Foto 25 FPS
ZAGREB Među 23 filma ovogodišnjeg Natjecateljskog programa Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, što počinje 26. rujna u Zagrebu, uvrštena su i tri hrvatska – “Prazni sati” Mate Ugrina, “Toranj” Silvestra Kolbasa i “Još jedan odlazak” Renate Poljak.
Novi uratci već afirmiranih domaćih autora eksperimentalnog izričaja koji će se natjecati za nagrade 15. izdanja 25 FPS-a tematiziraju radnike brodogradilišta, krizu koncerna Agrokor i turizam, najavljeno je s festivala.
U svom filmu, “Prazni sati” dobitnik nagrade Green DCP na Festivalu 2017. godine, Mate Ugrin, nastavlja mapirati koordinate čežnje i samoće, zaranjajući u intimu inozemnih najamnih radnika jednog hrvatskog brodogradilišta, koji svoje trenutke odmora i dokolice provode u krugu samačkog hotela na Jadranu.
“Toranj” Silvestra Kolbasa bavi se “vrtoglavicom izazvanom krizom koncerna Agrokor, pri čemu arhitektonski klasik kasnog socijalizma postaje simbolom (ne)uspjeha suvremenog hrvatskog gospodarstva.”
Naslijeđe socijalizma u središtu je novoga filma Renate Poljak, “Još jedan odlazak”, u kojem autorica propituje transformaciju modernističkih ideja u turističku atrakciju, na primjeru bivšeg admiralskog broda jugoslavenske mornarice Vis koji je potopljen blizu Brijuna kako bi postao ronilačka senzacija.
Konkurencijom dominiraju društveno aktualne teme
Organizatori najavljuju kako konkurencijom, o kojoj su odlučivali festivalski selektori, Mario Kozina, Marina Kožul i Branka Valjin, dominiraju virtualni životi, fluidni identiteti i društveno angažirane teme.
Talijanska grupa multimedijalnih umjetnika Flatform u radu “Ono što će doći je samo obećanje” vodi gledatelje na predapokaliptične krajolike otočića u arhipelagu države Tuvalu, koja zbog podizanja razine mora već godinama tone.
Austrijski filmaš Albert Sackl na osebujan se način bavi motivom rada te je u svom provokativnom djelu “krutost 1-3/7” kao umjetničku građu uzeo vlastitu muškost.
Virtualnom nadogradnjom materijalne stvarnosti se, uz rad “Prazni sati”, bave “Prepad” Ismaëla Joffroya Chandoutisa i “Život na Zemlji-Marsu” Lucasa Azémara, dva intrigantna hibrida koji spajajući različite rodove govore o brisanju granica između naših online i offline identiteta.
Fluidnost identiteta – rodnih, etničkih, nacionalnih i povijesnih – također je tema koja se provlači kroz niz odabranih filmova, među ostalim i u “Dvije sestre koje nisu sestre” britanske autorice Beatrice Gibson, nastalom prema motivima istoimenog scenarija Gertrude Stein.
Novi radovi prijašnjih laureata Festivala 25 FPS
Među prijašnjim laureatima zagrebačkog festivala ističu se novi rad prošlogodišnje pobjednice, australske autorice Pije Borg, koja se u svome novom filmu “Demonsko” bavi analizom medijske histerije izazvanom tzv. “sotonističkom panikom“ koja je potresala američko društvo krajem 1970-ih.
“S(a)vršena prošlost” portugalskog autora Jorgea Jácomea opisuje se kao “mračno poetična meditacija na temu nostalgije kao osobnog i političkog fenomena”, a “Ulaz u Ceutu” kao “fascinantno koreografirana rekonstrukcija migracija ljudi i krijumčarenja robe na vratima Europe, kojom se francusko-marokanska autorica Randa Maroufi (Park, 2015) još jednom potvrdila kao vrsna vizualna stilistica.”
Polujubilarno, 15. izdanje festivala nezavisnih i nekomercijalnih filmova koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika i pripovijedanja, održat će se od 26. do 29. rujna u Zagrebu, u prostorima Studentskog centra, a nakon toga s dijelom programa gostuje u Rijeci (1. i 2. listopada, Art-kino Croatia) i Ljubljani (4. listopada, Slovenska kinoteka).