Priča o brodovima

Ovi brodovi vezani za Rijeku i Hrvatsku zbog raznih nedostataka završili su u rezalištima

Danilo Prestint

Rezalište Chattogram u Bangladešu

Rezalište Chattogram u Bangladešu

Brojni tankeri i bulkeri zbog uočenih nedostataka završili su u rezalištima Indije, Pakistana i Bangladeša



Tanker za prijevoz ukapljenog prirodnog plina »Ramdane Abane« nije izgrađen u našoj zemlji, nije bio u floti nijednog našeg brodara, a ipak ga spominjemo: brod je izgrađen 1981. u Chantiers de l’Atlantique u Saint-Nazaireu. Bio je posljednji u seriji od pet tankera izgrađenih za Compagnie Nationale Algerienne de Navigation. 


Koristio se za izvoz alžirskog prirodnog plina iz Arzewa i Skikde. Svih pet tankera dobilo je ime po herojima alžirskog rata za nezavisnost. Posljednji je izgrađen i posljednji odlazi u rezalište.


Ostalo je zabilježeno da je 27. listopada 2014. s teretom od 80 tisuća prostornih metara plina za turski terminal Botas u Mramornom moru, ostao bez pogona u Dardanelima i – jedva je spašen od nasukavanja.


Brod Ramdane Abane

Brod Ramdane Abane




No, zašto ga spominjemo? Naime, 14. kolovoza 1985. godine sudario se kod Gibraltara s višenamjenskim brodom ondašnje Jugolinije »Triglavom«.


»Triglavu« je oštećen desni brandun, a popravak je obavljen u Rijeci. »Ramdane Abane« je kasnije završio u floti Hyproc Shipping Co, a prodan je u Arzewu za 345 dolara po toni za rezanje u Indiji.


Blizanci


Ro-ro/rashladni brod »Hornbay« izgrađen je 1990. u pulskom Uljaniku za kompaniju Pluto Shipping Corp. iz liberijske Monrovije. Kompanija Horncliff Shipping Corp. prodala ga je za rezanje u Indiji, ali je prije toga liberijsku zastavu zamijenio zastavom – Gabona.


Brod Hornbay

Brod Hornbay


Treba reći da je za istu kompaniju u Puli 1991. izgrađen brod »Horncap«, a godinu dana kasnije blizanac »Horncliff«. »Horncliff« je izrezan 21. travnja 2017. u turskom rezalištu Aliaga, a »Horncap« je ovog ljeta prodan kompaniji Iliana Shipping Ltd iz Monrovije, te je kao »Thorn 1« izrezan u kolovozu 2021.


Tanker dvostruke oplate »Panda« izgrađen je 1998. u Splitu kao »Bering Sea«, a plovio je pod zastavom Liberije. U trenutku odlaska u rezalište bio je u vlasništvu kompanije Lacey Shipholding Co. it talijanskog Palerma.


Zabilježeno je da je, pod skraćenim imenom »Bering«, 2018. zaustavljen u iranskoj luci Bandar Khomeini kao jedan od četiri broda koji su u kolovozu prošle godine optuženi za krijumčarenje nafte iz Irana za Venezuelu, odnosno zbog kršenja američkog embarga. Nasukan je u rezalištu u Bangladešu 16. studenoga prošle godine.


Tanker »Azov Sea« izgrađen je 1998. u Brodotrogiru za Raffles Shipmanagement Services Pte Ltd. iz Singapura. Zbog nedostataka, zaustavljen je 2004. na Staten Islandu u New Yorku. Prodan je u indijsko rezalište Alang po cijeni od 535 dolara po toni.


Brod Barents Sea

Brod Barents Sea


U rezalište u Bangladešu završio je svoje plovidbe i tanker »Jal Shakti«, tvrtke Jal Shakti Corp. Ltd. iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, izgrađen 1998. u Splitu kao »Barents Sea«, a nakon toga promijenio je ime u »Portman«. Od lipnja 2020. imao je zastavu Gabona. Zaustavljen je 2014. u kineskoj luci Zhanjiang.


