TREND U PORASTU

Cvate ljubav prema vinilu: Ploče se prodaju više od CD-a, a svakodnevno raste i broj kolekcionara

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Posjetili smo riječke CD i record shopove, od kojih su tijekom godina opstala samo dva - Croatia Records Music Shop i Dallas Music Shop.



Premda živimo u digitalnom dobu u kojemu se većina obožavatelja glazbe oslanja na streaming servise poput Spotifya, Soundclouda, Youtubea i Deezera, još uvijek ima onih koji omiljene pjesme vole čuti na gramofonu, a prodaja ploča u posljednjih nekoliko godina znatno je porasla.


U 2020. godini su se ploče prvi put prodavale više od CD-a, a kolekcionara istih svakoga je dana sve više. Premda je Međunarodni dan prodavaonica ploča prošao, uvijek je dobar dan za provjeravanje ponude ploča i CD-a u lokalnim shopovima, te smo tako posjetili riječke CD i record shopove, od kojih su tijekom godina opstala samo dva – Croatia Records Music Shop i Dallas Music Shop.


Provjerili smo što se najviše kupuje i koja su najnovija izdanja, a kako se zasad čini, digitalno doba ne utječe pretjerano na njihovo poslovanje i još uvijek ima kupaca koji jedva čekaju kupiti reizdanja kultnih albuma.




Kako je objasnio voditelj riječkog Croatia Records Music Shopa Marko Španjol, ploče se poprilično dobro prodaju, toliko da su zapravo podigle promet trgovina, a povratku ploča uvelike je pridonijelo osnivanje Međunarodnog dana prodavaonica ploča (Record Store Day) čija je glavna ideja bila ponovno oživiti nezavisne dućane.


Foto: Marko Gracin


– Ova vrsta trgovina je bila na zalazu kako je digitalizacija zaživjela, a oni koji nisu dali cijeloj toj priči da potone, bili su kolekcionari vinila. Vinili su se prestali štampati negdje oko 2004. godine, ali kako je osvanuo i Ebay na kojem se mogu naći vinili velike vrijednosti i rijetka kolekcionarska izdanja, svaka zemlja je imala svoje izdanje. Neki put su ona prva izdanja bila nedostupna svima, tako da je internet povezao krajnjeg kolekcionara i prodavača, dok je to prije dvadesetak godina bilo nezamislivo, jedino ako se slučajno naleti u nekom dućanu ili ako ste imali neku vezu, objasnio je Marko.


vinil

Foto: Marko Gracin


Reizdanja su tražena


No, CD-i i dalje drže dobar udio prodaje na tržištu, posebice kod nas, gdje se količinski prodaje i radi više CD-a, međutim, kad se brojke poslože, zapravo su i ploče gotovo u istom rangu. Vinil izdanje u povodu 40 godina novog vala (Električni orgazam, Šarlo akrobata, Haustor i Paket aranžman) bila je jedna od najjačih naklada prošle godine i toliko tražena da se tri puta doštampavala.


– Ni naši se u firmi nisu nadali da će to toliko odjeknuti, zahvatilo je cijelu bivšu Jugoslaviju i dijasporu, ovdje kod nas se sve rasprodalo u roku od tri dana, a web shop je imao prednarudžbi više nego što je bila naklada. Originalna izdanja su jako skupa, sva se kreću negdje oko 100 eura ako su u pristojnom stanju, s tim da su ova reizdanja doživjela renesansu jer je tehnologija napredovala i kvalitetnija su od originalnih, kazao je Španjol.


Novije stvari u ponudi shopa su Jugotonovo reizdanje vrlo rijetke ploče iz 1977. godine »4 lica jazza«, »Takšnih več ne delajo« i »Gastarbajter Trubadur« Zorana Predina, »Greatest Hits Collection« Gorana Bare i Majki te »Single ploče 1 i 2« Bijelog dugmeta. Od CD-a tu su obična i BluRay verzija »Live in Pula« Parnog valjka, »Still Waters« J.R. Augusta i još mnogo starijih izdanja domaće glazbe gotovo svih žanrova.


Prije je u ponudi bilo i DVD-a te BluRaya, no kako je i kod nas zavladala digitalna IP televizija i servisi poput Netflixa, sve se polako povuklo s tržišta koje ne može opravdati količine koje proizvođači traže.


