LJUDI OD MORA

Plavi svijet Branka Šuljića: Pravi skiper je promotor zavičaja

Branko Šuljić

SERGEJ DRECHSLER

SERGEJ DRECHSLER

Na nekim učilištima organizira se stručno osposobljavanje skipera. Mladi ljudi koji se školuju za pomorska zvanja danas se češće opredjeljuju za skiperski posao. Istodobno, velike charter tvrtke organiziraju vlastite skipere



Priču o tome kakva nam je trenutačno turistička sezona ne treba ponavljati, kao ni neizvjesne prognoze kakva bi mogla biti njena središnjica. Malo je zadovoljstva i optimizma. Slične tonove mogli smo čuti i prije nekoliko dana u Ičićima na konferenciji Nautika kao brend, što su je organizirali naš list i ACI. Sudionici su, uglavnom, iskazivali optimizam, iako je ponekad djelovao bez pokrića. Samo je jedan od njih iskazivao potpuno zadovoljstvo. Ono što nije izrečeno u mikrofon, a što smo čuli prije i poslije službenog programa djelovalo je puno poraznije.


Izdvajam jedan detalj. Priča mi profesionalni skiper:
– Konačno sam prošlog tjedna odradio jednu turu. Bio sam u Biogradu… Nastavio je dalje kako je sve pusto i djeluje tužno. Umjesto gužve na moru sve je prazno, na vezu na Kornatima noćila su dva broda.
– Ne znam što nas čeka ovog ljeta, zaključio je skiper.


Značajan doprinos


Taj me razgovor potaknuo na razmišljanje. Ljudi su ključ uspjeha u turizmu! Nebrojeno puta čuli smo ovu konstataciju. Nećemo ovdje širiti priču o tome kako su ti ljudi tretirani, koliko rade i koliko su plaćeni. Čast iznimkama! Ljudi su ključ uspjeha, pa bi i skiperi trebali biti »ključ uspjeha u nautičkom turizmu«. Za naš nautički turizam, a tu smo uistinu u svjetskom vrhu, na konferenciji u Ičićima rečeno je da predstavlja »šlag na torti hrvatskog turizma«. Nema sumnje, značajan doprinos u tom ukrašavanju dali su skiperi, ljudi u nautičkom turizmu!




U charter floti Hrvatska ima 4.500 plovila, po čemu je vodeća u svijetu, a što predstavlja 40 posto svjetske charter flote. Iz toga bi slijedio zaključak da imamo najmanje toliko skipera. Ali, nije tako. Mnogi unajmljuju brod bez skipera pouzdajući se u vlastito znanje i sposobnosti navigacije, pa i jedrenja. Nasuprot takvima, skipera često trebaju vlasnici privatnih jahti i jedrilica koji nisu vješti u naviganju svojim plovilima. Oni bolje stojeći imaju stalnog skipera, plaćaju ga čitave godine, on brine za brod i kada ne plovi, na stalnom vezu u nekoj marini ili luci.


Skiper spava na jedno oko

Opisujući svoj posao citirani skiper je rekao:
– Praktički moraš biti na oprezu 24 sata. Skiper se ujutro prvi diže, noću zadnji odlazi na spavanje. I kad je u krevetu, skiper spava na jedno oko. On je odgovoran za ljude i brod, on mora voditi računa o njihovoj sigurnosti. Ako gost kasno noću pijan dolazi na brod i sa skale padne u more, krivac je skiper. On ga mora sigurno dovesti do njegove kabine, pa zato nema spavanja dok svi gosti nisu u krevetu. Skiper, također, mora znati dobar restoran u koji će svoje goste uputiti na večeru. Zahtjevi gostiju ponekad su nemogući, a najgore je kad ne slušaju skipera.

Koliko stvarno imamo skipera u Hrvatskoj? Pravih skipera profesionalaca i znalaca svog posla, odnosno »skipera« koji u tom poslu vide priliku za brzu i laku zaradu. Moramo znati i to da mnogi hrvatski skiperi rade u inozemstvu, ali isto tako im dosta stranaca koji rade na našem Jadranu. Pravo stanje u tom dijelu nautičkog turizma, uvjeren sam, nitko ne zna. Bilo je u nas nekoliko pokušaja organiziranja skipera, što bi pridonijelo i rješavanju njihova statusa, ali je izostao željeni učinak.


Skiperi se selektiraju svakako i – svakakvi skiperi plove našim morem. U tu djelatnost treba uvesti reda. S ovom konstatacijom složit će se svaki sudionik u nautičkom turizmu. U pravoj sezoni, međutim, ne ovogodišnjoj, nedostaje nam stručnih i kvalitetnih kadrova u svim segmentima turističkog poslovanja. Odasvud ljudi dolaze, svakakve su im kvalitete, sposobnosti i radne navike. Pa je tako i među skiperima!


Zadovoljan gost


Sjećam se, prije puno godina iskusni skiper mi je pričao:
– Skiper mora imati odgovarajuću pomoračku kvalifikaciju, više zvanje od voditelja brodice. Ne može se čovjeku s tom kvalifikacijom dati na upravljanje brod vrijedan 200 – 300 tisuća eura. U nas ima kvalitetnog pomorskog kadra i njih treba iskoristiti. To su ljudi koji žive na moru i s morem, njihovim angažiranjem kvaliteta usluga bila bi puno veća. U nautičkom turizmu velike su mogućnosti zapošljavanja, ali charter kompanije moraju promijeniti svoju politiku. Strane jezike i jedrenje skiper mora obavezno znati.


Poželjno je poznavanje tri strana jezika, tada su i mogućnosti zapošljavanja znatno veće. Također, mora poznavati obalu i otoke, područje kroz koje vodi goste. On mora biti turistički vodič, a naši skiperi to uglavnom znaju. Pravi skiper je promotor svoga kraja. Ako su zainteresirani, od dobrog skipera gosti na brodu mogu mnogo naučiti. Istina je, ima gostiju koje ništa ne zanima, kojima je dovoljno da plove i dožive provod za vrijeme krstarenja. Krstarenje gostu mora biti užitak, to je zadatak skipera.


Od tada se stanje, ipak, značajno promijenilo. Na nekim učilištima organizira se stručno osposobljavanje skipera. Mladi ljudi koji se školuju za pomoračka zvanja danas se češće opredjeljuju za skiperski posao. Istodobno, velike charter tvrtke organiziraju vlastite skipere. Kako su mi svojedobno rekli u jednoj od njih, gost mora biti zadovoljan, a zadovoljstvo je potpuno kad se osjeća sigurnim. Za to je potreban dobar brod, ali je još važniji kvalitetan čovjek koji ga vodi na tom brodu.