Druga imena, isti nedostaci


Tanker »MR Nautilus« izgrađen je 1998. u pulskom Uljaniku kao »Nautilus«. Pred prodaju, zastavu Paname promijenio je u onu Kameruna. U godinama plovidbe zabilježeno je da je 2008. zaustavljen u luci Boston, u Massachussettsu, 2014. u talijanskoj luci Oristano i 2016. u iranskoj luci Lavan.


Bio je u vlasništvu turske kompanije Abra Ship Management, koja ga je za posljednje putovanje prodala kompaniji Sun Marine FZC iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Prodan je za rezanje u Pakistanu po cijeni od 465 dolara po toni, a u cijenu su uključeni rezervni vijak i sidro.


Pod imenom »Jian Hui« u rezalište u Bangladešu putovanja je završio brod izgrađen 1997. u tokijskom brodogradilištu Ishikawajima-Harima Heavy Industries kao »Star Sea Bird«.


Osam godina kasnije mijenja ime u »Ljubljana« (Genshipping Corp./Splošna plovba), da bi 2012. postao »Tina A.«, 2014. »Xo Lion«, a 2017. »Jian Hui« (Huaxin Shipping, Hong Kong). Brod je zaustavljan 2005. u španjolskom Avilesu, 2007. u Gladstoneu u Australiji, 2017. u Guangzhou u Kini i 2018. u Tianjinu zbog uočenih nedostataka.


Bulker »Katina«, izgrađen 1980. godine kao »Major Basil« u Niteroiu u Brazilu za kompaniju CCN Maua, prije odlaska u rezalište promijenio je zastavu – iz Saint Vincent & The Grenadines u Palau. Bio je u povijesti četiri puta zaustavljen: 1999. u Quebecu, 2002. u Algecirasu, a 2006. u Burgasu i Norfolku.


Brod Katina

Brod Katina


Od 2005. godine bio je u vlasništvu šibenskog brodara Sartija Nautika d.o.o., a odavno je trebao otići u rezalište u indijski Alang, ali je rezanje odgođeno jer se vodio spor u Adenu oko njegovih dugova te je bio prebačen na sidrište Hoddeidah u Jemenu do srpnja 2011.


U kolovozu 2016. na tom sidrištu udario ga je brod »MSC Elsa«. Na tom brodu je godinama bio samo jedan član posade – Giovanni Senčić iz Rijeke. Na brodu je bio punih šest godina, a u Hrvatsku se vratio tek 2018. godine. Pred odlazak u rezalište u Pakistan kupio ga je brodar Paddington Ship Management iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.


Mrtvi vez


U rezalište Chattogram u Bangladešu završio je i bulker »Wuji HK« tvrtke Star Hong Kong Shipping Ltd., izgrađen u brodogradilištu Burmeister & Wain u Kopenhagenu 1995. kao »Silvretta« za poznatog švicarskog brodara Oceana Shipping SA iz Chura, a menadžer je bio Suisse-Atlantique.


Godine 2004. kupuje ga Atlantska plovidba d.d. iz Dubrovnika i daje mu ime »City of Dubrovnik« pod kojim plovi do 2019. Postigao je cijenu od 478 dolara po toni. Njegov blizanac »Romandie«, koji je u floti Atlantske plovidbe nosio ime »Petka«, završio je plovidbe kao »Dal Va« u siječnju 2015. u pakistanskom rezalištu Gadani Beach.


Česti gost riječke luke završio je svoja plovidbe: »Hajeh Hasen« izgrađen 1985. godine u brodogradilištu J.J. Sietas Schiffswerft u njemačkom Neuenfeldeu kao »Akak Cedar«. Prilično često je mijenjao imena: »Commodore Goodwill«, »HMS Goodwill«, »HMS Navigator« i »Eline«.


