Sestrice

Kreativni dvojac Ana Badurina i Luka Sepčić: ‘U današnjem vremenu pjesma kao da ne postoji bez pripadajućeg spota’

Marko Dobrecović

Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

Posljednjih pet godina organizirana Ana i domišljati Luka svojim su videospotovima postali probijači granica i nositelji suvremene domaće glazbene scene.



Danas pjesma kao da ne postoji bez svoga spota, riječi su to muškog djela ovog dua. U vremenu kada je tišina postala luksuz, a okružuje nas nered audio i vizualnog sadržaja, oni ipak iskaču. Riječanka Ana Badurina i Cresanin Luka Sepčić čine videoprodukciju Sestrice. Njihovu je suradnju probudio duet Kedže i ZsaZse »Sve u meni se budi«.


Nakon što su producirali spot za tu pjesmu, otvorile su im se mnoge mogućnosti. Producirali su spotove mnogih mladih izvođača kao što su Matija Cvek, Franka Batelić, Nika Turković, Antonela Doko, Antonela Đinđić Nela, Albina i mnogi drugi, a snimili su i spot za skladbu Zvjezdana Ružića i Josipe Lisac »Da li sam ti ikad rekla da te volim«. Posljednjih pet godina organizirana Ana i domišljati Luka čine uigran tandem koji su kroz svoje videospotove postali probijači granica i nositelji suvremene domaće glazbene scene.


Našom su scenom zavladale mlade snage koje u svojim pjesmama donose moderan zvuk, a u tome im pomažu i vaši spotovi koji scenu čine suvremenom. Kako je sudjelovati u tim procesima i izravno širiti vidike publici?


Ana: Bilo je vrijeme za smjenu generacija. Na sceni su se afirmirala mnoga mlada imena koja su odlučila stvarati novi identitet i stremiti k trendovima koji nadilaze granice Hrvatske i Balkana. Mladi izvođači su svjesni toga, pa tako već stvaraju svoj imidž i svoj brend. Tome pridajemo pažnju kada krećemo u snimanje spota. Kroz prijateljstva i poznanstva s izvođačima smo vrlo posvećeni njihovoj budućnosti i onome što tim spotom žele postići. Upravo ta naša uključenost u njih kao izvođače doprinosi sjajnim rezultatima koji nastaju. Mislim da tu uključenost danas rijetko tko postiže.





Luka: Meni je to super! Ja jako volim raditi s mladim izvođačima; oni su motivirani, spremni prihvatiti naše i dati svoje svježe ideje. Starije izvođače cijenimo, oni su svoj renome stekli i svoj put utabali. Danas je već sve prešlo na YouTube i ostale streaming servise, a popularnost nekoga ili nečega određuju nove brojke. U današnjem vremenu pjesma kao da ne postoji bez pripadajućeg spota, dok je nekad to bila sasvim normalna stvar. Volim surađivati s izvođačima koji shvaćaju projekt kao jednu zaokruženu cjelinu, kao brend kojim će ojačati svoju poziciju ili percepciju publike na tržištu. Svaki početak je težak, ali kada odradiš dva, tri spota slijedeći svoj put, to počinje davati rezultate.


Luka Sepčić na snimanju spota »Pusti« Nike Turković, Foto: Petra Mikšik


Probijanje granica


Živimo u vremenu izrazite hiperprodukcije. Pokraj toliko zvukova i slika, vaš rad je isplivao. Što vas čini posebnima?


Ana: Prva stvar je ta što se prilikom stvaranja scenarija za spot počelo razmišljati izvan okvira koji su bili postavljeni. Da nismo probili te granice, ne bismo se uspjeli istaknuti. Luka crpi inspiraciju iz nekih meni dosad neviđenih sfera i širi opseg svega onoga što se može događati u kadru. Za to je potrebna i određena hrabrost. Čim izvođač prepozna da može nastati sjajan spoj njegove glazbe i naših ideja, svi budu ohrabreni i motivirani provesti Lukinu ideju do kraja. Tada je važan uzajamni odnos povjerenja. Naše povjerenje u njihovu glazbu i njihovo u našu angažiranost. Usto, spotove smo počeli stvarati kao profesionalno postavljen tim ljudi. I mi i naši suradnici znamo što točno trebamo raditi kako bismo dobili željeni proizvod.



