Posadu su spasili lokalni ribari i jedan tegljač
povezane vijesti
- Koliko se daleko usuđujete zabaciti svoj ribolovni sistem? Ukoliko koristite shock leader tada nikakvog ograničenja ne trebate imati
- Iz svijeta znanosti – Andrej Gajić objavio rad o nalazu morskog psa prasca s leucističnim poremećajem pigmentacije
- Škrt na riječima, dobar u panuli. Povukao iglicu na 18 metara dubine pa nasukao cara od 4,3 kilograma
Iako je DDR nastao nakon Drugog svjetskog rata, Jugolinija je, kao ratnu reparaciju pri osnutku, 1947. godine, od Njemačke dobila parobrod »Malaga«, koji je izgrađen u brodogradilištu Neptunwerft Rostock Schiffswerft & Maschinenfabrik G.m.b.H., za poznatog njemačkog brodara Roberta M. Slomana Jr. Iz Hamburga. Jugolinija mu je dala ime – »Vis«, a 1969. godine, kao i mnogi drugi brodovi, završio je u floti Lošinjske plovidbe da bi već sljedeće godine završio u splitskom rezalištu. Imao je samo 3.150 tona nosivosti, a pogonio ga je parni stroj dvostruke ekspanzije uz pripomoć niskotlačne turbine od 1.177 kw brzinom od pristojnih 11 čvorova.
U floti Parobrodarskog društva Marović (Omišalj/Sušak) plovio je od 1931. do 1934. godine parobrod »Tivat« koji je izgrađen 1903. godine u brodogradilištu Neptun Werft A.G. u Rostocku kao Mimi Horn (H.C. Horn, Lubeck). Nakon Prvog svjetskog rata, 1919. godine, nalazimo ga u vlasništvu francuske vlade, a 1921. godine postaje »Maid of Crete« (Embiricos Line, London). Marović ga prodaje 1934. godine kada postaje »Trade« (Fenchurch S.S. Co. Ltd., London), a godinu dana kasnije prodan je i postao »Pasubio« (E. Milano & Co., Trieste). Kasnije, 1940. godine vlasnik je Angelo Parodi fu Bartolomeo iz Genove, a 16. veljače 1943. godine torpedirala ga je britanska podmornica HMS Unrivalled u plovidbi Crotone-Messina.
Jugolinija
Prvi brod izgrađen za riječku Jugoliniju u istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Warnowwerft u Warnemundeu dobio je ime – »Baltik«. U flotu je ušao 1974. godine, ali je 23. travnja 1993. nakon izlaska iz luke Bandar Imam Khomeini u plovidbi za Dubaj rasparao dno na nepoznatom potonulom objektu i potonuo za dvadesetak minuta. Posadu su spasili lokalni ribari i jedan tegljač. Autor je imao priliku otići po brodolomce na aerodrom u Trstu autobusom. Među posadom bio je i susjed čiju je suprugu poštar dobro prestrašio: javio telefonom da ima telegram od Jugolinije, da je brod potonuo i da su svi članovi posade – stradali.
Stradao je i brod »Krasica« (Jugolinija) izgrađen u drugoj polovini 1977. godine: 7. listopada 1980. godine granatiran je i napušten od posade u luci Khorramshahru na rijeci Shatt-al-Arab tijekom Iračko-iranskog rata. Brod su preuzeli Iračani kao ratni plijen te je premješten – otegljen u Basru. U prosincu 1981. godine Jugolinija prepušta brod osiguravatelju te je 1990. prodan – postao je »Ethnos« (Emery Naviera S.A. iz Paname). Šest godina kasnije izbrisan je iz upisnika brodova.
Slijedili su »Topusko« (290) i »Drvar« (391); prvi je ostao u floti do 1994. godine kada je postao »Franka« (Renzlor Securities Corp., Panama/Lošinjska plovidba iako se u monografiji tog brodara ne spominje), a 1999. doplovio je u rezalište u Chittagongu. Drugi je također 1994. godine prodan panamskoj kompaniji Renzlor Securities Corp, dvije godine kasnije postaje »Mattz Spica«, 1998. ime mu je skraćeno u »Spica« da bi bio 1999. godine nasukan u rezalištu Alang.