Posljednji vlasnik bio je Grand Fleet Shipping Co., odnosno Glorious Maritime Co. SA iz Turske. Brod je zabilježio pet zaustavljanja zbog uočenih nedostataka: 2000. u Lisabonu, 2009. u Aliagi, 2011. u Puli, 2016. u Mersinu i 2020. u Rijeci. Isplovio je na posljednje putovanje 18. ožujka 2021. iz Kopra, a u indijski Alang je stigao 26. travnja.


U Bangladešu je završio u rezalištu i tanker dvostruke oplate »Alasfal« izgrađen 2001. u riječkom brodogradilištu »3. maj« kao »Venice«. Od 2020. bio je u vlasništvu kompanije Eurotankers Inc. iz Grčke i zvao se »Eurosea«, a onda je prodan liberijskom brodaru Yildiz Marine SA, menadžera Muhit Maritime FZE iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Bio je čest gost u Bakru.


Nakon što je bio na mrtvom vezu u Montrealu, od početka siječnja 2021. godine bulker posebno dizajniran za plovidbu Velikim jezerima Algoma Spirit (Algoma Central Corp.) krenuo je u teglju prema turskom rezalištu u Aliagi.


Brod Algoma Spirit

Brod Algoma Spirit


Pod tim imenom krije se brod Petka izgrađen za dubrovačku Atlantsku plovidbu, koji je kasnije nosio i ime Sandviken 1986. godine u riječkom brodogradilištu »3. maj«.


Pet Elki


I na kraju pet tankera dvostruke oplate izgrađena u Splitu: »Elka Angelique« porinut je 2001. za Angelique Shipping/European Product Carriers Ltd., a isporučen kao »Ficus«, da bi 2009. ponovno postao »Elka Angelique«.


U tijeku karijere imao je dva zaustavljanja zbog uočenih nedostataka: 2013. u Quebecu i 2017. u Montrealu. Prodan je za rezanje u Pakistanu za 590 dolara po toni. »Elka Aristotle« izgrađen je 2003. godine za Rhonda Enterprises /European Product Carriers Ltd. Zaustavljen je zbog nedostataka 2005. u Le Havreu i u ožujku 2021. u Antwerpu.


Brod Elka Angelique

Brod Elka Angelique


Ostalo je zabilježeno da je 4. studenog 2019. napadnut od pirata kod obale Togoa – oteta su četiri člana posade, dvojica iz Filipina, te po jedan Grk i Gruzijac. Jedan član posade je preminuo tijekom otmice, a preživjeli su pušteni sredinom prosinca.


Prodan je za rezanje u Pakistanu po cijeni od 555 dolara po toni. »Elka Glory« izgrađen je 2003. za Carriage Shipping/European Product Carrier Ltd. Originalno je naručen u Newport News SB u Newport Newsu i dotegljen i dovršen u Splitu kao »Stinice« za Wallis Trading/Brodosplit plovidba d.o.o.


Zanimljivo je da je vlasnik kompanije Wallis Trading libanonski mešetar Nemr Diab, poznat kao čovjek koji je sudjelovao u propasti Croatia Linea i Mediteranske plovidbe, a da su još dva tankera iz iste serije – »Bene« i »Baluni« – također završili u floti novoutemeljenog splitskog brodara.


Tek 2009. postaje »Elka Glory«. Zaustavljen je 2005. u San Juanu u Portoriku i 2018. u nigerijskoj Apapi zbog uočenih nedostataka. Prodan u rezalište u Pakistanu. »Elka Sirius« tvrtke Alista Maritime Inc/European Product Carriers Ltd. izgrađen je 2003.


Zaustavljen je samo jednom, 2019. u luci Corpus Christi u SAD-u. Prije odlaska u rezalište, zastavu Grčke zamijenio je zastavom Liberije.


Prodan je u rezalište u Pakistanu. »Elka Vassiliki« tvrtke Caldren Corp/European Product Carriers Ltd. izgrađen je 2004. godine, a prodan je u rezalište u Pakistanu za 555 dolara po toni.