Foto: HBO
Posljedice čina silovanja – zbog kojeg pati i njegov počinitelj, dobro su oslikane pa se uspješno razotkrivaju manjkavosti »ratničkog« pristupa sportu i stvaranja zvjezdanog sustava u kojem je pojedincima dozvoljeno ono što nije običnim ljudima
Jednostavnošću i nepretencioznošću te dobrom režijom i glumom švedska TV-serija »Beartown« svakako spada u red onih TV-uradaka koji mogu zainteresirati širi krug gledatelja koji će kroz pet jednosatnih epizoda pratiti zanimljivu radnju s na kraju priče jasno izraženom porukom.
Serija je ekranizacija 2016. godine objavljenog i od kritike i od čitateljstva jako dobro prihvaćenog romana »Björnstad« švedskog književnika Fredrika Backmana, a u prenošenju knjige u svijet filma režiser Peter Grönlund uz scenarističku je pomoć Andersa Weidemanna, Antonie Pyk i Linn Gottfridsson vrlo malo odstupio od literarnog originala uspješno zadržavši one najvažnije elemente, posebno one vezane za kritku društvenih negativnosti bliskih sportskom i tinejdžerskom svijetu, odnosno način na koji se (pre)često sport tretira na Zapadu i to posljednjih dobrih 60-70 godina.
Hokej način života
Mjesto radnje je švedski provincijski gradić Björnstad, mjestašce u kojem je hokej način života i to ponajprije stoga što je tijekom tri-četiri desetljeća gradić dao dva nacionalno i internacionalno važna igrača, pa je mjesni klub nešto što svi uvažavaju – od roditelja koji mušku djecu obavezno šalju na treninge preko rabijatnih navijača pa do privrednika i obrtnika koji u uspjehu lokalnog kluba, koji nosi ime po gradu, vide mogućnost zarade i ulaganja.
Upravo su stoga svi uzrasti hokejaša u tom gradiću smještenom duboko u srcu šume vrlo važni, a rezultat svakog od timova ponos je cijelog gradića. Priča počinje u trenutku kad se u grad vraća Peter Andersson (dobro ga glumi Ulf Stenberg), koji iza sebe ima karijeru vrhunskog profesionalnog hokejaša s iskustvom igranja u američkoj NHL.
Povratak u rodni gradić u kojem je počeo hokejašku karijeru i doživio prve velike uspjehe za Anderssona je motiviran i obiteljskom tragedijom (smrt sina) pri čemu se nada da će sa suprugom Mirom (Aliette Opheim) i petnaestogodišnjom kćeri Mayom (izvrsna Miriam Ingrid) u rodnom gradu naći mir i lakše preboljeti velik gubitak. U početku sve tako i izgleda jer ga odmah po povratku vlasnici kluba angažiraju za glavnog trenera juniorske ekipe koja te godine ima veliku priliku doći u završnicu državnog natjecanja te još jednom proslaviti ime grada.
Moralna pitanja
Očekivanja nisu nerealna jer je glavni igrač u ekipi Kevin Kenny Erdahl (vrlo dobar Oliver Dufaker) iznimno nadaren pa uskoro juniorski tim »Björnstad« iznova zaludi sve u gradu te odličnim igrama privlači pažnju šire javnosti, a kad uspiju pobijediti i u polufinalnoj utakmici, euforija obuzme sve. No tad počinju i problemi.
Naime, na fešti hokejaške ekipe priređenoj u Kevinovoj kući, on siluje Mayu, koja nedugo potom sve prijavljuje policiji pa pri samom odlasku na finalnu utakmicu policija uhiti glavnog i najboljeg igrača. Stvari se od tog trenutka stubokom mijenjaju jer Peter, logično, više ne može trenirati ekipu u kojoj pak više ne smije, dok se istraga ne dovrši, igrati Kevin.
Nažalost, postupak policije, kao i Mayinu prijavu, gotovo cijelo mjesto osuđuje kao zavjeru protiv kluba, pa kod svih omiljeni hokejaš Kenny postaje žrtva, iako je nedvojbeno da je silovao petnaestogodišnju Mayu.
Takav zaplet podiže zanimljivost i kvalitetu jer se radnja s područja opsjedenutosti sportom i spartanskog odgoja hokejaša seli na područje moralnih pitanja vezanih za to koliko sredina može žmiriti nad nepravilnostima i zločinom uime nekog nazovi sportskog uspjeha i jačanja ugleda mjesta.
Otkrivanje istine
Vrlo su dobro prikazane brojne reakcije mještana pri čemu su zastupnici bezobzirna gaženja bilo kakvih moralnih i zakonskih odredbi oni najimućniji poput Kevinova oca Matsa (Tobias Zilliacus), odnosno primitivni i agresivni igrači te navijači koji uime uspjeha kluba i »timskog« načina razmišljanja nastoje učiniti sve da petnaestogodišnju djevojčicu predstave kao »kurvicu koja je sama to tražila«.
Naravno, incident izaziva burne reakcije i podijeli mjesto pri čemu su Anderssonovi žrtve sve do trenutka dok se među igračima ne pronađu dvojica koja ne žele prihvatiti laž kao istinu. Benji Ovich (Otto Fahlgren) i Amat (Najdat Rustom) svojim postupcima pomažu istrazi i otkrivanju istine, a u činjenici da su na stranu pravde stali predstavnici manjina – homoseksualac Benji te emigrant Amat – jasno je uočljiva kritika suvremenog zapadnjačkog, u ovom slučaju švedskog, društva.
Posljedice čina silovanja – zbog kojeg pati i njegov počinitelj, prekasno shvativši što je učinio – na mjesto i živote likova dobro su oslikane pa se vrlo uspješno razotkrivaju sve manjkavosti »ratničkog« pristupa sportu i stvaranja zvjezdanog sustava u kojem je pojedincima dozvoljeno puno toga što nije običnim ljudima. Baš stoga ova TV-serija potiče na razmišljanje jer primjera poput ovog sigurno nije malo u suvremenoj stvarnosti.
Fredrik Backman i Peter Grönlund
|
KRITIKA ŠVEDSKOG DRUŠTVAU činjenici da su na stranu pravde stali predstavnici manjina – homoseksualac Benji te emigrant Amat – jasno je uočljiva kritika suvremenog zapadnjačkog, u ovom slučaju švedskog, društva |