POMORSKA POVIJEST

“Japanci” u floti riječkih brodara: Među njima je i Jadrolinijin »Lubenice«, koji je upravo otišao u rezalište

Danilo Prestint

Jadran Express

Jadran Express

Najviše brodova izgrađenih u Japanu imala je Lošinjska plovidba, i to polovnih. Pred kraj postojanja potpuno je napušteno ro-ro poslovanje, počelo se kupovati polovne bulkere, uglavnom japanske gradnje, i svi su nosili ženska imena.



Riječki brodari relativno rijetko su se odlučivali uvrstiti u svoju flotu nove brodove građene u Japanu, radije su kupovali polovne. Ipak, bilo ih je više nego što se misli. Jadrolinijin Japanac »Lubenice« ovih dana je stigao u rezalište u turskoj Aliagi.


Jugolinija


Brod »Kosovo« bio je prvi brod u floti riječkog brodara Jugolinija izgrađen u Japanu (Hakodate Dock Co. Ltd., Hakodate kao novogradnja broj 243) u listopadu 1959. godine. Njegov blizanac, »Piran« (Splošna plovba) bio je novogradnja broj 242. Prema pričanju onih koji su plovili na njemu, bio je jako težak brod, prvenstveno zbog parnih vinčeva, a pogonio ga je motor IINO-Sulzer od 8.300 KS brzinom od 14 čvorova. Zanimljivo je da se brod 13. listopada 1974. nasukao na koraljno otočje Pratas, oko 180 milja od Hong Konga. Odsukan je tek 25. studenog, nakon 43 dana, a ostalo je zabilježeno da je »Kosovo« bio prvi brod koji se odsukao s tog atola. Svoje plovidbe završio je 20. travnja 1983. godine u rezalištu Karachi. Blizanac »Piran« plovio je do 28. ožujka 1986. godine kada je doplovio u rezalište u Splitu.


Kontejnerski brod »Jadran Express« izgrađen je 1979. godine u brodogradilištu Ishikawajima-Harima, Aioi (novogradnja 2720), a mogao je prevesti 926 dvadesetstopnih kontejnera. Pogonio ga je motor IHI-Pielstick čija je koljenasta osovina dvaput zaribala. U sjećanju je ostalo da je brod od kraja 1991. do kraja 1994. prevozio oružje za obranu Hrvatske iz crnomorskih luka Constanta, Burgas, Iljičevsk i Nikolajev, te da su ga NATO snage zaustavile i zaplijenile 11. ožujka 1994. u Otrantu. Na njemu je bilo 133 kontejnera s oružjem. Brod je ostao u Tarantu do polovine 1995. godine, a nakon toga je bio na mrtvom vezu u Rijeci gdje mu je promijenjeno ime u – »Hrvatska«. Prodan je 2002. godine te je izrezan u turskom rezalištu Aliaga.




Najveći (69.346 tona nosivosti) i zadnji brod izgrađen za flotu Jugolinije bio je bulker »Kostrena«, koji je pri polaganju kobilice imao ime »Channel Alliance«, a koji je izgrađen 1989. godine u brodogradilištu Tsuneishi SB Co., Hashihama Zosen, Tadotsu. Zanimljivo je da su pri preuzimanju kum broda, kapetan Milivoj Šodić, zapovjednik, kapetan Josip Blokar, i prvi časnik palube, kapetan Emil Njegovan bili iz Kostrene. Brod nikad nije bio u matičnoj luci, a ticao je u Jadranu samo luku Kopar gdje ga je posjetila delegacija općine Kostrena. Prodan je 1998. godine i postao je »Big Wave«, a svoja putovanja završio je kao kineski Long Yuan u indijskom rezalištu Alang 2016. godine.


Jadrolinija


Već legendarno pouzdani trajekt Jadrolinije, »Lastovo«, izgrađen je kao »Ishizuchi« 1969. godine u brodogradilištu Kurushima Co. Ltd., Imabari (novogradnja 327) za japanskog brodara Shikoku Chuo Ferry Boat K.K. iz Niigate. Jadrolinija ga je kupila 1978. i dala mu ime »Partizanka«, a iste godine mijenja ime u »Lastovo I«. Trajekt, posebno pogodan za plovidbu prema vanjskim otocima, može prevesti 80 vozila i 500 putnika. Zabilježeno je da je na brodu 15. kolovoza 1993. izbio požar u strojarnici, koji je ugašen tek 16. kolovoza. Popravak je dovršen 1994. godine, a ugrađeni su mu novi danski motori MAN-B&W umjesto japanskih Daihatsu. »Lastovo« postaje 1998. i još uvijek uspješno plovi.


Ani, Iva, Buga, Mirna…

U japanskim brodogradilištima izgrađeni su ro-ro blizanci »Ani« i »Iva« (1978., Teraoka Zosen K.K., Nandan); »Buga« (1976., Ocean Ace, Fukuoka Zosen K.K., Fukuoka); »Cernik« (1976., Unkai Maru, Mitsubishi HI Co Ltd, Shimonoseki); »Cernik« (1976., Maya Pioneer, Kanawa DY Co Ltd, Hiroshima); »Galiola« (1976., Sun Edelweiss, Kagoshima Dock & Iron Co Ltd, Kagoshima); »Mirna/Lola« (1979., Washington Wood, Kochi Jukogyo K.K., Kochi); blizanci »Nada/Raša« i »Vjera« (1975. odnosno 1974, Minarosa, Asakawa Zosen K.K., Imabari); »Rovenska« (1969., Yosei Maru, Kanasashi Zosen K.K., Shimizu); »Unije« (1975., Matsufukujin Maru, Kochiken Zosen K.K., Kochi) i »Washington/Orlec« (1977., Kagoshima Dock & Iron Works Co Ltd., Kagoshima).