Luka: Najveći kompliment meni kao autoru bude kada ljudi osjete moj potpis, čak i kada se radi o dva skroz različita spota. Bilo da radimo baladu ili mellow trap, ljudi mi prilaze riječima: »Prepoznao sam tvoj rad u tome«, i to mi puno znači. Trudim se svakom projektu pružiti posebnu atmosferu, dati mu njegovo mjesto življenja ili autentičan aspekt. Spotovi su jedna super forma gdje možeš sve, a ne moraš ništa. Pogoditi atmosferu pjesme je ključ moga kreativnog rada. Uvijek slijedim svoj osjećaj.


Spotove ste, osim u studiju, snimali na različitim lokacijama. Kolika je razlika između snimanja u studiju i na živim lokacijama?


Ana: Nema ljepše stvari nego kada dođem na lokaciju i shvatim da pjesma tamo živi. To se prvi put dogodilo s Matijom Cvekom i spotom za njegovu pjesmu »Visine«. Kada smo došli na tu lokaciju i pustili pjesmu, osjetili smo da pjesma tamo pripada i shvatili da je traženje lokacije bilo isplativo. Iako smo počeli u studiju, i svjesni smo toga da si u studiju zahvalan zbog kontroliranih uvjeta, draže su mi žive lokacije i eksterijeri. Vremenske prilike nekad rade, a nekad ne rade za nas, no na lokacijama se uvijek stvori posebna magija.



Luka: Ako nađeš specifičnu lokaciju, ona je uvijek jača od studija. No, pojavom novih zvukova izvođača i novih tehničkih i scenografskih rješenja, studio je opet oživio. Studio je sjajna opcija ako imaš mogućnosti izvesti neke scenografske ideje. Vanjske lokacije su organske i žive, a studijske lokacije su konceptualne. I jedno i drugo ima svojih prednosti, a ja volim mijenjati okruženja u kojima radim jer tako počnem razmišljati u različitim smjerovima.


Josipa Lisac i Ana Badurina, Foto: Petra Mikšik


Priprema je važna


Ana, na papiru ste producentica, no koji je zapravo vaš dio posla u tandemu Sestrice?


Ana: Luka i ja smo duo; to znači da su sva zaduženja koja treba odraditi raspoređena na dvoje ljudi. Ja pokrivam mnogo stvari u organizaciji; od scenografije, castinga, beauty tima koji će nadopuniti naše ideje, do ostalih umjetničkih faktora koje mi je gušt raditi. To nije uvijek zabavno jer se uza sve moje producentske zadaće nekad nađem u situaciji da gradim scenografiju na setu. Tada mi se čini da mi je potrebno šest ruku da sve stignem. Ali ja sam control freak i teško mi je prepustiti stvari drugim ljudima. No, ipak se učim prepuštati zadatke ljudima kojima je to posao i mislim da je dobro kada se set širi. Najteži dio moga posla je održavanje ravnoteže između stvaranja prijateljske atmosfere s izvođačem, nastojanjem da mu bude ugodno na setu i ostvarivanjem jednog ozbiljnog poslovnog odnosa.


Luka, preuzeli ste ulogu režisera, smišljate scenarije, a uz to radite i montažu. Kako to postižete? Koji je najteži dio vašeg posla?


