Danas konferencija Novog lista

Na području Primorsko-goranske županije unapređenje javne lučke infrastrukture uz sufinanciranje iz EU fondova

Alenka Juričić Bukarica

Proširenje i dogradnja luka u Crikvenici, Baški, Cresu, Mrtvaški i na Unijama rezultirat će boljom povezanošću otočnog stanovništva



Oko milijardu i 270 milijuna kuna vrijednost je projekata koji su ugovoreni za sufinanciranje iz Fondova Europske unije u sklopu dva poziva za sufinanciranje unapređenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture (MMPI) su pojasnili kako je do početka srpnja ove godine tako ugovoren 21 projekt kojima je glavni cilj ovih ulaganja postupno pružati otocima održive i moderne usluge prijevoza tijekom cijele godine. Dodatno, time će se poboljšati dostupnost zapošljavanja, obrazovanja i drugih usluga otočnim zajednicama.


U resornom Ministarstvu stoga su istakli kako je jedan od glavnih ciljeva ulaganja MMPI-a i partnera na projektima upravo integracija hrvatskih otoka u širu prometnu mrežu i savladavanje ključnih prepreka za lokalni gospodarski rast.


Tako se samo na području Primorsko-goranske županije provode veliki lučki infrastrukturni projekti vrijedni oko 230 milijuna. To su dogradnja luke Crikvenica, čija je vrijednost oko 33 milijuna kuna, potom rekonstrukcija i dogradnja zapadnog dijela luke Cres vrijedna oko 40 milijuna kuna, druga faza sanacije i produženje postojećeg pristana luke Unije, u što se ulaže oko 37,4 milijuna kuna, dogradnja luke Baška vrijedna oko 41 milijun kuna te najveća investicija od oko 81,5 milijuna kuna, i to u dogradnju luke Mrtvaška na Lošinju. Velika ulaganja u luke na području PGŽ-a sufinancirana iz EU fondova, uz ostalo, su rezultat i činjenice da su županijske Lučke uprave unaprijed pripremile brojne projekte obnove i dogradnje luka, odnosno imale spremnu projektnu dokumentaciju, a u najvećem broju slučajeva već i ishođene građevinske dozvole.


Dogradnja luke Crikvenica




Projekt dogradnje gradske luke otvorene za javni promet županijskog značaja – luka Crikvenica – najznačajniji je projekt od osnivanja Županijske lučke uprave Crikvenica. Projekt je gotovo u cijelosti financiran sredstvima Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020. te sredstvima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture za razvoj luka otvorenih za javni promet. Ovim projektom Crikvenica dobiva novi zapadni lukobran s ciljem zaštite plovila tijekom nevremena, zatim T-gat u produžetku Male palade te novi sidreni sustav, instaliranu vodoopskrbu, hidrante i električne instalacije. Nekoliko stotina metara novih gatova i lukobrana omogućit će i veći broj vezova za plovila u luci. Ostvarenjem investicijskog ciklusa doprinijet će se daljnjem razvoju gospodarstva i turizma povezivanjem otoka Krka u širu prometnu mrežu, ali i znatnom unapređenju kvalitete života lokalnog stanovništva. Naime, dnevne će migracije biti mnogo jednostavnije i brže s obzirom na to da se dovršenjem projekta zadovoljavaju svi sigurnosni zahtjevi za nesmetano odvijanje županijske brodske linije Crikvenica – Šilo koja je od velike važnosti za stanovništvo otoka Krka, a i same Crikveničane.



Novu vizuru realizacijom projekta dogradnje zapadnog dijela luke Cres dobilo je i ovo otočno središte. Projektom rekonstrukcije i dogradnje zapadnog dijela luke Cres izgrađen je, naime, vanjski lukobran s opremom dužine 185 metara i širine oko 6 metara koji služi za prihvat linijskih putničkih brodova. Također, uređen je kopneni dio luke dužine oko 280 metara što čini uski obalni pojas, u naravi pješačku vezu sa središtem grada. Sve u svemu, gradnjom novog lukobrana osiguran je siguran vez ribarima, kao i izletničkim brodovima te siguran pristup svih plovila u brzobrodskoj liniji. Realizacija ovog projekta sufinancirana je s 34 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.


Druga faza sanacije i produženja postojećeg pristana luke Unije, pak, pretpostavlja produljenje i sanaciju lukobrana i proširenje u obliku slova T što će omogućiti sigurnu vezu s administrativnim središtima Malim Lošinjem, Cresom, Rijekom, Pulom, Zadrom te manje naseljenim otocima u okruženju. Projektom se ostvaruje kvalitetnije povezivanje otočnog stanovništva, a što će povoljno utjecati na dostupnost zapošljavanja, obrazovanja i drugih usluga otočnim zajednicama te poboljšanje integriranosti hrvatskih otoka u širu prometnu mrežu i savladavanje ključnih prepreka za lokalni gospodarski rast. Ukupna vrijednost projekta je oko 37,4 milijuna kuna, od čega se oko 34 milijuna sufinancira iz EU fondova. Razdoblje provedbe projekta završava krajem ove godine.


