Istraživači Titanica

Za dlaku izbjegli smrt na Titanu, objavili poruke sa šefom OceanGatea: “Imao je last-minute akciju”

Portal Novi list

Foto Reuters; Screenshot Facebook

Foto Reuters; Screenshot Facebook

Stockton Rush bio je apsolutno uvjeren da je to sigurnije nego preći ulicu. Siguran sam da je stvarno vjerovao u ono što je govorio. Ali bio je jako u krivu, rekao je Jay Bloom



Najmanje petero ljudi za dlaku je izbjeglo odlazak na posljednje Titanovo putovanje, bilo zbog “prsta sudbine” ili duboke zabrinutosti za sigurnost OceanGateove podmornice, otkriva MailOnline.


Ronilac Chris Brown isprva se odlučio pridružiti prijatelju milijarderu Hamishu Hardingu (68), jednom od petorice poginulih putnika na Titanu, nakon ‘nekoliko piva’ tijekom odmora na otoku Necker Sir Richarda Bransona.


Plovilo je jednostavno bilo loše


No, od svega je odustao kad je vidio da OceanGateova podmornica koristi stare građevinske cijevi kao balast. Uvjerio se da je plovilo jednostavno bilo loše.




MailOnline je otkrio da su vegaški financijer Jay Bloom i njegov sin Sean također odbili putovanje – čak i nakon što im je šef OceanGatea Stockton Rush, koji je također poginuo na Titanu kao pilot mini podmornice, ponudio popust od 100.000 dolara na cijenu od 250.000 dolara.



I još jedan istraživač, David Concannon, trebao se pridružiti putovanju, ali je bio prisiljen otkazati u posljednji trenutak zbog radnog sastanka.


OceanGate je također ponudio Robertu Mesteru putovanje na Titanovom prethodniku Antipodes i kasnije na samom Titanu, ali je on to odbio nakon što je ugledao o kakvoj se opremi radi


“Iskreno rečeno, našao sam nešto drugo da iskoristim to vrijeme, umjesto da odem na putovanje. Titan ima trup od karbonskih vlakana, što, kako da to kažem… to nije materijal koji je ikada uspješno korišten na velikim dubinama”, ispričao je Mester.


Chris Brown (61) iz Harrogatea u Sjevernom Yorkshireu platio je polog za putovanje do olupine Titanica od 80.000 funti, ali se kasnije povukao zbog straha za svoju sigurnost, nakon saznanja da su građevinske cijevi korištene kao balast.


“Kad sam to vidio, tražio sam povrat novca”


Danas je rekao: “Duboko sam ožalošćen zbog tragedije Titana. Svijet istraživanja izgubio je neke nevjerojatne pojedince. I moje su misli s obiteljima svih izgubljenih duša.”



Krhotine Titana pronašla je robotska podmornica na dnu Atlantskog oceana, a po svemu sudeći razlog je u “katastrofalnom kvaru” i imploziji mini podmornice.


Uz Stocktona Rusha i Hamisha Hardinga na Titanu su bili Britanci Shahzada Dawood, 48, i njegov 19-godišnji sin Suleman, te legendarni istraživač oceanskih dubina, Francuz Paul-Henry Nargeolet, 77.


Chris – koji se prijavio 2016. – tvrdio je: “Saznao sam da su za balast podmornice koristili stare građevinske cijevi, a za upravljanje su odabrali kontroler za računalne igre.


Ako pokušavate izgraditi vlastitu podmornicu, vjerojatno biste mogli koristiti takve stare cijevi, ali ovo je bio komercijalni brod.  Na kraju sam im poslao e-poštu i rekao ‘više ne mogu nastaviti s ovom stvari’.


Tražio sam povrat novca nakon što nisam bio toliko uvjeren u cijelu priču.”


Ukrcao se na Titan na suhom, sve mu je bilo jasno


Robert Mester, bivši stručnjak za spašavanje u moru i dubokim vodama iz države Washington, rekao je da niti jedan komad opreme koju je vidio unutra nije bila dorasla zadatku da dođe do olupine Titanica – kamo je Titan krenuo kada je nestao u nedjelju.



Nakon očajničke četverodnevne potrage, u četvrtak je objavljeno da je svih petero ljudi na brodu poginulo kada je letjelica OceanGate pretrpjela katastrofalnu imploziju u blizini mjesta legendarnog brodoloma, 3.800 metara ispod površine.


Mester je rekao da je odustao od putovanja brodom nakon što je vidio opremu koju koriste OceanGate i izvršni direktor tvrtke Stockton Rush, koji je jedan od petero poginulih u katastrofi.


“Koristili su standardni hardver tvrtke Radio Shack za rad unutra, a iskreno govoreći, govorimo o okruženju koje zahtijeva robusnu opremu koja ima certifikate i kvalifikacije koje su uspostavile različite agencije za podmornice za prijevoz ljudi”, Mester rekao je sinoć za Daily Beast.


“Niti jedan komad opreme koju sam vidio unutar podmornice Antipodes nije bio na toj razini, pa sam jednostavno odlučio ne ići.”



Rekao je publikaciji da se kasnije ukrcao na Titan na suhom, i kao i kod njegovog prethodnika, odlučio je da ne ide na putovanje u dubine.


