Foto Tankerska plovidba
Trenutno raspolažemo flotom od šest brzih putničkih plovila, no na ovom tržištu, osim u prijevozu putnika, aktivno sudjelujemo i u prodaji i kupnji pa je mogućnost promjene broja jedinica u oba smjera uvijek opcija s konačnim ciljem unaprjeđenja kvalitete naše flote i usluge
povezane vijesti
Zadarska tvrtka TP line osnovana je prije tri godine, ali već je zauzela značajno mjesto u životima otočana na dubrovačkom i splitskom području, kako u svakodnevnim putovanjima do gradova na kopnu ili između otoka, tako i u turizmu kao najznačajnijoj gospodarskoj grani. Iako relativno nova, kompanija posluje u sastavu široj javnosti dobro poznatog i najvećeg hrvatskog trgovačkog brodara – Tankerske plovidbe iz Zadra, a Ivana Malika, voditelja odjela za obalni linijski prijevoz Tankerske plovidbe d.d., pitali smo s kojim je ciljem pokrenuta i kakvom flotom trenutno raspolaže.
Učimo i rastemo
– Tankerska plovidba, kao najveći hrvatski brodar, sa 68 godina dugom tradicijom u pomorskom prijevozu tekućih i rasutih tereta, već je dulje vrijeme tražila priliku da se uključi u obalni linijski prijevoz na Jadranu, i tako iskoristi svoje resurse i iskustvo u poslovanju u segmentu brodarstva, i tu je priliku iskoristila u veljači 2020. kupnjom dubrovačke kompanije G&V line koja je vrlo brzo preimenovana u TP Line. Sjedište je prebačeno u Zadar gdje je sjedište Tankerske plovidbe i od onda kontinuirano i zajedno učimo, rastemo, a slobodan sam reći i napredujemo u svakom pogledu. Cilj pokretanja je bio da uz kapitalizaciju postojećeg know-howa koji postoji u kompaniji, otvorimo Tankersku plovidbu prema domaćem tržištu i da ponudimo putnicima najviše standarde pomorskog prijevoza, a i da dijelu naših pomoraca sa duge plovidbe ponudimo mogućnost zapošljavanja na domaćem tržištu. Trenutno raspolažemo flotom od šest brzih putničkih plovila, no na ovom tržištu, osim u prijevozu putnika, aktivno sudjelujemo i u prodaji i kupnji pa je mogućnost promjene broja jedinica u oba smjera uvijek opcija s konačnim ciljem unaprjeđenja kvalitete naše flote i usluge.
Koliko su redovite linije koje održavate važne za svakodnevni život otočana?
– Trenutno održavamo dvije državne brzobrodske linije na dubrovačkom području gdje spajamo Dubrovnik kao županijsko središte sa Šipanom, Mljetom, Korčulom i Lastovom. Sama činjenica da ove dvije linije subvencionira Republika Hrvatska, sugerira koliko su te veze važne, odnosno neophodne za naše otočane, kojima su TP line katamarani u stvari jedina brza dnevna poveznica s obalom i omogućuju im u jednom danu obave sve što treba u Dubrovniku i da se ponovno vrate na otok.
Ljetne linije
Koliko putnika godišnje prevezu vaši brodovi? Koje su najpopularnije linije?