Projekti na Kvarneru


Jedan od velikih lučkih infrastrukturnih projekata na Kvarneru svakako je i projekt dogradnje luke Baška vrijedan 41,2 milijuna kuna, od čega je 33,8 milijuna sufinancirano iz Kohezijskog fonda Europske unije, šest milijuna osigurava Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a ostatak ŽLU Krk iz vlastitog proračuna. Projektom je predviđena dogradnja postojećeg pristana kako bi se osigurala nužna zaštita akvatorija unutar lučkog područja luke Baška te omogućio odgovarajući privez i sigurnost na vezu za linijske brodove u cjelogodišnjoj linijskoj plovidbi. Samim time, cilj je smanjiti zakrčenost luke te podignuti kompletnu razinu usluge za korisnike javnih brodskih linija, prvenstveno u smislu uređenja prilaza za osobe s invaliditetom, kao i povećati broj komunalnih vezova te vezova za nautičare. Projektom je predviđena dogradnja primarnog lukobrana Vela riva za 50,55 metara mjereno s vanjske strane, te produženje sekundarnog lukobrana, Male rive za 105 metara. Oba lukobrana će služiti za prihvat putničkih brodova u obalnom linijskom prometu ovisno o stanju vjetra. Dogradnjom primarnog i sekundarnog lukobrana omogućit će se kvalitetnije povezivanje stanovništva otoka Raba s kopnom preko luke Baška te podignuti razina usluge za korisnike javnih brodskih linija. Nova infrastruktura je ujedno i preduvjet uspostave cjelogodišnje linije s ciljem jednostavnije komunikacije i putovanja s Raba prema Rijeci. Inače, u zasebnoj fazi projekta planirana je i izgradnja nautičkog dijela luke za što su ishodovane odvojene građevinske dozvole. Planirano trajanje projekta je najkasnije do 31. prosinca 2023. godine.


Projekt luke Mrtvaška


Ipak, najveći projekt u lukama otvorenim za javni promet u PGŽ-u i drugi najveći na našem dijelu Jadrana je projekt luke Mrtvaška na otoku Lošinju. Naime, ovim je projektom u luci Mrtvaška predviđena izgradnja lukobrana dugog 100 metara s dvjema trajektnim rampama za prihvat trajekata na domaćim i međunarodnim linijama, kao i operativnog platoa, dugog 100 metara, za prihvat plovila na brzobrodskoj liniji te za pristajanje gospodarskih plovila.



U nastavku operativnog platoa nalazit će se i stalni vezovi za stanovništvo otoka Ilovika. Ukupna je vrijednost projekta 81,2 milijuna kuna, od čega je 85 posto osigurano iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija Europske unije. Ovim velikim ulaganjem se tako stvaraju preduvjeti za povezivanje Lošinja sa susjednim otocima Pagom i Rabom, kao i Zadrom, što će uvelike poboljšati prometnu povezanost između otoka, kao i njihovu povezanost s kopnom, a time i kvalitetu života otočana. Proširenje luke Mrtvaška je zapravo dio takozvane Plave magistrale, projekta koji za cilj ima međusobno povezivanje naših otoka. U sklopu ovog projekta predviđena je i izgradnja pristupne ceste, vrijedne 150 milijuna kuna. Radovi na dogradnji luke Mrtvaška trebali bi biti gotovi do kraja studenoga iduće godine


Polazišna točka za planiranje ulaganja


Svi ovi projekti ili su pred završetkom ili u visokoj fazi gotovosti, no paralelno s njihovim dovršetkom u izradi su i programski dokumenti za razdoblje 2021.-2027. U Ministarstvu mora pojasnili su kako je trenutno točan opseg planiranih ulaganja nepoznat, kao i veličina financijske omotnice za projekte u pomorskom prometu. Sama polazišna točka za planiranje ulaganja je stoga ukupni iznos alokacije za kohezijsku politiku za Republiku Hrvatsku u višegodišnjem financijskom okviru 2021.-2027. Sukladno tome, očekuje se kako će ulaganja doseći vrijednost približno jednaku onoj iz prošlog programskog razdoblja. Očekuje se kako će se kroz operativni program za programsko razdoblje 2021.-2027. nastaviti dosadašnja politika ulaganja u sektoru pomorstva. Proces programiranja je u trenutnoj fazi usredotočen na ulaganja u izgradnju novih luka i rekonstrukciju, odnosno premještanje neodgovarajućih putničkih i trajektnih pristaništa radi poboljšanja međusobne povezanosti otoka te povezanosti otoka s kopnom, kao i uspostavljanje željezničkih i cestovnih veza sa zaleđem i izgradnju infrastrukture za pristup lukama u sklopu zelenog pristupa pomorskom prometu, rekli su u resornom Ministarstvu dodajući i kako se kao potencijalna područja za ulaganja pojavljuju i obnova flote pružatelja usluga prijevoza vezanih za otoke te prilagodba, kao i nadogradnja infrastrukture luka za sustave koji će podržavati obnovljive izvore energije za pogon brodova, odnosno »punionice« za obnovljive izvore energije za brodove.


