Vendee Globe

Plavi svijet Branka Šuljića: Samci krenuli na najekstremniju regatu oko svijeta

Branko Šuljić

Reuters

Reuters

Regata naziva Vendee Globe, regata samaca oko svijeta, bez zaustavljanja, pristajanja uz kopno ili mogućnosti pružanja pomoći



Najvještiji, a time i najbrži, zakoračili su na čvrsto kopno. Vjerojatno se već naspavali, i donekle odmorili. Većina njihovih suparnika još je na »debelom« moru, u nadmetanju s vjetrovima i valovima, a možda i traženju vjetra. Daleko na oceanima… Regata preko tri oceana još će dugo trajati, kraju je priveden tek prvi čin.


Regata naziva Vendee Globe, regata samaca oko svijeta, bez zaustavljanja, pristajanja uz kopno ili mogućnosti pružanja pomoći. Najekstremnija regata na svijetu i jedno od najekstremnijih sportskih natjecanja uopće. Startala je u nedjelju 10. studenoga prošle godine iz francuskog gradića Les Sables d’Olonne na obali Bretanje. Nakon bordižanja i patnje preko tri oceana, treba proći linijom cilja na istom mjestu. Jednostavno kad se komentira u zimskom danu iz tople sobe, pa i kada se taj put pokuša sebi predočiti na atlasu. A na otvorenom moru, uvijek nemirnom oceanu gdje se danima ne vidi kopno, sa stalnim pogledom u sivilo valova, prepušten sam sebi, vlastitu snalaženju i umijeću. More i samo more dokle pogled seže…


Test izdržljivosti


Mediji su izvijestili ono najvažnije – ciljem izazovne regate prvi je prošao Charlie Dalin, 40-godišnji francuski jedriličar, na brodu Macif Santé Prévoyance. Rutu oko svijeta oplovio je za 64 dana, 19 sati, 22 minute i 49 sekundi. U cilj je uplovio u utorak, 14. siječnja u 8 sati, 24 minute i 49 sekundi po francuskom – našem vremenu. Dan poslije, otprilike 23 sata kasnije u cilj je uplovio njegov najveći suparnik, drugoplasirani Yoann Richomme na brodu Paprec Arkéa, također Francuz. Treći je Sebastien Simon, a ostalima je cilj još daleko! Neki će ga, možda, dohvatiti tek s prvim proljetnim danima.




Na razmeđi 2024. i 2025. godine Vendee Globe jedri se 10. put. Startala je 1989., a od 1992. održava se svake četiri godine. Regata maksimalnih izazova, ljudskih naprezanja iznad granica izdrživosti, nepredvidivih događanja svake vrste. Sve, samo ne obična natjecateljska jedriličarska regata. Neopisivi test fizičke i psihičke izdržljivosti za ljude. Bez čiste glave ne treba se ukrcavati na brod, niti cimu otpuštati. Isto tako, regata je izazov i test za brodove i njihove brodograditelje, za svekoliku opremu što je na njih i u njih ugrađena. More je nepredvidivo, svakakva iznenađenja i nepogode na njemu vrebaju u svakom trenutku. Znamo to i mi koji smo skromno plovili ovim našim malim Jadranom.


I svašta su doživjeli sudionici regate, a oni koji još jedre ne znaju što ih čeka do konačnog vezivanja u francuskoj luci, s izazovom zlokobnog Biskaja na kraju plovidbe. Uistinu je teško zamisliti situacije u kojima su se našli jedriličari negdje nasred oceana i što su sve sposobni sam napraviti, ponekad u nemogućim uvjetima.


U večernjim satima jedan od jedriličara uočio je poveću uzdužnu pukotinu na trupu svog broda, malo iznad vodene linije. Nije trena razmišljao, već se odmah dao na posao. Najprije je pukotinu napunio smolom, potom prekrio staklenim vlaknima, pa opet premazao. Kad se zakrpa osušila, brusilicom je izravnao njenu površinu. Sljedećeg jutra postupak je ponovio s vanjske strane. Zavezan konopom za jarbol i oko pasa, visio je »preko bande« poprilično vremena, dok je brod plovio upravljan autopilotom i pritom se opasno valjao na valovima.


