LEGENDA O POMORSKOJ NESREĆI

Kako je nakon 63 godine podrtina talijanskog tegljača konačno dobila ime: Div na dnu mora

Danilo Prestint

Tegljač Colosso izgrađen je u Cantieri del Quarnaro u Rijeci po narudžbi talijanske ratne mornarice, a porinuće je obavljeno 12. veljače 1942. Uzrok potapanja još je uvijek nepoznat, no postoje dva moguća razloga potonuća: zračni napad savezničkih zrakoplova ili samopotapanje nakon objave vijesti o kapitulaciji Italije 8. rujna



Nakon 63 godine, u ožujku 2008. godine jedna od najposjećenijih podrtina u talijanskoj pokrajini Ligurija napokon je dobila ime – Colosso. Lokalni su ronioci podrtinu godinama nazivali Vittoria, a pravilno je podrtinu identificirao Gainluca Mirto nakon deset godina istraživanja i urona u suradnji s drugim roniteljima.


Tegljač Colosso klase V (Vigoroso) izgrađen je u Cantieri del Quarnaro u Rijeci kao novogradnja 226 po narudžbi talijanske ratne mornarice, a porinuće je obavljeno 12. veljače 1942. godine. Imao je 480 tona, bio je dug 32,9 i širok 7,9 metara, a pogonio ga je parni stroj na ugljen snage tisuću »konja« izgrađen u Cantieri Navali Riuniti u Anconi.


Talijanski Titanik


U povijesti tegljača ostalo je zapisano da je motorni brod Viminale 25. siječnja 1943. bio u teglju Colossa od Palerma do Napulja, uz stajanje u Messini kad ga je napao saveznički brod. U toj prilici Colosso je riskirao potapljanje. Motorni brod Viminale, poznatiji kao talijanski Titanic, bio je prekooceanski luksuzni liner izgrađen 1925. godine za tvrtku Lloyd Triestino u brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino. Plovio je sve do luka Japana, a torpediran je kod obale Palmi u Reggio Calabriji od američkog patrolnog broda Pt-216 dok je bio u teglju Colossa radi popravka.


Colosso



Godina: 1941.
Tip: tegljač
Brodogradilište: Cantieri Navali del Quarnaro, Fiume
Novogradnja br.: 226
Vlasnik: Regia Marina
GT 480
Dimenzije: 32,9 x 7,9 m
KS: 1000
Naoružanje: top od 125 mm na pramcu; protuavionski mitraljez na krmi

Nakon 8. rujna 1943. godine Colosso je postao njemački ratni plijen te je dobio novo naoružanje: na pramcu top, a na krmi najvjerojatnije mitraljez Bofors od 40 mm iako naoružanje nije pronađeno na podrtini.


Uzrok potapanja još je uvijek nepoznat, no može se isključiti izravan zračni napad jer na podrtini nema nikakvih rupa niti oštećenja, osim što je propao zapovjednički most pod utjecajem mora i vremena. Postoje dva moguća razloga potonuća: zračni napad savezničkih zrakoplova na maone koje je teglio i koje su ga povukle na dno. No, u blizini podrtine nisu pronađeni nikakvi ostaci potopljenih plovila. Drugi je mogući razlog samopotapanje nakon objave vijesti o kapitulaciji Italije 8. rujna.


Na meti ronioca


Podrtina se nalazi oko pola milje od obale, brod se nije prevrnuo u leži u smjeru istok-zapad na pješčanom dnu. Naoružanje je nestalo, najvjerojatnije su ga otuđili nepoznati ronioci, ali ostatak podrtine dosta je dobro očuvan. Najviši dio tegljača nalazi se na 30 do 32 metra dubine, dok je na tom mjestu dubina od oko 37 metara.


Sudbina tegljača-blizanaca izgrađenih u Rijeci

Vigoroso – novogradnja 212, izgrađen 1940. godine. U talijanskoj ratnoj mornarici plovio do srpnja 1949. godine kada je predan SSSR-u.
Atleta – novogradnja 228. Izgrađen 1941. godine. U rujnu 1943. zarobljen od Nijemaca u Napulju, samopotopljen. Nakon rata izrezan.
Forte – novogradnja 229, izgrađen 1943. godine. U kolovozu 1943. godine potopljen pred lukom Gioia Tauro u zračnom napadu.
Gagliardo – novogradnja 213, izgrađen 1940. godine. Plovio do 1988. godine kada je izrezan.
Gigante – novogradnja 227, izgrađen 1941. godine. U rujnu 1943. pao u ruke Nijemcima u Napulju dok je bio na popravku, samopotopljen. Nakon rata izrezan.
Robusto – novogradnja 215, izgrađen 1940. godine. U kolovozu 1943. pada u ruke Nijemcima u La Speziji, koji ga osposobljavaju i koriste. Nakon rata pronađen u luci u Genovi. Plovio do 1988. godine kada je izrezan.
Tenace – novogradnja 214, izgrađen 1940. godine, u kolovozu 1943. godine potopljen salvama brodskih topova ispred luke Crotone (Catanzaro).

Podrtinu karakteriziraju dva okrugla tornja, još uvijek potpuno vidljiva, na kojima je bilo naoružanje te kormilo i propeler koji su predimenzionirani za tako mali brod da bi se omogućio tegalj velikih plovila. U unutrašnjosti je potpuno očuvana brodska kuhinja, u kabinama posade još su vidljivi kreveti i ormari, a ispred dimnjaka moguće je vidjeti brodsku strojarnicu.


Podrtina se nalazi u zaljevu pred Reggimontijem, između Bonassole i Framure, oko pola nautičke milje sjever-sjeveroistočno od Punta di Monte Grosso.
Identifikacija svih ovih godina nije bila moguća jer je Ufficio Storico della Marina Militare tvrdio da je potopljen u Genovi unatoč tome što je Portolano br. 1 od 1947. godine izričito navodio da je podrtina kod Punta Mesco.