Foto: Marko Gracin


Također, zahvaljujući takozvanoj internetskoj anarhiji koja u Hrvatskoj još uvijek vlada, do svakog filma ili serije može se doći vrlo brzo i besplatno. U dućanu Croatia Recordsa danas se osim ploča i CD-ova mogu kupiti i osnovni instrumenti za početnike, pojačala, promotivni proizvodi poput šalica i majica te čak slikovnice za djecu.


Dok se u Croatiji prodaje više domaćih albuma, u Dallasu se pak prodaje više stranih, a kao rezultat suradnje s puno manjih diskografskih kuća, u svojoj ponudi imaju velik broj izdanja koja je teško naći u ostalim shopovima. Što se tiče prodaje samih ploča, prošla godina im je, ako u obzir uzmemo posljednjih nekoliko, možda bila i najbolja.


– Prodaja ploča je definitivno porasla do kraja prošle godine, s tim da smo postali uvoznici za neovisnu kuću Beggars Banquet što nam je još podiglo prodaju. Ploče se super prodaju, no samo od njih ne bismo mogli živjeti jer da smo isključivo record store, sumnjam da bismo opstali.


Prodajemo jako puno majica, nakita i sličnih »merch« proizvoda koji nam super idu, upravo kao i CD-i. Recimo, kad je objavljen novi album Adele, više smo je prodali na CD-u nego na ploči – objasnila je voditeljica riječkog Dallasa Jovanka Tubin Josie.


Foto: Marko Gracin


Ploče, kazete i CD-i


Iz ovoga se može zaključiti da kod nas pak kupovina ploča najviše ovisi o tome o kojem se izvođaču radi, a čini se da popularna glazba bolje prolazi na CD-ima. Sa singlicama je već potpuno drukčija stvar, Dallas ih ima u svojoj ponudi, no naši ljudi ih iz nekog razloga ne kupuju i draži su im albumi, a slično je i s kasetama.


– Čini mi se da se kod nas kasete nisu još vratile, mi ih imamo u ponudi, no uglavnom nam stoje sa strane i čekaju da dođe ta popularizacija.


Vani se, na primjer, opet prodaju, Metallica izda novi album i izađe na CD-u, kazeti i ploči, a kod nas toga baš i nema. Ljudi nas ponekad pitaju imamo li ih, no to nije toliko često da bismo mogli naručiti veći broj kaseta. Zadnji put su u shopu bile izložene prije više od 10 godina, rekla je Josie.


U Dallas Music Shopu od glazbe možete naći sve od lokalnih distributera i manjih record labela, a u nedostatku poklona uvijek možete zaviriti i u ponudu »mercha«. Dostupan je sav Mrletov merch poput sapuna, majica i piva »SČ«, a od firme iz Poreča stiže i idealan dar za svakog ljubitelja glazbe – unikatni zidni sat izrađen od ploče. Trenutno je u procesu nastajanja i velik katalog majica s domaćim bendovima gdje se mogu naći svi riječki glazbenici od Parafa, preko Denisa & Denisa do Laufera.


Što se tiče proizvoda koji se najviše kupuju, pretežito su to uvijek iste stvari: Metallica, Iron Maiden, AC DC i Queen koji već godinama imaju status naslova koji nikada neće umrijeti.


Foto: Marko Gracin


– Mislim da će ovakvi shopovi opstati, naravno da je ljudima lakše kupovati stvari preko weba, ali vole i doći uživo i sami razgledati ponudu. Zasad kod nas sve to i dalje živi, malo je trenutačno teško jer su cijene vinila porasle, no i dalje sve u redu ide, a budućnost ovisi o velikim diskografima. Danas je puno online platformi, no trebalo bi ljude potaknuti da se održe na životu i prodavaonice ploča, kazala je Josie.


Prošle godine je objavljeno puno dobrih domaćih albuma, novi Brkovi, Coco Mosquito, El Bahattee, Gibboni, Šiza, Boris Štok, Urban & 4, Alejuandro Buendija, La Folie, Elis Lovrić, Mr. Lee & Ivanesky, a najviše pažnje su dobili upravo Parafi na CD-u i na ploči, te Riječka antologija i »best of« grupe Grad na CD-ima.


Foto: Marko Gracin