Finska zapljena

Na tankeru iz ruske “flote iz sjene” koji je rezao kablove instalirana gomila špijunske opreme

Portal Novi list

Foto Rajavartiolaitos,

Foto Rajavartiolaitos,

Oprema za prisluškivanje postavljena je na Eagle S i srodni tanker Swiftsea Rider kako bi se pratile pomorske i zrakoplovne aktivnosti NATO-a, rečeno je Lloyd's Listu



Lloyd’s List javlja da je Eagle S, tanker iz ruske “flote iz sjene” za koji se sumnja da je na Baltiku oštetio podmorski električni kabel, bio opremljen posebnim uređajima za odašiljanje i prijam koji su korišteni za praćenje pomorskih aktivnosti NATO-a. Brod je na Božić zaplijenila finska policija.


Instalirani uređaji omogućili su tankeru Eagle S (IMO: 9329760), povezanom s Rusijom, da postane “špijunski brod” za Rusiju.


Visokotehnološka oprema na brodu bila je neuobičajena za trgovački brod i trošila je više energije iz brodskog generatora, što je dovelo do opetovanih nestanaka struje, rekao je Lloyd’s Listu izvor upoznat s brodom koji mu je pružao komercijalne pomorske usluge prije sedam mjeseci.


Dva tankera sa sličnom opremom




Kao i Eagle S, još jedan povezani tanker iz istog vlasničkog klastera, Swiftsea Rider (IMO: 9318539), brod koji je pod sankcijama Ujedinjenog Kraljevstva, također je imao instaliranu sličnu opremu, rečeno je Lloyd’s Listu.


Eagle S pod zastavom Cookovih otoka i Swiftsea Rider pod zastavom Hondurasa dva su od 26 starijih tankera povezanih s Rusijom s nejasnim vlasničkim strukturama. Ova se dva broda dovode u vezu s tri povezana upravitelja brodova, od kojih je dvoje već godinu dana pod sankcijama vlade Ujedinjenog Kraljevstva, zbog “podržavanja Putinovog ratnog stroja”.


Tankeri koji zaobilaze sankcije kupljeni su između 2022. i 2023., a u charteru su Eiger Shippinga, ogranka ruskog naftnog trgovca Litasco.


Na Eagle S su se ukrcale finske snage koje su istraživale sabotažu podmorskog kabela Estlink 2 koji je prekinuo opskrbu Estonije strujom iz Finske.



Tanker je usporio i vukao sidro oko lokacije podmorskog kabela oko podneva, 25. prosinca, rekla je finska policija. Također su oštećena još tri kabla.


Izvor, koji je odbio biti identificiran kako bi zaštitio svoju sigurnost, dostavio je u lipnju Lloyd’s Listu najmanje 60 povjerljivih dokumenata o tankeru Eagle S, uključujući izvješće u kojem su navedeni mnogi sigurnosni nedostaci otkriveni tijekom inspekcije poduzete dok je bio na sidru u danskim vodama tog mjeseca.


Ovi dokumenti i drugi koji se odnose na tankere ruske “flote iz sjene”, a pružaju povjerljive i privatne informacije o klasi, osiguranju i zastavi, te drugim tehničkim i regulatornim zahtjevima, u to su vrijeme bili provjereni kao autentični.


U srpnju je Lloyd’s List izvijestio o ozbiljnim nedostacima na Eagleu S koji su ugrozili sigurnost okoliša i posade, te je naglasio loše održavanje i nepoštivanje regulatornih i tehničkih standarda za širu rusku “flotu iz sjene”.


Snimali sve radiofrekvencije NATO-a


Izvor je od tada dao dodatne informacije, rekavši za Lloyd’s List da je na brodu Eagle S identificirana neovlaštena osoba, koja nije bila pomorac.


Rekli su da je oprema za slušanje i snimanje donesena na 20 godina stari tanker putem “ogromnih prijenosnih kofera” zajedno s “mnogim prijenosnim računalima” koja su imala tipkovnice za turski i ruski jezik.