– Osim dvije državne brzobrodske linije koje sam spomenuo, tijekom ljetne sezone održavamo i tri sezonske komercijalne linije kojima spajamo obalne gradove Split, Makarsku i Dubrovnik s brojnim otočkim destinacijama koje značajno »živnu« na ljeto. Od izuzetne je važnosti da ovim linijama spajamo i otoke međusobno i tako omogućujemo putnicima, stranim i domaćim, da korištenjem i kombiniranjem naših linija posjete gotovo sve otoke između Splita i Dubrovnika. Najviše putnika prevezemo na liniji Split – Milna – Hvar – Korčula – Pomena – Dubrovnik i obratno koja je ove godine već aktivna od kraja travnja, a ne zaostaje puno ni linija Split – Hvar i obratno. Vrlo kratko prošle godine plovili smo i na liniji Makarska – Bol – Hvar – Vis – Split i obratno, a sa zadovoljstvom mogu najaviti da i ove godine planiramo održavati ovu vrlo praktičnu liniju i to već od prvih dana ljeta, pa sve do prvih dana jeseni. Prošle godine na ove tri sezonske komercijalne linije prevezli smo oko 140 tisuća putnika, a s obzirom na to da je to za nas bila prva komercijalna sezona – puno više od suštih brojki vrijedila su nam iskustva koja smo stekli, pa sada s velikim elanom ulazimo u sezonu 2023. u kojoj očekujemo značajan rast u broju putnika na komercijalnim, ali i državnim linijama koje su se sada već etablirale i među strancima. Na našim državnim linijama u cijeloj 2022. godini prevezeno je oko 70 tisuća putnika, no i tu najveći dio otpada na kalendarsko ljeto u kojom je putovalo gotovo 60 posto od ukupnog broja putnika prevezenih u cijeloj godini.
Jesu li brzobrodske linije bolje i praktičnije rješenje za povezivanje otoka s kopnom, od klasičnih brodskih i zašto?
– Brzobrodske linije integralni su dio sustava obalnog linijskog pomorskog prometa koji između ostalog za cilj ima i osiguravanja teritorijalne cjelovitosti RH, te ih ne bi isticao kao važnije ili bolje rješenje od klasičnih brodskih veza ili trajektnih veza. Svaki od ovih vidova pomorskog prometa opravdava svoju svrhu. Brzobrodske veze prvenstvenu prednost imaju u ostvarenje brze konekcije udaljenijih otoka s kopnom, dok se klasične brodske linije češće uspostavljaju na kraćim relacijama. Trajekt na istoj relaciji putuje duplo duže nego katamaran, odnosno brzobrodska linija. Kada putovanje između dviju luka traje 15 ili 20 minuta, to i nije neka velika razlika za putnika, no kada trajektom treba putovati do nekih udaljenih destinacija, to putovanje zna potrajati i do četiri i pol sata, dok s brzobrodskom linijom taj put prođe puno brže. Dodatna pogodnost brzobrodske linije je i činjenica da brzi brod može pristati i na manje rive, koje se često nalaze u samom središtu mjesta ili grada, za razliku od trajekata što je također pogodnost za putnike.
Osluškivanje tržišta
Posebno je zanimljivo to što održavate liniju prema Lastovu, jednom od najudaljenijih hrvatskih otoka. Koliko je koriste stanovnici otoka, kakve su njihove reakcije i ocjene ove linije?
– Liniju za Lastovo održavamo cijele godine na liniji Dubrovnik – Korčula – Lastovo koju svakog dana održava naša Anastazija, a tijekom ljeta i s drugom državnom linijom, odnosno s našom Aenonom. Tako tijekom srpnja i kolovoza tičemo ovaj prekrasan pučinski otok dodatna dva puta tjedno i tako ga uz Dubrovnik i Korčulu dodatno povezujemo i s Mljetom. Otočani linije koriste dosta često, vjerujemo da su zadovoljni uvjetima koje pružamo s obzirom na to da plove na nekim od najmlađih brodova na Jadranu. Informacije s terena sugeriraju kako su otočani dobro prihvatili naše posade koje su se uklopile u život otočkih zajednica jer tijekom cijele godine noće na otocima i otočanima su prva jutarnja veza s Gradom. Uvijek nastojimo unaprijediti uslugu i osluškujemo tržište, te smo otvoreni za sugestije naših otočana.
Planirate li širenje poslovanja i na druge dijelove Jadrana?
