Foto: BOJAN KOSTIĆ
Ironična »Community« ismijava zapadnjački način života u okviru kojeg većinu života provodiš otplaćujući kredite i brinući o tome kako na vrijeme uplatiti ratu
povezane vijesti
“Apocalipstick” nije samo naziv novog, četvrtog studijskog albuma Ivana Grobenskog, već i uspješna (mada neprevodiva) igra riječima na engleskom jeziku.
Pojmove apokalipse i šminkanja, u značenju prikrivanja stvarnosti, Grobenski uspješno veže u zajednički pojam apocalipstick koji potom detaljno pojašnjava u naslovnoj, ujedno i završnoj pjesmi albuma u kojoj uz odlične gitarističke blues dodire opisuje globalni kaos, od Grčke koja »gori« u dugovima, preko Grete Thunberg do nasilja nad crncima, a sve skupa, kaže u jednom stihu, podsjeća na tragediju 11. rujna, ali uz dodatak vatrometa i konfeta, odnosno šminkanja kojim se prikriva i pokriva pravo apokaliptično stanje u kojem svijet tavori već neko vrijeme.
Soul, funk, i r’n’b
No, nisu samo završna pjesma i naslov albuma osvrt na traumatičnu današnjicu. Dapače, baš toj su temi posvećene sve pjesme ovog albuma, njih devet, dugih ukupno nešto manje od 40 minuta.
Valja pritom reći da za temeljni glazbeni izraz Grobenski odabire soul, funk, i r’n’b kojima potom dodaje druge različite žanrove (hip-hop, blues, afro-beat, jazz…) stvarajući ugodne, nježne, pomalo produhovljene i easy listening melodije koje su u potpunoj suprotnosti s tekstovima koji su oštri i kritički te analitički seciraju tužnu i ružnu stvarnost i jasno iskazuju nezadovoljstvo svijetom u kojem se živi.
Da bi što jasnije izrazio osjećaje i misli, Grobenski je, kako sam kaže, osmislio album koji »funkcionira kao jedan dan proveden na internetu, jedan sat »skrolanja« portalima koji donose vijesti, deset minuta provedenih na TikToku, beskonačno provjeravanje društvenih mreža, kao gradska vožnja kroz gužvu uz »Vašu omiljenu radijsku postaju i non-stop hitove« ili mazohističko večernje praćenje središnje informativne emisije u kojima stručnjaci objašnjavaju »što nas sve čeka i kako se pripremiti«, piše u materijalu objavljenom uz album.
»Dan uz internet«
Taj »dan proveden uz internet« kreće izvrsnom »Mental Health Customer Control« u kojoj se iznosi potpuno nezadovoljstvo svijetom i životom, želja da se prekine sa svim, da se cijela stvar »isključi«.
Elementi crnog humora itekako su očiti u činjenici da nezadovoljnik naziva zaposlenika Mental Healtha koji mu pak kaže da se – pokuša isključiti pa iznova uključiti!
Šteta je što ovakvih crnohumornih trenutaka nema više, ali i bez njih album je jako dobra i zaokružena cjelina. Kroz »Gun« opet slušamo priču o lažnoj stvarnosti koje je neizbježan dio nasilje.
»It’s Called Anxiety« jako je dobra pjesma o tjeskobi s dobro opisanim simptomima psihosomatske bolesti koja se rađa kao posljedica nezadovoljstva životom. »Memories« su odlična pop-balada u kojoj prevladavaju gitare, a govori o nezadovoljstvu urbanizacijom i nestankom prirode i prirodnosti.
Ironična »Community« ismijava zapadnjački način života u okviru kojeg većinu života provodiš otplaćujući kredite i brinući o tome kako na vrijeme uplatiti ratu.
»Lo-Fi Girl Felt Cute« kroz sanjivi pristup pojašnjava kako suvremeni način komunikacije putem interneta i društvenih mreža također pridonosi otuđenju, a »Gender Reveal Party« s uključivanjem afro-beatova obrađuje temu nesigurnosti u vlastitu seksualnost.
Prije završne »Apocalipstick« Grobenski će kroz »Human Spirit« još jednom istaknuti negativne strane ljudskog karaktera, što će biti odličan uvod za završnu apokaliptičnu sliku stvarnosti.
Suradnici na albumuAlbum je snimljen u kućnom studiju Ivana Grobenskog i u Intek Music studiju, a autor glazbe i tekstova je Ivan Grobenski. Produkciju i aranžmane zajednički potpisuju Marin Hraščanec i Ivan Grobenski. Autor omota je koprivnički umjetnik Zvonimir Haramija Hans. Gostujući glazbenici na albumu su Damir Šomen i Goran Vdović (bubnjevi), Marin Hraščanec (synth, klavir, back vocal), te Romana Pavliša, Melani Krog i Helena Hraščanec kao prateći vokali. |
»Nije dobro«
Govoreći o svom novom radu autor kaže:
– U devet pjesama »Apocalipsticka« sadržana je čitava naša postmoderna shizofrenija pogonjena pomahnitalom svakodnevicom uvijek novih kriza i loših vijesti.
Jeftinim, populističkim medijskim rječnikom rečeno, ovo je album o tome da »nije dobro« iako se u ove navodnike može umetnuti bilo koji od naslova kakve svakodnevno susrećemo u medijima kojima smo preplavljeni.
Glazbeno je »Apocalipstick« lepeza raznih žanrova iz bogate povijesti popularne glazbe, od soula, funka i afro-beata pa do modernih hibridnih žanrova poput neo-soula, lo-fi hip-hopa i jazz-rapa, što na kraju čini autentičan i kompaktan »apocalipstick« zvuk u kojem su Digable Planets zastupljeni jednako kao i Fela Kuti ili Jinsang.
Ivan Grobenski novi će album predstaviti sljedeće subote velikim koncertom u koprivničkom klubu FUNK gdje će nastupiti sa svojim pratećim bendom Mental Health Customer Support.
Videospot za »Community«Ovih dana Grobenski je predstavio video za pjesmu »Community«. Režiju spota potpisuje Bojan Koštić, s kojim surađuje još od prvog albuma. – Iako sam dosad njegovao »one take« estetiku spotova i želio vidjeti dokle možemo dogurati takav koncept, ovaj je spot konceptualno i vizualno potpuno drukčiji. U 40-ak kadrova prikazuje nekoliko lokacija u Koprivnici na kojima se inače okuplja »community«, no društvo ovaj put izostaje i nema nikoga tko bi mogao čuti upozorenja iz teksta pjesme. Spot nastoji uhvatiti estetiku filma atmosfere u kojem se tipične gradske scene čine pomalo distopijskima, a izostanak ljudi kao da je posljedica stiha »we’ve got 50 years or more with frogs in a pot until it gets too hot to move out of the jacuzzi«, rekao je Grobenski. |