Samim time se za potencijalno sufinanciranje EU sredstvima u sklopu Drugog poziva za sufinanciranje unapređenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa, u okviru operativnog programa za razdoblje 2021.-2027., ili korištenjem Mehanizma za oporavak i otpornost, priprema preko dvadeset projekata. Njihova je ukupna procijenjena vrijednost gotovo dvije milijarde kuna. Uz ostalo, tu su i planirani projekti na Kvarneru i Ličko-senjskoj županiji. Naime, kroz EU fondove se želi sufinancirati novu rampu u trajektnom pristaništu Stinica, kao i rekonstrukciju trajektne luke Mišnjak. Na Rabu je u planu i rekonstrukcija i sanacija obale u samoj luci Rab vrijedna preko 37 milijuna kuna. Isto tako, nastavila bi se i s dogradnja pristana i trajektne rampe u luci Susak, odnosno treća i četvrta faza projekta, a s EU sredstvima bi se »zatvorio« projekt rekonstrukcije te dogradnje luke otvorene za javni promet lokalnog značaja u naselju Martinšćica na otoku Cresu koji je procijenjen na oko 52 milijuna kuna. Oko 75 milijuna kuna je, pak, procijenjena vrijednost planirane rekonstrukcije i dogradnje luke Jug u Novalji.



Investicija u luke i pomorski sektor u pripremi


1. Dogradnja gradske luke Sali na Dugom otoku (u postupku donošenja Odluke o financiranju)
Procijenjena vrijednost projekta: 90.554.459,65 HRK
2. Izgradnja trajektne luke Perna
Procijenjena vrijednost projekta: 65.000.000,00 HRK
3. Pristupna cesta – Perna obilaznica Orebića
Procijenjena vrijednost projekta: 185.000.000,00 HRK
4. Dogradnja luke Prigradica, otok Korčula
Procijenjena vrijednost projekta: 75.000.000,00 HRK
5. Batahovina II
Procijenjena vrijednost projekta: 93.750.000,00 HRK
6. Zaštita luke Brestova
Procijenjena vrijednost projekta: 23.750.000,00 HRK
7. Trajektno pristanište nova rampa unutar lučkog područja LU Senj u uvali Stinica
Procijenjena vrijednost projekta: 15.000.000,00 HRK
8. Rekonstrukcija trajektne luke Mišnjak
Procijenjena vrijednost projekta: 35.000.000,00 HRK
9. Rekonstrukcija i sanacija obale u luci Rab
Procijenjena vrijednost projekta: 37.403.176,89 HRK
10. Dogradnja pristana i trajektne rampe u luci Susak – III. I IV. Faza
Procijenjena vrijednost projekta: 35.000.000,00 HRK
11. Rekonstrukcija-dogradnja luke otvorene za javni promet lokalnog značaja u naselju Martinšćica na otoku Cresu
Procijenjena vrijednost projekta: 52.000.000,00 HRK
12. Dogradnja luke otvorene za javni promet Drvenik
Procijenjena vrijednost projekta: 18.750.000,00 HRK
13. Uređenje luke Stomorska
Procijenjena vrijednost projekta: 28.000.000,00 HRK
14. Dogradnja luke Bol – Brač (I i II. faza)
Procijenjena vrijednost projekta: 83.217.322,50 HRK
15. Dogradnja trajektne luke Stari Grad
Procijenjena vrijednost projekta: 50.000.000,00 HRK
16. Novi putnički terminal (bazen Gradska luka Split)
Procijenjena vrijednost projekta: 65.796.250,00 HRK
17. Izgradnja nove lučke infrastrukture na području Stinice
Procijenjena vrijednost projekta: 350.000.000,00 HRK
18. Luka Vodice-uređenje i proširenje luke otvorene za javni promet županijskog značaja
Procijenjena vrijednost projekta: 62.500.000,00 HRK
19. Izgradnja trajektnog pristana u uvali Boci na otoku Zlarinu
Procijenjena vrijednost projekta: 12.500.000,00 HRK
20. Uređenje luke otvorene za javni promet Vrgada
Procijenjena vrijednost projekta: 47.500.000,00 HRK
21. Izgradnja trajektne luke Biograd N/M
Procijenjena vrijednost projekta: 112.500.000,00 HRK
22. Rekonstrukcija i dogradnja luke otvorene za javni promet Novalja – luka Jug
Procijenjena vrijednost projekta: 75.000.000,00 HRK
23. Nabava/gradnja putničkih brodova za obalni linijski promet
Procijenjena vrijednost projekta: 307.500.000,00 HRK