– Kod nas u Tankerskoj plovidbi, trudimo se biti što iscrpniji u analizi svih eventualnih poslovnih prilika za širenje poslovanja, pa tako i u ovom segmentu. Pomno pratimo razvoj događaja po pitanju raspisivanja javnih nadmetanja za linije s obvezom javne usluge, koje očekujemo uskoro. Dobro smo ekipirani, imamo natprosječno mladu flotu za hrvatske prilike, a spremni smo i dodatno ulagati i u brodove na alternative pogone. Jadran promatramo kao jednu cjelinu što on i jest, pa iako smo se trenutno bazirali na linije južno od Splita, to ne znači da se ne bismo voljeli postupno proširiti. Svaka potencijalna prilika se analizira, a koju od njih ćemo »poklopiti« i realizirati pokazat će vrijeme koje je pred nama.
Kakva je suradnja s lokalnim vlastima i kako one gledaju na vaše linije?
– Suradnja s lokalnim vlastima, a pritom prvenstveno mislim na lučke uprave koje upravljaju lukama otvorenima za javni promet, izuzetno je korektna i mislim da ljudi na terenu rade izniman posao s obzirom na uvjete u kojima svi zajedno poslujemo. Jednako tako, kvalitetnu suradnju imamo i s jedinicama lokalne samouprave koje mahom podržavaju činjenicu da želimo približiti otočke sredine kopnu i drugim otočkim destinacijama. Značajan iznos europskih sredstava slio se i u lučku infrastrukturu, pa sada doživljavamo prijeko potrebnu obnovu dijela te iste infrastrukture. Sudjelujemo svojim savjetima i idejama koliko nas se pita, i ne želimo se posebno nametati, no svejedno smatramo kako prilikom planiranja iste struka svakako treba konzultirati i krajnjeg korisnika odnosno brodare i njihove planove, a sve u cilju da se ove značajne investicije što bolje kapitaliziraju i da se u konačnici uložena sredstva opravdaju dugogodišnjim korištenjem. Ako su brodovi na alternativni pogon označeni kao budućnost, osigurajmo već sada preduvjete za razvoj takve usluge kroz strateško planiranje infrastrukture.
Nagrađivana mobilna aplikacija putnicima olakšava planiranje
Kako se mogu kupiti karte za plovidbu na vašim linijama? Mogu li se rezervirati ili kupiti online?
– Na samom startu poslovođenja ovim projektom postavili smo si visoke standarde koje želimo ispuniti prema našim putnicima, jer smo uz kvalitetu brodova, koju smo osigurali kroz akvizicije, odlučili putnicima osigurati mogućnost da lako dođu do naših karata kroz razne online platforme, uključujući i našu nagrađivanu mobilnu aplikaciju koju je razvio Lloyds Digital, a na koju smo izuzetno ponosni. Iznimno puno radimo na online prodaji i najznačajniji broj karata prodamo na taj način, što ne znači da nismo prisutni i u lukama gdje imamo svoja prodajna mjesta. Osim u prodaji, visoke standarde želimo postaviti i u postprodaji pa tako korisnicima nudimo mogućnost da kretanje svakog našeg broda mogu pratiti uživo putem mobilne aplikacije i web-stranice, da svako naše ukrcajno mjesto ili prodajno mjesto lako pronađu na svom mobilnom uređaju ili da istraže destinaciju na koju putuju kroz naše društvene mreže i blog. Statusi linija u kontekstu prekida zbog lošeg vremena, upozorenja i slično ažuriraju se u najkraćem roku sa samih brodova pa onaj tko putuje s nama, samo treba pratiti našu web stranicu i tako će osigurati da uvijek ima pravovremenu informaciju. U ovom dijelu ima puno prostora za napredak na domaćem tržištu, ali i kod nas samih, a mi se trudimo svakim danom ići korak naprijed pa u tom pogledu mogu već za ovu sezonu najaviti još neka unapređenja, a sve u cilju da tnicima pružimo najbolju uslugu.
Pedesetak pomoraca
Koliko pomoraca zapošljavate i suočavate li se s nedostatkom radne snage?
– U našem poslu izražena je sezonalnost, s obzirom na tri sezonske komercijalne linije, broj pomoraca pomalo fluktuira, no tržište je izuzetno aktivno pa ne možemo reći da imamo problema u pronalasku ljudi. U sezoni zapošljavamo pedesetak ljudi, dok je u zimskom periodu taj broj malo niži, no ne značajno.