GENOVA

Plavi svijet Branka Šuljića: Sajam što budi nostalgiju

Branko Šuljić



Prije pet dana zaključen je nautički sajam u talijanskoj Genovi, širom svijeta poznati i popularni Salone Nautico, posljednjih godina preimenovan u Genoa International Boat Show. Nema potrebe ovdje raspravljati o nazivu, organizatori očito slijede suvremeni trend internacionalizacije. Poznavatelji sajmovanja zacijelo su zapazili još jedan detalj – sajam je trajao od četvrtka do utorka. U pravilu, sajmovi se zaključuju nedjeljom, bez obzira na početak. Ali, čemu raspravljati, vremena se mijenjaju!


Spominjanje Genove i njena sajma odmah budi nostalgična sjećanja. Tijekom godina novinarskog rada posjetio sam mnoštvo sajmova u zemlji i inozemstvu, i uvijek ponavljam – s Genovom se nijedan ne može mjeriti. Po mnogo čemu bio je naj…! Profesionalno i osobno doživljaj za trajno pamćenje. Ulazak u sajamski prostor ulazak je u jedan drugi svijet, nešto veliko i posebno, što se drugdje ne manifestira na takav način. Kako mi je velebno djelovao kada sam prvi put kročio kroz jedna od mnogih vrata službenog ulaza. Jedinstven doživljaj sajma u gradu i širem prostoru oko njega. I doživljaj Ligurskog mora, s valovima što dolaze s otvorenog mora i razbijanjem u obalu stvaraju atraktivne prizore igre mora, kamena i sunčeva svjetla.


Promijenjena vizura


Puno puta bio sam na sajmu u Genovi, poznavao praktički svaki kutak velikog sajamskog prostora što se proteže na moru i kopnu. Značajan njegov dio više ne bih prepoznao, drastično je promijenjen, priča mi prijatelj koji se vratio iz Genove. Na prostoru sajma intenzivno se gradi već nekoliko godina, vizura je potpuno promijenjena. U sklopu sajma podignuti su novi objekti, ističe se staklena zgrada, a posebno atraktivan bit će rekonstruirani okrugli S paviljon, najstariji dio sajma. Također, izvedeni su prokopi, more je ušlo duboko u kopno. Teško je riječima opisivati sve promjene, moraš to vidjeti, tim više što znaš nekadašnji izgled, zaključuje taj prijatelj.




U Genovi se gradi, a gradilo se i ranije. Praktički, uprava sajma konstantno je u investicijama, ulažu napore za poboljšanje uvjeta izlagačima i posjetiteljima, šire prostor koliko je moguće na gradskom lokalitetu. U godinama kada sam ga posjećivao sajamski prostor značajno je proširen. Između ostaloga, izgrađena je nova velika marina s pratećim sadržajima, jedan od paviljona do temelja je srušen i na njegovu mjestu podignut je novi, veći i suvremeniji. Često sam prolazio pokraj gradilišta na kojemu se intenzivno radilo. Očito, trend se nastavlja!


Sajam je velik, slobodno mogu reći da se vratio na nekadašnje pozicije, sljedeća je njegova konstatacija. Ovogodišnji mu je moto bio: »Mi smo od mora!« A što je Genova, nego luka i more, život od mora i za more. Godinama se za Genovu govorilo da je najveći svjetski nautički sajam, ako ne baš najveći, onda jedan od tri najveća. Globalna svjetska kriza donijela je svojedobno značajan pad, povratak na stare pozicije dugo je trajao. U međuvremenu iskočili su u prvi plan neki drugi sajmovi, nadasve onaj u francuskom Cannesu što okuplja megajahte. Italija, međutim, ima najjaču nautičku industriju, a Talijani su vjerni svom sajmu, teško bi bilo naći nekoga tko je izostao. Danas se sajmu u Genovi ne može pripisati epitet »najveći na svijetu«, ali ga zato zovu »najveći na otvorenom«. Cannes je istodobno dobio epitet »najvažniji«, na njemu se sklapa najviše poslova, a ima i najviše premijera. Taj je sajam prvenstveno za jahte i megajahte, a u Genovu svi dolaze, uključujući barke slične našim pasarama i gucevima.


Sajamske promocije


Ovogodišnji sajam imao je 64. izdanje. Na 220.000 četvornih metara predstavila su se 1.052 izlagača. Jasno, na nautičkom sajmu u prvom su planu brodovi. U Genovi ih je predstavljeno 1.030. Među njima bilo je stotinjak noviteta, a 30 ih je imalo svjetsku premijeru. Pamtim lijepa vremena kada su i neki naši brodograditelji odabirali Genovu za takve promocije, kada su plovila s hrvatskim potpisom bila zapažena u svjetskoj konkurenciji. Možda se vrate, iako je teško očekivati povratak onih vremena velike ekspanzije nautičke industrije. Uz navedeno, održano je 125 stručnih skupova i predavanja. Još jedan važan podatak mora se istaknuti – na sajmu je bilo više od 120.000 posjetitelja. Registrirano je, također, 3.855 isplovljavanja i testiranja s potencijalnim kupcima, ili zastupnicima iz raznih zemalja. Za sve brojke organizatori ističu da su veće od prošlogodišnjih.


Oduvijek je sajam u Genovi privlačio veliku medijsku pozornost, u Italiji, i u svijetu. Prilikom jednog od posjeta doputovao sam u Genovu na dan otvorenja sajma te doživio neviđenu prometnu gužvu i mjere osiguranja, s policijskim helikopterima i plovilima. Na recepciji press-centra na listu već pristiglih novinara upisan sam pod rednim brojem 874, s time što novinari dolaze za čitavo vrijeme trajanja sajma.


Ove godine bila su akreditirana 1.154 novinara. U završnom biltenu stoji da su za trajanja sajma objavili 2.416 tekstova. Ne navodi se jesu li samo u Italiji ili i u ostalim zemljama. A koliko će ih tek objaviti u predstojećih mjesec, dva…


Izvanredna prezentacija grada


Po završetku sajma organizatori su objavili službenu izjavu gradonačelnika Genove, ime mu je Marco Bucci. On je, između ostaloga, rekao:


– Sajam u Genovi još jednom potvrđuje svoju globalnu izvrsnost u nautičkom sektoru i predstavlja izvanrednu prezentaciju našeg grada. Sajam je i ove godine potvrdio svoju poziciju globalnog referentnog događaja za nautički sektor, privlačeći desetke tisuća posjetitelja na prostore Waterfronta. Ovaj rezultat nije samo plod rada organizatora i operatera u sektoru već i snažan signal sposobnosti Genove da ih prihvati, uvede inovacije i ponovno pokrene svoju ulogu na međunarodnoj razini. Cijela Ligurija nastavlja jačati svoje pomorsko zanimanje, stavljajući se u središte dijaloga između poduzeća, institucija i tehnoloških inovacija, uvijek pažljivo pazeći na održivost i budućnost našeg mora. Zahvaljujem svima koji su pridonijeli ovom iznimnom uspjehu. Boat Show nastavlja rasti, imamo rezultat koji nas ispunjava ponosom.


Pojasnimo, Waterfront je prostor sajma koji se nekad nazivao Fiera del Mare, morski sajam. Promjena naziva još je jedna potvrda internacionalizacije koja poznaje samo jedan jezik.


Dodajmo i to da poslije Genove slijedi naš Rijeka Boat Show. I on ima svoje »naj«. Najstariji je na našim prostorima, to se mora respektirati!