Foto Sergej Drechsler
Ravnatelji i učenici pomorskih škola ne kriju razočaranje
povezane vijesti
Kako je poznato, Hrvatska je na putu dugoočekivane reforme kurikula koji se odnosi na strukovno obrazovanje, obrazovanje koje bira čak 70 posto svih srednjoškolaca.
Novom reformom, mijenja se način izvođenja pojedinih predmeta te se uvodi modularna nastava koja podrazumijeva i doradu kurikula.
Prije nekoliko mjeseci na javnom savjetovanju se našao prijedlog smanjena broja sati povijesti te politike i gospodarstva u strukovnim školama, a koji se na kraju kompromisno riješio.
Ovih dana, mnoge profesore stranog jezika neugodno je iznenadio prijedlog kurikula prema kojem bi se učenicima u strukovnim srednjim školama uskoro mogla prepoloviti satnica stranog jezika te bi bila smanjena s tri na dva sata tjedno, odnosno sa 6 na 4 CSVET-a.
Zanimljivo je i to što se spomenuti prijedlog odnosi i na buduće turističke djelatnike, a strani jezik koji je najzastupljeniji je – engleski jezik.
Korak unazad
S obzirom na to da je Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u početku najavila povećanje satnice prvog jezika, a kako bi učenici na maturi ostvarili bolje rezultate, ova vijest je izazvala lavinu komentara na javnom savjetovanju, sa čak 402 komentara.
Većina profesora složna je u tom da je ovo korak unazad za strukovno obrazovanje, te u komentarima izražavaju svoje neslaganje i zabrinutost za položaj učenika strukovnih škola.
Osim toga, neki to vide kao dodatno produbljivanje jaza između strukovnjaka i gimnazijalaca, a i kao prepreku za njihovo daljnje obrazovanje ili pak negativan utjecaj na provedbu programa mobilnosti u okviru Erasmus programa, programa koje mnoge škole potiču.
Ovaj prijedlog zabrinuo je ravnatelje škola i profesore djelatnosti koje su direktno vezane uz komunikaciju na engleskom jeziku. Engleski jezik, dio je svakodnevice naših pomoraca koji su prepoznati diljem svijeta, stoga smo se za komentar obratili ravnatelju Pomorske škole Zadar Marinu Periniću te ravnatelju Pomorske škole Bakar Igoru Kegalju.
Ravnatelj Perinić je istaknuo da smanjenje satnice engleskog jezika u obrazovanju pomoraca predstavlja ozbiljno odstupanje od međunarodnih standarda i može dovesti do brojnih negativnih posljedica za pomorski sektor u Hrvatskoj.
– Pomorci su se obavezni ravnati po nastavnom planu i programu koji propisuje Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, ali i po međunarodnim konvencijama, prvenstveno STCW konvenciji koja propisuje znanja engleskog jezika koje pomorci moraju imati.
Zato je ovaj prijedlog, osim što je štetan za sve strukovne škole, posebno štetan za sve pomorske škole jer utječe na našu budućnost.
Nas kontrolira i Međunarodna pomorska organizacija preko EMSA-e, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske te je teško pojmiti da se učenik može kvalitetno pripremiti za buduću karijeru pomorca bez znanja engleskog jezika, istaknuo je Perinić.
Jezik struke
Kako nam je ravnatelj kazao, Pomorska škola Zadar ima jako dobre rezultate engleskog jezika na državnoj maturi, a u travnju održavaju »Tjedan engleskog jezika u pomorstvu« kroz koji naglašavaju važnost i značaj engleskog jezika, koji ne vide kao strani jezik, već kao jezik struke.
– Osim tri sata koja se provode kroz općeobrazovnu nastavu, engleski u našoj školi provodimo i kao engleski jezik u struci kod strojara i nautičara na drugoj i trećoj godini.
Naglasak je stavljen upravo na engleski jezik zbog svih međunarodnih normi, te standarda komunikacije koja je na engleskom jeziku.
