh, jer je to prvi put da je neki igrani dugometražni film hrvatske većinske produkcije ušao u glavni program tog festivala«.





– Sama činjenica da si nominiran za to, pogotovo u art-house svijetu, ogromna je stvar. Kad su me prekjučer nazvali iz Rotterdama i rekli da mi plaćaju put natrag, pretpostavio sam da se možda radi o nekoj nagradi, no definitivno nisam mislio da se radi baš o glavnoj festivalskoj nagradi Tiger.


A kad sam na dodjeli nagrada saznao da smo dobili i FIPRESCI nagradu filmske kritike, nisam mogao doći k sebi. Ako još tome ako dodamo i to da je publika filmu dala ocjenu 4,6, što je jedna od najboljih ocjena za neki film na tome festivalu u ukupnoj konkurenciji, jednostavno mogu reći da nisam mogao poželjeti ljepši rezultat, ističe Bezinović.


Pomama za ulaznicama


Da je interes za filmom koji je sniman na riječkim ulicama velik, dokazuju (i) dva rasprodana termina riječke premijere u Art-kinu, kao i činjenica da je do 15 sati na dan premijere izdano 2.155 ulaznica za Bezinovićev novi film, što dakako veseli i samog redatelja jer je na filmu radio predano i posvećeno.



– Prije svega, bio je velik interes ljudi za sudjelovanjem u filmu, u njegovu stvaranju, za time da ljudi nastupaju ispred kamere, a interes u povodu kinodistribucije i riječke premijere samo je dokaz da je u našemu gradu film o D’Annunziju dugoiščekivan, kao i da je to nekakva tema koja ljude izrazito zanima.


Uz to, činjenica da je to film koji je nastao u suradnji s Riječanima i Riječankama ispred i iza kamere nešto je što se radi jednom u životu – film ovakve ambicije, ovakve energije. Da ću ovoliko truda uložiti u neki film, jer na njemu sam radio deset godina, zbilja ne znam. T


aj interes za filmom je ogroman, a nadam se da će ljudi koji ga budu pogledali doživjeti kao i njihov film, a ovu nedavno primljenu nagradu i kao nagradu njima samima. Ovaj film, koji je rađen sa srcem i za ljude, doživljavam kao ljubavno pismo mome gradu, pojašnjava Bezinović.


Ogledalo vremena


Naglasivši u svome obrazloženju kako ovaj »film predstavlja ogledalo današnjeg vremena«, a »ljudi i javni prostori koriste se kao suzavjerenici u istraživanju prošlosti kroz prizmu suvremene Europe«, žiri glavnog natjecateljskog programa Tiger ističe kako se »u vrijeme uspona ultra-nacionalizma u suvremenom europskom kontekstu film razigrano hvata u koštac s prošlošću ne kao zatvorenim poglavljem, već kao stvarnošću koju živimo«.



 


– Pribjegavanje ultranacionalizmu, pa čak i fašizmu, nalazi se u srži nacionalnog identiteta, ono je već u nama kao oblik znanja kojeg bismo se trebali bojati zaboraviti i neprestano ga trebati procesuirati kako bismo se oslobodili njegovog stiska.


To je stvarnost koju pamtimo iz filmova, literature, knjiga. To su sjećanja koja putuju koliko i povijest jednog naroda. Stoga moramo iznova stvarati povijest, iznova i iznova, ne samo da zaboravimo, već i stvorimo svijet kakav želimo da postoji, za sve nas, obrazlaže žiri.



 


Bogata fotografska arhiva ovom nagrađivanom redatelju poslužila je kao temelj za kreativno rekonstruiranje priče o šesnaestomjesečnoj okupaciji našega grada, što je prepoznao i FIPRESCI žiri, koji naglašava da uz humor, »film uspijeva iskoristiti svoje kreativno istraživanje povijesti kako bi pružio detaljan komentar o zabrinjavajućim suvremenim političkim kretanjima, posebno usponu krajnje desnice«.


Inovativan stil


Bezinovićev »Fiume o morte!« originalan je film koji na izrazito inovativan stil progovara o fascinantnoj i široj javnosti nepoznatoj povijesnoj epizodi u kojoj je talijanski pjesnik i zagovaratelj rata Gabriele D’Annunzio prije stotinjak godina zauzeo grad Rijeku.



 


Film je nastao u produkciji kuće Restart, producenti su Vanja Jambrović i Tibor Keser, u koprodukciji s kućom Nosorogi iz Slovenije (koproducentica je Marina Gumzi) te Videomante iz Italije (koproducentica je Erica Barbiani).