Plavi svijet

Piše Branko Šuljić: Jesen na moru

Branko Šuljić

Foto L. JELIČIĆ

Foto L. JELIČIĆ

Spomen jeseni iz prve nas asocira na duge, dosadne i obilne kiše, na južinu od koje kosti bole i sve kraće dane što se dodatno skraćuju pomicanjem kazaljki na satu



Gotovo je! Ljeto nam je i službeno završilo. Zakoračili smo u jesen, za mnoge najružnije i najdosadnije godišnje doba, puno depresije. Ovdje ne namjeravam o tome, radije bih se bavio temom jeseni na moru, nazovimo je tako. Spomen jeseni iz prve nas asocira na duge, dosadne i obilne kiše, na južinu od koje kosti bole i sve kraće dane što se dodatno skraćuju pomicanjem kazaljki na satu. Nismo ni ručali, a već je mrak… Kada se zaputiti na more, što sada raditi na moru? U ovom dijelu godine česta su ovakva i slična pitanja. Odgovor je kratak – mnogi su na moru! Nećemo spominjati one koji su poslom na moru, znamo onu što za njih vrijedi: »Živjeti se ne mora…«


Za veliku grupu ljudi s čitave obale i gotovo sa svih otoka znam što sada rade, ne treba pogađati – ribolov. Ako još nisu počele, pitanje je dana kada će početi lov lignji. Za mnoge sportske i rekreacijske ribolovce to je razdoblje najintenzivnijih aktivnosti na moru. U mnogim sredinama lignje postaju glavnom temom svih razgovora, i dobro jutro, i dobar dan i dobra večer. Još ako se dobro love, što posljednjih godina redovito izostaje. Neki će to nadoknaditi, ima riba koje se najbolje love u jesenskim mjesecima. Tko se, međutim, opredijeli isključivo za lignje, mogao bi se više puta vratiti praznih ruku.


Gušti u osamljenoj uvali


Drugu, ne baš malu skupinu čine nautičari. Netko će ih nazvati zakašnjelim nautičarima jer, eto, umjesto ljeta za plovidbu su odabrali kasni datum. Nije baš tako, nisu samo najtopliji ljetni mjeseci predodređeni za morske užitke. Jesen može biti izuzetno lijepa. Na primjer za one koji uživaju u jedrenju, više je vjetra, i jačeg za one koji znaju, a na moru nema gužve, mogu se maksimalno opustiti. Nasuprot takvima, drugi će guštirati u plovidbi, pa i kupanju jer more se sporije hladi. I ono što im je posebno važno – lakše će naći noćni vez, u marini, u nekoj luci ili lučici, Istina je, glavnina vezova je popunjena brodovima na godišnjem vezu, ali nema marine što je baš uvijek maksimalno popunjena. Osim u ljetnim mjesecima kada noćni vez traže tisuće skipera, pa treba uploviti već u poslijepodnevnim satima. Sada gužve nema. A ako je lijepo vrijeme, gušt je prenoćiti u nekoj mirnoj, osamljenoj uvali.




U lijepim jesenskim danima, nema sumnje, maksimalno će uživati i »supovci«. Da, to su daskaši s jednim veslom, ali se ta njihova daska napuhuje, nije od tvrdog materijala. Na moru ih viđam sve više, upražnjavaju svoj hobi od ranog proljeća do kasne jeseni. Onima iskusnijima i upornijima ne smeta malo vjetra i valova.


Mogao bih dalje nabrajati, puno je ljudi koji su na moru izvan ljetne sezone, pa i čitave godine. Spominjem moje podvodne ribolovce. Neki od njih u moru provode po 250 – 270 dana godišnje. Je li im hladno, tamo negdje u siječnju, veljači… zapitat će radoznalci. Ugodno im sigurno nije ali… nešto treba i istrpjeti. Svako zadovoljstvo ima svoju cijenu!