Isto tako, većina četverogodišnjih strukovnih škola teži daljnjem obrazovanju, tako da se učenici orijentiraju i na tržište rada, ali i na buduće obrazovanje, kazao je Perinić dodavši kako nedovoljno poznavanje engleskog jezika može biti i jako opasno u kriznim situacijama na moru kad je svaka sekunda bitna, te tako neznanje može potencijalno ugroziti sigurnost posade broda ili okoliša.
Prema Periniću, smanjenjem satnice u pomorskoj struci Hrvatska bi mogla izgubiti status zemlje s visokokvalitetnim pomorskim obrazovanjem, što bi dovelo do neželjenih posljedica za pomorske škole i upis novih generacija.
– Također, slabije poznavanje engleskog jezika smanjuje mogućnost zapošljavanja na međunarodnom tržištu rada, gdje je engleski jezik, gdje su komunikacijske vještine, osnovni preduvjet.
Tako bi bila oštećena i reputacija pomorskog obrazovanja u Hrvatskoj, a hrvatski pomorci su kvalitetan pomorski kadar i jako su traženi.
Trenutačno smo prva država u Europi po broju pomoraca, a i općenito u svijetu s obzirom na ukupan broj stanovnika, naglasio je Perinić koji se nada da će u slučaju smanjenja broja sati škola imati priliku i slobodu kreiranja nastavnih sadržaja i dodatnih sati engleskog jezika.
– Umjesto smanjenja satnice, trebalo bi povećati broj sati engleskog jezika, a čak ga možda i uklopiti u predmete kao što je navigacija, u sigurnosne vježbe gdje bi trebalo odstupiti od standardnog hrvatskog jezika i izvoditi vježbe i simulacije na engleskom jeziku.
Upravo smo u travnju na »Tjednu engleskog jezika u pomorstvu« izveli simulaciju uplovljavanja u luku na engleskom jeziku što je bilo divno gledati i slušati, naglasio je Perinić.
Zapostavljena informatika
Sa svojim zadarskim kolegom složio se i ravnatelj Pomorske škole Bakar Igor Kegalj koji nam je kazao kako ovu reformu prate neke nelogičnosti, a smanjenje satnice engleskog jezika nije nimalo pozitivan element.
– Teško je reći kako će se to u konačnici reflektirati na cijeli sustav obrazovanja, no ne vidim ništa tu pozitivnog, već negativnog. Engleski jezik je ušao u sve pore obrazovanja, a pogotovo strukovnog obrazovanja u pomorstvu gdje pratimo konvencije.
Također, naši učenici imaju sve upute tehničke dokumentacije brodova koji su izgrađeni svugdje u svijetu, upravo na engleskom jeziku.
Po završetku školovanja, učenici odlaze u različite luke svijeta, u različite terminale, susreću različite dionike u pomorskom svijetu i sva komunikacija je na engleskom jeziku.
Po mom mišljenju, satnica engleskog, baš kao i na primjer, informatike, bi se treble povećati, a ne smanjiti, istaknuo je Kegalj dodavši da nije logično da se satnica smanjuje nauštrb možda nekih manje značajnijih elemenata obrazovanja.
– Ima u ovoj reformi još nekih nelogičnosti, osobito što se tiče kurikula gdje se predmeti pomorske struke stavljaju u prve razrede gdje po definiciji ne pripadaju.
Osobito kad pogledamo obrazovanje učenika koji su tek izašli iz osnovne škole. Dakle, nemaju još kompetencije s kojima bi mogli slušati užu struku i učiti.
Uz to, engleski jezik i zapostavljena informatika predmeti su koje učenici trebaju znati.
U današnjem tehnološkom razdoblju, brodova, terminala i društva općenito, informatika je jako značajna, i prisutna, kazao je Igor Kegalj istaknuvši važnost i značaj ulaganja za razvoj obrazovanja pomoraca.