KAMENI SPAVAČ

Debitantsko izdanje zagrebačkog sastava Dark Tree Bark: Odličan, vrhunski odsviran prog i alt rock nosač zvuka

Marinko Krmpotić

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Glazba koju stvara zagrebačka petorka vrsnih glazbenika izaziva istodobno neugodu, strah i pritajenu prijetnju, ali i osjećaj mistike, prozračnosti i nečeg izvanzemaljskog



Debitantski album zagrebačkog post i prog rock sastava Dark Tree Bark pažnju će kod poznavatelja i ljubitelja književnosti privući već i naslovom.


Naime, »Kameni spavač« (1966.) naslov je i sjajne zbirke stihova bosanskohercegovačkog i hrvatskog pjesnika Maka Dizdara, autora koji je kroz tu zbirku, ali i ostala svoja djela, na poseban način pristupio proučavanju i osobnom, emocionalnom i duhovnom tumačenju bosanske religije, kako kršćanske kulture, tako i islamske mistike, a sve te utjecaje najsnažnije stvorene u razdoblju srednjeg vijeka u spomenutoj je zbirci obrađivao kroz arhaične i autohtone tekstove zapisa na stećcima, kamenim nadgrobnim spomenicima kršćanske sekte zvane bogumili.


Naravno da pisanje poezije utemeljeno na riječima davnih srednjovjekovnih kršćana nije bilo ni jednostavno ni lako, a sličan je problem čekao i čitatelje koji su morali »uroniti« u taj poseban način pisanja i gledanja na stvarnost. No, nagrada je bila sjajna, produhovljena i po svemu moćna poezija.





Skladna cjelina


U tom i takvom pristupu moguće je tražiti poveznicu velikog Dizdara s glazbom grupe Dark Tree Bark, glazbom koja je, kao i Dizdarevi stihovi, daleko od uobičajenih pop pjesmuljaka te, slično kao i Dizdarevi stihovi, traži angažman slušatelja, prihvaćanje drukčijosti, »uranjanje« u glazbene okvire koji su bitno drukčiji od tipizirane i šablonizirane instantne pop scene koja nudi proizvode koji traju dva-tri mjeseca pa nestanu.


Na kraju je, kao i kod Dizdara, nagrada – uživanje. Naravno, nema smisla uspoređivati poeziju i glazbu, niti tvrditi kako su Dizdar i Dark Tree Bark ravnopravni (jer nisu), ali je sigurno da imaju sličan pristup umjetnosti.


U pratećem promotivnom materijalu sami članovi grupe kažu kako je to što sviraju post rock, progresivni rock i jazz rock. »Muzika se poigrava raznim stilovima i formama progresivnog rocka uranjajući u vrlo širok spektar utjecaja iz post rocka, math rocka, kraut rocka, psihodeličnog rocka, eksperimentalnog rocka i jazz rocka. Kompletan album je snimljen s analognim instrumentima i opremom. »Kameni spavač« se odmiče od ustaljenih mainstream formi i izračaja i pritom se služi konceptualnim narativom koji kroz muziku, tekstove i cover objedinjuje tematiku albuma, istovremeno ostavljajući prostora za slušateljevu interpretaciju«, piše u odličnom popratnom tekstu.


Potvrda svega rečenog nudi se kroz samo pet pjesama koje traju gotovo punih 45 minuta, pri čemu u većini pjesama prevladavaju instrumentalni dijelovi, a »Vražji prolaz«, »Fjord« i »Sanjarenje« čisti su instrumentali u kojima će posebno uživati svi koji vole u prethodnom dijelu teksta spomenute rukavce i pravce rock glazbe koji se u slučaju tri spomenute pjesme prožimaju, spajaju i razdvajaju tvoreći na kraju, bez obzira na sve različitosti, skladnu cjelinu.



Jedan minus


Glazba koju stvara ova zagrebačka petorka vrsnih glazbenika izaziva istodobno neugodu, strah i pritajenu prijetnju, ali i osjećaj mistike, prozračnosti i nečeg izvanzemaljskog pa je i po tom ozračju slična onome što stvaraju Dizdarovi stihovi. Jedini minus ovog, svake pažnje vrijednog albuma svakako je nedovoljna razumljivost stihova pjesama »Mrkla šuma« i »Bijela soba«. No, s obzirom na opće okruženje i usmjerenje glazbe, jasno je da i kroz te stihove govore o negativnostima, strahovima, bolu, patnji, strepnji, morama i košmarima, pa stoga i ta određena količina nerazumljivosti i nije posebno važna. Definitivno, »Kameni spavač« odličan je i vrhunski odsviran prog i alt rock album.


O grupi

Dark Tree Bark je peteročlani bend iz Zagreba. Idejni začetnik benda Josip Šustić (gitara, glas) okuplja trenutačnu postavu 2023. godine, a čine je bubnjar Marco Quarantotto, basist Konrad Lovrenčić, klavijaturist i flautist Leo Beslać te gitarist i vokal Jakov Koščak. Debitantski album »Kameni spavač« otisnut je na pločama čiji dizajn omota potpisuje Ivan Čadež. Sniman je kod Hrvoja Nikšića u studiju Kramasonik i kod Ivana Manjkasa u Wood Room Studiju. Za miks albuma zaslužni su Hrvoje Nikšić i Luka Čapeta, a mastering je odradio legendarni inženjer Carl Saff iz Chicaga. Na albumu su gostovali i etablirani muzičari: Valdemar Kušan, Mak Murtić, Luka Žužić, Jurica Rukljić i Tomaž Zevnik.