Luka: Režiju čini puno samotnog rada. Tražim inspiraciju gledanjem, čitanjem i osjećanjem raznih stvari. Najviše ideja dobivam kada čujem pjesmu čiji spot radimo. Za neku pjesmu mi se slike u glavi same stvore, dok za neku drugu moram napregnuti svoju kreativnost. Dobra priprema je važna, ali koliko god da si se pripremio, na setu se uvijek dogodi neplanirana situacija. Unatoč tome, najljepši trenutak mi je biti na setu, a kada »padne prva klapa« prepustim se skroz drugom svijetu. Montaža i postprodukcija su specifični poslovi. U zadnje vrijeme se puno pažnje pridaje kolor-korekciji i gradeu slike prilikom čega slika oživi. Ja sam to i u prošlosti često zagovarao. Jedini dio koji malo manje volim je pretipkavanje koncepata na računalo. Malo mi vremena treba da ideju koju smislim prenesem na diktafon ili zapišem na papir. Volim romantičarski pristup pisanja rukom na papir, stoga mi je pretipkavanje malo mrskiji dio.


Luka Sepčić, Albina i Ana Badurina, Foto: Privatna arhiva


Bez razilaženja mišljenja


Razilaze li vam se mišljenja prilikom stvaranja spota?


Ana: Budući da je Luka veliki kreativac, teško mu je razmišljati unutar postavljenih granica budžeta koji nam je na raspolaganju. To su trenuci u kojima on raspiše odličan scenarij i sjajnu ideju, a ja ga moram kanalizirati s obzirom na raspoloživi budžet ili neke druge okolnosti. Bude mu najteže ostaviti ideju da ostane nerealizirana. Onda mi imamo pregovore u kojima on mene nagovara da ipak nekako pokušamo to ostvariti. Moram priznati da smo mnoge dobre stvari ostvarili upravo zato što ih je on forsirao, a ja uspjela iščupati rješenje. Mislim da dobro funkcioniramo jer jedan iz drugog vadimo najbolje i najgore u isto vrijeme (smijeh).



Luka: Ne bih rekao da se jako razilazimo. Ne bismo napravili tako puno stvari da se razilazimo u mišljenjima. To eventualno budu neke operativne stvari koje postoje u svakom poslovnom odnosu. Nastojimo naći ravnotežu između želja i ostvarivosti.


Kako surađujete s odjelima šminke, frizure i kostimografije? Imate li utjecaj na to kako će izvođač izgledati?


Ana i Luka: To se uvijek riješi dogovorom. Čim se predstavi početni plan, pošaljemo ga našem beauty timu jer volimo da oni daju svoje mišljenje o tome što će se najbolje uklopiti. Njihova mišljenja nadopunjuju kreativno stvaralaštvo vizuala. Oni najbolje znaju kako bi izvođač ili izvođačica trebala izgledati. Izdvojili bismo stilista Stefana Orlića koji pogleda plan, dođe na set i nadogradi scenu svojim kostimom. U njega, baš kao i ostale suradnike iz šminke i frizure, imamo puno povjerenja i svi oni uvelike doprinose.


Na snimanju spota za pjesmu »Ptice« Matije Cveka, Foto: SARA HORVATIĆ


Zvjezdan i Josipa


Između ostalog, ostvarili ste suradnju sa Zvjezdanom Ružićem i Josipom Lisac snimivši spot za pjesmu »Da li sam ti ikad rekla da te volim«. Kako je došlo do toga?


Ana: Kada je Zvjezdan nazvao, bili smo u žurbi i ja sam rekla da ne stignemo to odraditi. No, kada smo prespavali, shvatili smo da je to jedinstvena prilika. Meni je Zvjezdan prijatelj iz Rijeke i ovo je bila mogućnost da napokon surađujemo. Atmosfera seta je bila intimna jer je malo ljudi radilo na njemu. To mi se svidjelo jer sam baš u takvoj atmosferi htjela doživjeti Josipu Lisac. Bila mi je čast dijeliti set s jednom takvom veličinom čija karizma se može osjetiti. Taj dan je potvrdio da se cijeli naš rad isplatio i doveo nas do ljudi koji su zapravo hodajuća kultura.