»Mošćenice« su izgrađene 1977. godine, a 28. listopada 1981. njegova je posada spasila 39 pomoraca, žena i djece, pred talijanskom lukom Crotone s tankera »Chemical Challenger« (vlasnik Gadot-Yama, Tel Aviv, zastava Liberije) na kojem se dogodila eksplozija. »Mošćenice« su ostale uz tanker do dolaska talijanskog ratnog broda »Ardito«. Spašeni su iskrcani u luci Crotone, nakon čega je brod proslijedio svoju putovanje prema lukama Srednjeg istoka. Brod je doplovio u indijsko rezalište Alang 8. prosinca 1998. godine. Početkom kolovoza 1984. godine, brod »Mošćenice« u plovidbi iz tajlandskog Pukheta prema Rijeci, oko 200 milja od Jeddaha, primio je poruku da je tanker »Oceanic Energy« naletio na – minu. Bio je udaljen oko 25 milja od njega, a kad se približio, imao je što vidjeti – razneseni pramac. Bile su dvije eksplozije: jedna od mine, druga od plinova u praznim tankovima. Tanker je tonuo, ali dogodilo se čudo – u jednom trenutku prestao je tonuti. »Mošćenice« je ostao u blizini do dolaska tegljača, a onda oprezno do Sueza zbog mina. Svoje plovidbe »Mošćenice« je okončao 8. prosinca 1998. u rezalištu Alang.
Iste godine izgrađen je i »Motovun« koji je cijeli vijek plovio u vlasništvu Jugolinije te je 30. travnja 1999. doplovio u Alang. »Krk« je izgrađen 1977. godine, a 1999. je prodan te je postao »Rice Express« (Apple Maritime Co.) te je nastavio ploviti u menadžmentu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo do 7. studenog 1999. kada je doplovio u Alang.
Ostala su posljednja dva broda Jugolinije izgrađena u Warnemundeu: »Slovenija« je preuzeta 1980., a »Vojvodina« 1981. godine. »Slovenija« je od kraja 1998. do prosinca 1999. bio na mrtvom vezu u Lamjani, da bi doplovio 29. prosinca te godine u tursko rezalište Aliaga. »Vojvodina« se 3. srpnja 1989. na izlasku iz ustave Miraflores (Panamski kanal) sudarila s filipinskim brodom »Ballena« odnosno kanadskim tegljačem »Guia« koji se nalazio uz bok filipinskog broda. Došlo je do probijanja oplate i prodora mora, a brod se i nasukao. Dolaskom visoke vode, odsukan je i otegljen u Bilbao gdje privremeno popravljen. U rujnu 1992. za vrijeme blokade riječke luke od strane JRM-a, brod je preimenovan u – »Grobnik«. Desetog rujna 1999. godine arestiran je u Durbanu, a 6. veljače 2000. doplovio je u Alang.
Slobodna plovidba
»Vardar« je izgrađen za Slobodnu plovidbu, Šibenik 1990. godine. Već sljedeće godine dat je u najam te postaje »Vardar Delmas«, 1992. postaje »Torm America«, a 1997. mijenja ime u »Tijesno« (S.P. Shipping Co. Ltd., Kingstown/Slobodna plovidba, Šibenik). Već 1998. je prodan te postaje opet »Torm America« (Sea Charm Marine Enterprise, Kingstown), a 2002. postaje »MSC Patricia« (Cia Naviera Patricia S.A., Panama). U rezalište Alang dolazi 29. lipnja 2012. godine.
»Vodice« su izgrađene 1986. godine za Slobodnu plovidbu, Šibenik, a 1992. registriran je u St. Vincentu i Grenadinima (S.P. Shipping Co., Kingstown). Godinu dana kasnije postaje »Koral« (Renzlor Securities Corp., Kingstown) te iste godine »Mayor« (Gregonavis Shipping S.A.), 1999. je u najmu kao »Torm Brooklyn«, a 2003. je opet »Mayor« (Lavantara Shipping, Valletta) i iste godine »Safmarine Douala«. Sedam godina kasnije prodan je i postaje »Yuan Cheng« (Yong Ding Men Shipping). U rezalište Alang odlazi 6. listopada 2012. godine.
