Budućnost brodogradnje?

Vard u vlasništvu tršćanskog Fincantierija isporučio prvi kontejnerski brod na električni pogon

T.I.

Foto: Vard

Foto: Vard

Njegova nosivost od 120 EUT (60 12-metarskih kontejnera) je mala u odnosu na velike prekooceanske brodove s više od 20 tisuća EUT, no brod nije ni namijenjen za daleke plovidbe već povezivanje manjih kargo luka, zasad na jugu Norveške



Najveća brodograđevinska tvrtka u Europi, tršćanski Fincantieri, prije sedam godina kupio je norveški Vard i s njihova tri brodogradilišta u Norveškoj, dva u Rumunjskoj i po jednim u Brazilu i u Vijetnamu postao je četvrta najveća brodograđevna tvrtka na svijetu.


S obzirom kakav je Fincantieri Vard ovaj petak isporučio novom vlasniku, norveškom proizvođača gnojiva Yara International, ova tvrtka zakoračila je u budućnost i moguće je da u brodogradnji poslije ovog slučaja više ništa ne bude isto. Naime, Yara Birkeland kako mu je ime, je prvi komercijalni brod za prijevoz tereta s nula emisija u okoliš, odnosno na električni pogon. Njegova nosivost od 120 EUT (60 12-metarskih kontejnera) je mala u odnosu na velike prekooceanske brodove s više od 20 tisuća EUT, no brod nije ni namijenjen za daleke plovidbe već povezivanje manjih kargo luka, zasad na jugu Norveške. Njegova duljina je 80 metara, oko električnog pogona nije otkriveno puno detalja osim da ga pokreću baterije od 7 do 9 MWh. Ovakav pogon omogućit će mu brzinu do 12 čvorova (22 kilometra na sat).


Trup broda, kako saznaje Maritime Executive, poslije tri godine planiranja i projektiranja, sagrađen je u Vardinom brodogradilištu u rumunjskoj Braili, a brod završen ugradnjom pogona i tehnološke opreme u Norveškoj. Prvotno je isporuka bila predviđena za drugi kvartal ove godine, ali je odgođena zbog pandemije. Sad kad je brod isporučen, slijede daljnja ispitivanja i dogradnja sustava kroz praksu na relacijama između luka u blizini Osla, sve u cilju da se brod u potpunosti prebaci na autonomni mod upravljanja.




U prvoj fazi postavljen je odvojivi most za ručno upravljanje plovidbom i manevriranje. U budućnosti, kad brod bude spreman za autonomni rad, ovaj će modul biti uklonjen.


„Kroz razvoj i izgradnju ovog broda, stekli smo veliku količinu znanja o ovoj vrsti plovila, koja će nam biti od velike pomoći u narednim poduhvatima. Ovo ej dobar primjer koliko fleksibilni moramo i možemo biti u cilju usvajanja tehnologija koje će promijeniti pomorsku industriju“ – poručili su iz Varda. Njihov poduhvat s izgradnjom električnog broda možda izgleda previše futuristički, ali zar nije bilo tako i s auto industrijom? Prije 15-ak godina bilo je teško zamislivo da će komercijalni automobili veće snage i težine postati svakodnevica. Danas smo svjedoci procesa u kojem svaka velika i ozbiljna tvrtka za proizvodnju automobila ima po nekoliko potpuno električnih automobila među kojima su i veliki SUV-ovi i sportski kupei, a ne samo mini automobili namijenjeni gradskoj vožnji.


U komercijalnom rasporedu, brod će transportirati gnojivo iz Yarine tvornice gnojiva Porsgrunn koje se nalazi u dubokom zaljevu, do dubokomorskih luka na otvorenoj obali Larvik i Brevik, na udaljenosti od oko 30 nautičkih milja. Dosad je iz Yare umjetno gnojivo širom južne obale Norveške distribuirano kamionskim tegljačima. Prema tvrdnjama tvrtke Yara i projektnom partneru Kongsbergu, prijevoz ovim ugljično neutralnim brodom zamijenit će oko 40 tisuća pojedinačnih transporta dizelskim kamionima, što će uvelike smanjiti emisiju štetnih tvari u atmosferu, ali i smanjiti zagušenje na prometnicama.