Većina kompanija odgađa polaske

Kružna putovanja u sigurnosnom balonu: Prvi kruzer zaplovio, ostali tek možda u svibnju i lipnju

Alenka Juričić Bukarica

Od prošlog tjedna i putnici iz Hrvatske mogu rezervirati zimska krstarenja brodovimaa MSC Grandiosa i MSC Magnifica / Foto NL ARHIVA

Od prošlog tjedna i putnici iz Hrvatske mogu rezervirati zimska krstarenja brodovimaa MSC Grandiosa i MSC Magnifica / Foto NL ARHIVA

Protokol, odobren od talijanske, grčke i malteške vlade, koristi se kao osnova za informiranje i pružanje podrške ponovnom pokretanju kružnih putovanja u drugim dijelovima svijeta



RIJEKA – Industrija kružnih putovanja, takozvani kruzing, u pretkriznoj 2019. je zapošljavala gotovo 1,2 milijuna ljudi i vrijedila oko 150 milijardi eura. Putnici su u lučkim gradovima u prosjeku trošili 385 američkih dolara prije samog polaska na krstarenje, a tijekom svakog krstarenja trošili po 100 dolara pri svakoj posjeti nekoj destinaciji u itinereru. U to je vrijeme budžet za plaće u ovoj industriji bio oko 50 milijardi dolara, pokazuju podaci Međunarodnog udruženja kruzing kompanija (CLIA).


No, sve je to koronakriza izbrisala preko noći te je kruzing postao praktički najteže pogođen dio ukupne turističke ponude. Posljednje istraživanje ove asocijacije pokazuje da je lani svaki pad prometa od 1 posto značio preko 9.000 radnih mjesta manje. U nastojanju da spase što se spasiti dade, kompanije su prema podacima CLIA-e, lani postavile 200-tinjak itinerera, no jasno je da su gubici ogromni. Ipak, u ovoj godini se planira lansiranje 19 novih kruzera na tržište. Jasno, osnova bilo kakvog povratka kruzinga su epidemiološka situacija, kao i protokoli za krstarenja kreirani kako bi zaštitili putnike, posadu i odredišta.


Novi brod


Većina kompanija svoje polaske pomiče prema svibnju i lipnju, no prve laste već su krenule. Tako je MSC Grandiosa, perjanica flote MSC Cruisesa, početkom ovog tjedna isplovila iz Genove na sedmodnevno krstarenje zapadnim Mediteranom, i to nakon pauze tijekom blagdanskog razdoblja. Privremena obustava plovidbe rezultat je uredbe talijanske vlade kojom su ograničena kretanja unutar zemlje. Inače, riječ je o novom brodu koji je prvi put goste primio u kolovozu prošle godine. U hrvatskoj agenciji MSC krstarenja kažu da su rezervacije zimskih krstarenja brodova MSC Grandiosa i MSC Magnifica u zimskoj sezoni od prošlog tjedna otvorene i za putnike iz Hrvatske. Darija Semiz iz MSC krstarenja kazala je da je MSC prvi uveo zdravstveni i sigurnosni protokol, a koji je kasnije postao baza za standarde zaštite za čitavu industriju krstarenja.




Protokol, odobren od talijanske, grčke i malteške vlade, koristi se kao osnova za informiranje i pružanje podrške ponovnom pokretanju kružnih putovanja u drugim dijelovima svijeta. S jačanjem pandemije krajem jeseni, ti su protokoli postroženi, uz ostalo, uvođenjem dodatnog testiranja za goste sredinom krstarenja i tjednog testiranja za članove posade. Pojašnjavajući što hrvatski putnici mogu očekivati ako se odluče na ukrcaj i ima li uopće interesa, Semiz je kazala kako je trenutno za ulazak u Italiju dovoljan PCR ili antigenski test ne stariji od 48 sati.


Sigurnosni protokol


– To je obavezno za ulazak u Italiju. Što se tiče ukrcaja, mi smo prvi uveli taj sigurnosni protokol. Sve kreće univerzalnim zdravstvenim pregledom za sve putnike, dakle testiraju se prije ukrcaja na brod, tu je i niz drugih detalja poput mjerenja temperature putnika, drukčiji je postupak ukrcaja pa svatko dobije svoj termin ukrcaja kako bi se izbjegle gužve, ispunjava se upitnik… Ako je sve u redu, slijedi ukrcaj, s time da se jasno u zajedničkim prostorijama nose maske, održava se socijalna distanca, a i sam kapacitet broda je smanjen na maksimalnih mogućih 70 posto popunjenja. Na brodu postoji medicinski centar u kojem se, u slučaju zaraze, skrbi za putnike. Isto tako 10 posto kabina je rezervirano za izolaciju. I na samom brodu se putnicima svakodnevno mjeri temperatura, članovi posade se testiraju jednom tjedno, tu su i pojačane mjere dezinfekcije. Silazak s broda dozvoljen je, pak, samo u okviru organiziranih izleta kako bi se održao taj »safety social bubble!«, pojasnila je Semiz te dodala da posljednjih tjedana vidi da se tržište počelo buditi te da su zainteresirani javljaju s upitima za ljeto. Dodala je da MSC nije prodavao brodove, te da će ove godine dobiti još dvije novogradnje u floti, jedan novi kruzet stiže pred ljeto, a 14. veljače bi trebala zaploviti MSC Grandiosa.


Probni program


Ipak, većina kompanija odgađa početak plovidbe, pa tako, primjerice, ni jedna velika američka kruzing kompanija neće isplovljavati prije svibnja.


Nedavno je, primjerice, Royal Caribbean Group najavio novi niz otkaza i odgoda, navodi Buseiness Insider. Royal Caribbean, zajedno s Celebrity Cruises i Azamarom, produžio je početak plovidbe do svibnja. Jedina iznimka je njihov kruzer Quantum of the Seas koji je nastavio ploviti od prosinca, nudeći krstarenja s tri i četiri noći iz Singapura u okviru probnog programa koji je razvila singapurska vlada.
Što se tiče Europe, AIDA Cruises, koja je počela nakratko krstarenja tijekom jeseni, nakon novih restrikcija u Njemačkoj otkazala je krstarenje Kanarskim otocima do početka ožujka. Također, kompanija je odustala od planova za moguća krstarenja iz Dubaija. TUI i Hapag-Lloyd, međutim, objavili su da nastavljaju pratiti situaciju, ali i nastavljaju s aktualnim programima krstarenja Kanarima. I AIDA i TUI, nadaju se većem povratku krstarenja u proljeće i ljeto ove godine. A i talijanska kompanija Costa Cruises u planu ima nastaviti s plovidbom sredinom ožujka s brodom Costa Smeralda.