Trajekt »Valun« izgrađen je kao »Koraku Maru« 1983. godine u brodogradilištu Hayashikane SB & E. Co. Ltd., Nagasaki (novogradnja 915) za brodara Utaka Kokudo Ferry K.K., Takamatsu. Može prevesti 90 vozila i 730 putnika pri brzini od 13 čvorova. Jadrolinija ga kupuje 1998. godine.
Blizanci »Brestova« (izgrađen kao »Bisan«) i »Lubenice« (»Seto«) izgrađeni su 1985. odnosno 1982. godine u brodogradilištu Fujiwara Zosensho K.K., Omishima za brodara Shikoku Kisen K.K. iz Naoshime. Jadrolinija ih je kupila 1998. godine, a mogu prevesti 70 vozila i 350 putnika. I dok »Brestova« još plovi, »Lubenice« su 11. travnja 2022. stigle do turskog rezališta Aliaga (iz drugog pokušaja, jer je prvi propao zbog prodora mora, pa je iz Dubrovnika vraćen na popravak).


Lubenice kao Seto


Lošinjplov


Najviše brodova izgrađenih u Japanu imala je Lošinjska plovidba, i to polovnih. Pred kraj postojanja potpuno je napušteno ro-ro poslovanje, počelo se kupovati polovne bulkere, uglavnom japanske gradnje, i svi su nosili ženska imena.
Bulker »Katarina« izgrađen je 1986. godine kao »Van Trader« u brodogradilištu IHI u Aioi za liberijskog brodara. Godine 1998. postaje »Annou«, a 2000. mijenja vlasnika, ali ne i zastavu. Sljedeće godine postaje »Tamar« i vije zastavu otočja Man (matična luka Douglas). Zastavu Hong Konga podiže 2003. i postaje »Moondance«, 2006. vije zastavu Malte. Dvadeset godina stari brod kupuje ino-tvrtka Lošinjplova – Beli Shipping Ltd., Valletta. Prodan je 2011. godine i postaje »Enarxis« i opet vije liberijsku zastavu, pa zastavu St. Vincenta i Grenadina, a 2014. odlazi u rezalište Chittagong.


Bulker »Karmen« izgrađen je 1983. u brodogradilištu Imabari Zosen K.K. iz Marugame kao »Ocean Grarnet« za panamsku tvrtku japanskog vlasnika, 1989. mijenja vlasnika i vije filipinsku zastavu, 1995. postaje »Atalanti« i plovi pod grčkom zastavom, 1999. vije ciparsku zastavu i postaje »Faros«, a sedam godina kasnije postaje »Brave«. Ino-tvrtka Lošinjplova Flumen Maritime Ltd., Valletta kupuje brod 2007. godine, već 2013. postaje »Darulkar« i vije zastavu Turske, a iste godine mijenja ime u »Minbei« i odlazi u kinesko vlasništvo, turski menadžment i vije panamsku zastavu. U srpnju 2016. odlazi u rezalište Chittagong.


Bulker »Dina« izgrađen je 1992. u brodogradilištu Imabari Zosen K.K iz Imabari kao »P.C. Explorer« za panamskom brodara i japanskog vlasnika. Deset godina kasnije postaje »Ankora« pod zastavom Liberije, 2004. postaje »Seaglass« (zastava Malta), 2007. »Eclipse«, a 2008. kupuje ga ino-tvrtka Lošinjplova Liburnia Shipping Co Ltd., Kingstown. Prodan je 2014. i postaje »Haci Ali Sari« (turska zastava), a u kolovozu 2017. odlazi u rezalište Gadani Beach.


Bulker »Nerezine« izgrađen je 1978. godine kao »Quintina« u brodogradilištu Tohoku Zosen K.K. u Shiogami za kompaniju iz Monrovije. Osam godina kasnije kupuje ga ino-tvrtka Lošinjplova Venisol Shipping Co iz Paname, a 1990. mijenja ime u »Nerezine I« (matična luka Rijeka). Prodan je 1991. godine brodaru s Cipra koji mu daje ime »Panormos«, četiri godine kasnije postaje »Clipper Costel« i vije zastavu Bahama, 1997. postaje »Grigoroussa«, a 1999. vije zastavu Malte i mijenja ime u »Agios Gerassimos«. Četiri godine kasnije vije zastavu Hong Konga i zove se »Sun Sea«, da bi 2005. postao »Komodo« pod istom zastavom. No, 2006. godine vlasnik Ammships Pte Ltd. iz Singapura registrira brod u Indoneziji (matična luka Batam), a 2010. postaje »Legacy Kasim« pod istom zastavom. U indonezijsko rezalište (Madura SY) odlazi 2018. godine.