Oprema je držana na mostu ili na “monkey islandu“, najvišem mjestu na brodu, rekli su izvori za Lloyd’s List.



Odašiljački i prijamni uređaji korišteni su za snimanje svih radiofrekvencija, a po dolasku u Rusiju iskrcani su na analizu.


“Nadzirali su sve brodove i zrakoplove NATO-a”, rečeno je Lloyd’s Listu.


“Imali su sve detalje, samo su usklađivali svoje frekvencije. Ruski, turski i indijski radiooperateri su njime upravljali.”


Eagle S je također ispustio “senzorske uređaje” u La Mancheu tijekom tranzita, rekli su izvori.


Prema izvorima Lloyd’s Lista, nikakva daljnja oprema nije vraćena na brod nakon što je istovarena na analizu, koliko znaju, ali navode da su drugi uređaji postavljeni na drugi povezani tanker, Swiftsea Rider.


Tvrdnje da se trgovački brodovi povezani s Rusijom koriste za špijuniranje i sabotažu u Baltičkom moru, gdje je Rusija okružena NATO saveznicima, naglašavaju rastuću geopolitičku napetost u regiji usred poziva europskih političkih čelnika na pojačanu obranu pomorske infrastrukture.


Prijetili posadi tankera


Sabotaža na kabelu Estlink 2 drugi je put da su vitalni podmorski kabeli između NATO saveznika oštećeni u posljednja dva mjeseca, i prvi put da su vlasti privele komercijalni brod za koji se sumnja da je izvršio sabotažu.


U studenom je brod za rasuti teret Yi Peng 3 (IMO: 9224984) pod kineskom zastavom optužen da je povukao sidro kako bi oštetio komunikacijski kabel C-Lion 1 koji povezuje Finsku i Njemačku.


Brod za rasuti teret proveo je više od četiri tjedna u međunarodnim vodama u danskim tjesnacima dok su njemački, švedski, danski i finski dužnosnici istraživali incident, ali Yi Peng 3 je na koncu slobodno isplovio prošle subote.



Posada broda Eagle S bila je svjesna njegovih špijunskih aktivnosti “budući da se to nije moglo sakriti”, ali su im “zaprijetili smrću, pa su svi šutjeli”, rekli su izvori Lloyd’s Lista.


“Smijenili su kapetane kada su pokrenuli ovo pitanje”, dodaju izvori.


Stvarni vlasnici brodova Eagle S i Swiftsea Rider skriveni su iza složenih korporativnih struktura. Registrirani vlasnik tankera Eagle S je kompanija sa samo jednim brodom, koja navodno ima ured u poslovnom centru luksuznog hotela u Dubaiju.


Lloyd’s List nije uspio u svojim pokušajima kontaktiranja upravitelja broda, Peninsular Maritime India Private Limited sa sjedištem u Mumbaiju. Jedan od telefonskih brojeva na web stranici nije odgovarao. Na drugom broju spustili su im slušalicu kad su upitali je li to telefonski broj Peninsular Maritimea. Na e-poštu nije odgovoreno.


Web stranica tvrtke tvrdi da je tvrtka registrirana u Engleskoj, signalizirajući da se vjerojatno radi o kopiranju i lijepljenju predloška, ​​koji se obično nalazi u brodarskim tvrtkama ruske “flote iz sjene”, piše novinarka Lloyd’s Lista Michelle Wiese Bockmann.


Lloyd’s List definira tanker kao dio “flote iz sjene” ako je star 15 godina ili više, u anonimnom je vlasništvu i/ili ima korporativnu strukturu osmišljenu da prikrije otkrivanje stvarnog vlasništva, koristi se isključivo u sankcioniranoj trgovini naftom i uključen je u jednu ili više obmanjujuće prakse otpreme navedene u smjernicama američkog State Departmenta izdanim u svibnju 2020.


Pri tome su isključeni tankeri čije je vlasništvo praćeno do brodarskih subjekata pod kontrolom vlade kao što su ruski Sovcomflot ili iranski National Iranian Tanker Co, te oni koji su već sankcionirani.