“Iskreno govoreći, našao sam nešto drugo da iskoristim to vrijeme, umjesto da odem na putovanje. Titan ima trup od karbonskih vlakana, što, kako da to kažem… to nije materijal koji je ikada uspješno korišten na velikim dubinama.”


Prethodni izvještaji o Titanu pokazali su da je velik dio opreme u kabini kupljen u trgovini. Rush je govorio o tome kako su svjetla, primjerice, kupljena u trgovini za kampiranje.


Također su se postavila pitanja o čvrstoći trupa izrađenog od kompozita ugljičnih vlakana i akrilnog prozora postavljenog na prednjoj strani.


Kako ga je Rush uvjeravao da je Titan siguran


Jay Bloom podijelio je poruke koje je razmjenjivao sa izvršnim direktorom OceanGatea, Stocktonom Rushom, pokazujući da je njemu i njegovom sinu ponuđena “last-minute cijena” od 150.000 dolara po glavi – popust na uobičajenu naknadu od 250.000 dolara.



Jay Bloom opisao je svoju tugu zbog smrti Stocktona Rusha i tugu što su Shahzada Dawood i njegov sin Suleman, koji je imao samo 19 godina, zauzeli njihova mjesta i poginuli s veteranom francuske mornarice Paulom Henrijem Nargeoletom i britanskim milijarderom Hamishom Hardingom.


U objavi na Facebooku rekao je: “Izrazio sam zabrinutost za sigurnost i Stockton mi je rekao: ‘Iako očito postoji rizik – mnogo je sigurnije od letenja helikopterom ili čak ronjenja’.


Bio je apsolutno uvjeren da je to sigurnije nego preći ulicu. Siguran sam da je stvarno vjerovao u ono što je govorio. Ali bio je jako u krivu.”


U veljači ove godine Stockton Rush je zamolio Blooma i njegovog sina Seana da idu na ronjenje na Titanic u svibnju. Oba svibanjska ronjenja su odgođena zbog vremenskih prilika, a ronjenje je odgođeno do 18. lipnja, datuma nesretnog putovanja.


Njihova mjesta pripala ocu i sinu


Bloom se prisjetio: “Rekao sam mu da zbog rasporeda ne možemo ići prije sljedeće godine. Naša su mjesta pripala Shahzadi Dawoodu i njegovom 19-godišnjem sinu, Sulemanu Dawoodu, dvojici koji su izgubili živote na ovoj ekskurziji.


Počivajte u miru Stockton i ekipa. Što se tiče Seana i mene… odvojit ćemo minutu da stanemo i pomirišemo ruže. Sutra nikad nije obećano. Iskoristite današnji dan.”



Stockton Rush je u porukama više puta pokušavao uvjeriti Blooma u sigurnost Titana i puta do olupine Titanica. Bloom mu je odgovorio da je njegov sin jako zabrinut zbog rizika nakon razgovora s prijateljem.


Razgovarali su o tome kako će se oplata nositi s pritiskom ili čak ako dođe u kontakt s kitom ili lignjom.


Rush  muje rekao: “Iako očito postoji rizik, mnogo je sigurnije od letenja helikopterom ili čak ronjenja, čak nije bilo niti jedne ozljede u 35 godina u nevojnim podmornicama.”


David Concannon, trebao je biti na ronjenju, ali nije mogao ići zbog posla s klijentom.


Concannon je u izjavi koju je podijelio Titanic Book Clubu rekao: “Kao što sam objavio prošli tjedan, trebao sam biti na ovoj ekspediciji i, doista, na ovom ronjenju, ali sam morao otkazati kako bih se pozabavio još jednim hitnim pitanjem klijenta.”


Cameron tvrdi da je sve predvidio


Redatelj Titanica i stručnjak za podmornice James Cameron rekao je da je predvidio imploziju Titana danima prije nego što su pronađeni ostaci nestale podmornice, nazivajući potragu “dugotrajnom šaradom iz noćne more”.



James Cameron, koji je najpoznatiju morsku olupinu na svijetu posjetio 30 puta, rekao je da ovotjedna tragedija ima paralele s katastrofom iz 1912. godine, kada je kapetan više puta ignorirao upozorenja o nadolazećoj santi leda, ali je nastavio najvećom brzinom.


Petorica na Titanu poginuli su u trenutku kada je podmornica pretrpjela katastrofalnu imploziju samo nekoliko stotina metara od pramca uništenog prekooceanskog broda, objavila je jučer američka obalna straža. Daljinski upravljana podmornica s kanadskog broda pronašla je krhotine na dnu oceana.


No dužnosnici kažu da su muškarci vjerojatno umrli u nedjelju – prije nego što su vojni zrakoplovi pomoću sonarnih plutača detektirali ono za što su mislili da bi moglo biti zvukovi SOS-a u vodi.


Američka mornarica je rekla da su čuli zvuk koji je bio u skladu s implozijom kada je komunikacija izgubljena oko dva sata nakon što su zaronili. Mornarica je proslijedila tu informaciju Obalnoj straži, rekao je insajder.


James Cameron je rekao za BBC News da je potraga Obalne straže “djelovala kao dugotrajna i košmarna šarada u kojoj ljudi trče okolo i pričaju o zvukovima lupanja i pričaju o kisiku i svim tim drugim stvarima.


Znao sam da je ta podmornica točno ispod svoje zadnje poznate dubine i položaja. Upravo tamo su ju pronašli”, rekao je James Cameron.