U prvoj trećini regate dramu je proživljavala britanska jedriličarka Pip Hare. Iz »čista mira« odjednom se prelomio jarbol njena broda. Srećom, u tom trenutku nalazila se u kabini pa, osim šoka, nije imala posljedica. Vlastitim naporom uspjela je improvizacijom osposobiti brod za plovidbu. Podigla je jedro na ostatak jarbola i zaputila se prema »najbližoj« luci. Dugo je tako navigala… Više od 700 milja do australskog Melbournea.


Zaron ispod broda


Sitne nezgode nitko ne registrira, one se gotovo svakodnevno i svima događaju i, u pravilu, rješavaju u hodu. Takve tehničke nezgode dosta rano počele su pratiti Francuza Yannicka Bestavena, pobjednika regate prije četiri godine. Nedostataka na brodu bilo je sve više, ostao je bez dva jedra, zaostatak za vodećima konstantno se povećavao. Na kraju mu je otkazalo kormilo i spoznao je da ne može dalje. Nakon oplovljavanja zloglasnog Rta Horn, što mu je bila velika želja, odlučio je odustati, te usmjerio brod prema najbližoj argentinskoj luci.


Za Vendee Globe nije dovoljno dobro jedriti, uz navigacijsko, potrebno je i određeno tehničko znanje, te vještine što bismo ih jedriličarima rijetko pripisali. Na primjer, ronjenje, i to u iznimno hladnom moru. Snažan vjetar jednome od natjecatelja s prove je otpuhao jedro. Ništa tragično, na regati ih je mnogo izgubljeno. Ali… ono se zaplelo oko kobilice i timuna. Brod je bespomoćno plutao, vjetar i morska struja nosili su ga prema kopnu. Dogodilo se to nigdje drugdje nego u predjelu Rta Horn, gdje se visoke stijene okomito spuštaju u more. Nije bilo druge, trebalo je skočiti u more i zaroniti ispod broda. Koliki je to bio izazov i rizik možemo pretpostavljati. Avantura je nastavljena! Problem s jedrom zapletenim u kobilicu imao je još jedan jedriličar, ali »visoko« na Atlantiku. On nije ronio, niti se kupao. S palube je uspio izvući jedro, trebalo mu je 40 minuta. Nakon takve »operacije« jedro je bilo neupotrebljivo.


Pohvale za relativno uspješno prevladavanje tehničkih nedaća zaslužuje Sebastien Simon, također Francuz, koji je treći prošao ciljem. U ranoj fazi regate s njegova broda otpao je desni foil, hidrokrilo stabilizator. Vješto manevrirajući, tražeći kut vjetra i kurs plovidbe pod kojim će ga hendikep najmanje usporavati, uspješno je zadržao treće mjesto, s velikim odmakom prvom pratitelju. Čak je na pojedinim dionicama bio najbrži.


Vendee Globe u brojkama


Put oko svijeta Charlie Dalin preplovio je u rekordnom vremenu, gotovo nevjerojatnom – 64 dana, 19 sati, 22 minute i 49 sekundi. Time je za 9 dana, 8 sati te još nešto minuta i sekundi nadmašio prijašnji rekord iz 2016. godine što ga je držao Francuz Armel Le Cléac’h. U najvećem dijelu regate Dalin je bio na vodećoj poziciji – ukupno 42 dana, a neprekidno od 30. prosinca. Neko vrijeme na čelu se smjenjivao s Richommeom. Toliko su bili blizu da su imali vizualni kontakt, što je rijetkost na Vendee Globe.


Teoretski, prema proračunima, Dalin je prejedrio 23.905 milja, ploveći prosječnom brzinom od 15,37 čvorova. Stvarne brojke znatno se razlikuju. Ukupno je prešao 23.905 milja, s prosjekom od 17,79 čvorova.


Najviše u jednom danu prejedrio je Sebastien Simon – 615,33 milje, odnosno – 1139,6 kilometara. I to je novi rekord!


Na Vendee Globe startalo je 40 jedriličara. Prijavljenih je bilo puno više pa su organizatori napravili selekciju. Najviše je Francuza – 26, a ostali su iz 11 zemalja. Na put oko svijeta isplovilo je šest žena. Najbolju poziciju trenutno drži Justine Mettraux koja plovi pod švicarskom zastavom – na osmom mjestu. U konkurenciji su još 34 broda!