Pripreme za zimovanje


U ovom tekstu namjeravao sam nekoliko savjeta odaslati onima koji manje vremena provode na moru, u plovidbi. Onima kojima se život na moru svodi na dva ljetna mjeseca, i koji ovih dana svoja plovila vezuju na siguran i čvrsti vez, na suho. Svoju će barku, gliser ili gumenjak spremiti u garažu, kakvu baraku, pa i ostaviti na otvorenom, prekrivene ceradom. Možda će ih oprati, pobrinuti se za motor, a možda će sve ostaviti do proljeća? Ima vremena! Takvo postupanje nikako nije dobro, ali svatko je vlasnik svoga broda. Prije potiskivanja svog morskog ljubimca u privremeni zaborav vlasnik bi mu trebao posvetiti malo vremena. Ipak, taj »brod« ima značajnu vrijednost.


Plovilo treba pripremiti za zimovanje, bez obzira na to gdje će boraviti, na kopnu ili na moru. Drugačiji je postupak s gumenjakom. Također, posebno je važno pripremiti motor, unutarnji i izvanbrodski. Jasno, motori su različiti, pa se razlikuje i posao njihova konzerviranja. Najjednostavniji savjet glasi: povjerite taj posao stručnoj osobi, mehaničaru. Ali može i vlasnik sam ponešto napraviti. Oni verziraniji u tehniku sve će obaviti sami. Mnoge nedostatke lakše je otkloniti prije zimovanja i zato što u sjećanju imamo svježe informacije o stanju plovila, jer do proljeća lako se zaboravlja.


Neće biti vremena


Manje posla imaju vlasnici plovila što zimuju na kopnu. Podrazumijeva se, većina današnjih plovila je od stakloplastike, a njih je neusporedivo lakše održavati, nego drvena. Treba ga dobro isprati slatkom vodom, desalinizirati, posebno podvodni dio, što je obrastao, bez obzira na antivegetativni premaz. Jačim mlazom vode sve se može očistiti. Proljetno čišćenje puno je kompliciranije i najčešće se mora raditi ručno, budući da se obraštaj tvrdo osušio. Dobro je, također, sanirati eventualna oštećenja na trupu i palubi, jer kada dođe proljeće »neće biti vremena«. Tada, u pravilu žurimo, želja je što prije zaploviti. Oprano i uređeno plovilo smjestimo potom na poziciju gdje će prezimiti i prekrijemo ceradom, da bismo ga zaštitili od vanjskih, klimatskih utjecaja. Nadasve je važno da se ne puni padalinama, jer pri niskim temperaturama ta se voda može zamrznuti. Kada je sve napravljeno kako treba još jednom treba pažljivo pregledati čitavo plovilo. Sve je gotovo, što ne znači da možemo biti bezbrižni do proljeća. Plovilo mora biti konstantno pod nadzorom vlasnika ili nekog njegovog čovjeka od povjerenja. Neću ovdje komentirati one koji plovilo ostave na nekom parkiralištu ili ledini obraslom korovom. Ima nas svakakvih!


Postupak s gumenjakom


Gumenjak se najprije ispere tekućom vodom, a ako je potrebno može se koristiti neutralne deterdžente, ne druga sredstva za čišćenje, posebno ona s tvrdim česticama. Potom se napumpa do kraja i nanese zaštitni premaz. Krmeno zrcalo dobro je premazati lakom, a eventualne metalne dijelove od inoxa treba očistiti i polirati. Nakon 24 sata provjerite stanje gumenjaka, ako je napuhan kako treba, sve je u redu. Ako djeluje malo ispuhano najbolje je odmah ga odnijeti u servis. Kada se ispuhuje gumenjak treba otvoriti ventile i pustiti da se sam polako ispuhuje. Ventile se malo pošprica silikonskom zaštitom i gumenjak labavo preklopi, koliko prostor dopušta. Po potrebi se umetne komade pjene ili kartona između »gume« i metalnih ručki, odnosno vijaka. Najbolje ga je čuvati na tamnom i suhom mjestu.