Luka: Zanimljivost te suradnje je što se Zvjezdan bio javio meni, što je rijetkost, uglavnom se klijenti jave Ani. Zvjezdan i ja smo kliknuli, a budući da je on imao dogovoren prostor i ostalo, počeli smo se dogovarati oko spota. Tada sam rekao Ani da moramo prihvatiti suradnju. Sestrice su ostvarivale mnoge suradnje, ali ova je bila posebna. Osjetila se uzvišenost; Josipina pojavnost i Zvjezdanova strast u tome što radi. Njegov aranžman je tu pjesmu, koja je već bila remek-djelo, učinio bezvremenskom i bezprostornom. Navikao sam raditi spotove koji traju do tri minute, no u ovom slučaju dužina te skladbe nije nimalo zamorna nego te baš preuzme i nikada ne dosadi. Oboje su sjajni suradnici.


Ana, kakvi su vam planovi za budućnost? Je li u planu suradnja s nekim stranim izvođačima?


Ana: Uskoro planiramo ostvariti suradnju sa susjednom nam Srbijom i jednom izvođačicom koju smo već dulje priželjkivali. Ne mogu još govoriti o kome se radi, ali drago nam je da nam se javila i jako smo uzbuđeni budući da nam je bila želja da dopremo do srpske scene. Njihova se scena odvija na intenzivnijoj razini, više se ulaže i tržište drukčije funkcionira. Nije nam cilj tamo se premjestiti jer smatram da hrvatska scena ima priliku stvarati sjajne projekte čiji dio mi želimo biti. Drago mi je da imamo priliku otići izvan granica, doživjeti i naučiti neki drugi pristup glazbi, ali i marketingu i brendu.


Na snimanju spota za pjemu »Bolji ljudi« Franke Batelić, Foto: Sara Horvatić


Zagreb je super za život


Koliko često imate nostalgiju za vašim rodnim krajevima?


Ana iz Rijeke: Ja imam izrazito izraženu nostalgiju za domom. U Zagrebu sam već pet godina, a prve tri godine sam vikendima odlazila doma u Rijeku. Rijeka je još uvijek moj dom i moja baza, tamo se osjećam najmirnijom. Fali mi to more da mi razbistri tijelo i dušu od cijele ove užurbanosti. Drago mi je da imam taj svoj dom gdje se uvijek mogu vratiti. Voljela bih da jednog dana mogu raditi iz Rijeke ili u Rijeci, no dok se ne dogode neka bolja vremena u mom gradu, u Zagrebu sam.



Luka iz Cresa: Uvijek volim istaknuti da sam rodom iz Cresa. Imam osjećaj da odrastanjem u malom mjestu razviješ poseban, mediteranski senzibilitet sličan kao u Fellinijevom »Amarcordu«. Iako ne mislim da imam veliku nostalgiju, Cres će uvijek biti mjesto odakle sam krenuo. Nastojim Cresu na neki način vratiti sve što mi je pružio, stoga pokušavam raznim projektima oživiti mjesto. Na Cres sam u nekoliko navrata doveo jedan mali filmski festival, uz potporu Grada Cresa i suradnika organizirao doček olimpijaca i slično. Uz svoj svakodnevan rad uvijek mislim na Cres i na to kako na otok u budućnosti dovesti kulturne sadržaje.


Nastavno na tu nostalgiju, kakav je Zagreb kao mjesto za život i posao?


Ana: Zagreb nudi mnogo mogućnosti, to je frekventna sredina i zaista se može svašta postići. Grad je super za život. Ono što osjetim je razlika u mentalitetu, stoga sam oko sebe stvorila svoju kvarnersku ekipicu. Luka je sa Cresa, a imam još nekoliko prijateljica koje su također iz Rijeke; uz njih se osjećam više svoja. U Zagrebu zaista svatko ima priliku poslovno ostvariti ono što želi, samo ako dovoljno radi.


Snimanje spota Nike Turković, Foto: Privatna arhiva



Luka: Posljednjih petnaest godina većinom djelujem u Zagrebu. Tu postoje mnoge mogućnosti za poslovna ostvarenja. Doduše, ja veliku većinu svojih poslovnih aktivnosti obavljam u svoja četiri zida, bilo da raspisujem neki koncept ili montiram videospotove. Tako da mi je svejedno jesam li u Zagrebu, Rijeci ili Cresu. No naravno, zbog operativne strane te blizine studija i suradnika, u Zagrebu je lakše.