»Jezera« su izgrađena 1987. godine te su odmah date u najam Hapag-lloydu pod imenom »Borussia«, da bi 1991. kratko ponovno bila »Jezera« te odlazi opet u najam kao »Jezera Delmas« ali s matičnom lukom Kingstown (S.P. Shipping Co. Ltd.). Dvije godine kasnije mijenja ime u »Francois de Sale«, pa mijenja cijeli niz imena: 1994. je »Torm Brigitte« (KS UI Brigitte/A.S. Dampskibssekabet Torm, Hellerup), 2003. je »Aeolian Sky« (Arctic Breeze Shipping Ltd./Swissmarine Inc.), 2006. je »Safmarine Texas«, a u rezalište Alang odlazi kao »Texas« 13. siječnja 2012. godine. Američka carina je 2003. godine u luci Camden na brodu »Torm Brigitte« pronašla 23 »slijepa« putnika, ukrcani u Abidjanu i kilogram heroina.
Brod »Merkur Bay« (Merkur Bay Shipping/F.A. Vinnen, Monrovia) izgrađen je 1981. godine u brodogradilištu Neptunwerft u Rostocku. Prije nego je ušao u flotu Slobodne plovidbe 1989. godine promijenio je više imena (»Andean Condor«, »Hapag Lloyd Pampa« i »Matador«), a onda je dobio ime »Tijesno« (registriran za Puffin Maritime S.A.). Kasnije mijenja imena kao na traci: »CGM Guyana«, »Pal Vassilis«, »CGM Amazonia«,« Amazonia«, »Floria I«, »Oriental Star« i »New Oriental«. Udario je u stijene vijetnamske obale 4. listopada 2008. godine i – potonuo.
Jadroplov
Splitski Jadroplov je 1987. i 1988. nabavio dva vrlo slična broda (tip MBC – kombinacija bulker/kontejnerski brod) izgrađena u istom istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Mathias-Thesen-Werft, Wismar. Brod je imao 22.042 tone nosivosti, te mogao prevesti 841 kontejner s pogonom motora MAN (VEB Dieselmotorenwerke, Rostock) od 11.200 KS brzinom od 15,5 čvorova. Prvi je dobio ime »Split«, a izgrađen je kao »Paloma« (Partenreederei m.s. Paloma, Hamburg, man. F. Lieisz). Mnogo toga događalo se 1983. godine: najprije je brod dat u najam (ime »Finnsailor«), pa vraćen te prodan – »Mira« (Mira Shipping Pte. Ltd., Singapore/H. Zeppenfeld). Plovi pod singapurskom zastavom dok 1987. nije u floti Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama, stranoj tvrtci splitskog Jadroplova (zastava Jugoslavija), a 1991. upisan je u upisnik države St. Vincent i Grenadini te mu je matična luka Kingstown. Prodan je 1998. godine i postaje »Athanassia« (Igloo Tiger Maritime, Limassol), često je dat u najam: »Cape Barren« (SCL Equator), a 2004. je prodan i postaje »Parsian« (Megaship Management). Dvije godine kasnije postaje »Ocean Frontier« (Qeshm Bonyad Shipmanagement, Panama), a 27. veljače 2009. godina nasukan je u rezalištu u Šangaju.
Drugi brod dobio je ime »Solin« (23.240 tona nosivosti, 863 kontejnera, motor MAN od 9,500 KS), izgrađen je kao »Spyros A Lemos« (Thalassoporos Corp., Pirej, man. N.S. Lemos) i kod tog brodara ostaje dok nije registriran na tvrtku Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc. Panama pod jugoslavenskom zastavom (1991. Adria Maritime Ltd., Valletta, zastava Malte, 1993. Salona Maritime Co., Valletta). Prodan je 2001. godine nakon dokovanja u Lamjani te postaje »Flame« (Sunseeker Shipping Ltd., Valletta), a 2004. postaje »Thor Tribute« (Thor Tribute Shipping Co Ltd/Thorensen & Co). Šest godina kasnije prodan je (Cetrade International Ltd., Panama/Nobpac Shipping Pte., Panama) pa mijenja ime u »Bukit Timah«. Odlazi 5. svibnja 2011. godine u rezalište Gadani Beach.
Ostali
Brod »Orebić« izgrađen je u brodogradilištu Schlicting & Co., u Travemundeu kao »Siegried Lehmann« 1958. godine za Lubecker Stauereikontor Hans Lehmann, Lubeck, 1962. postaje »Anna Vera« (Altenbucker Reederei Walter Sporlender, Berlin), a 1967. »Orebić« u floti riječke Jadrolinije. Četiri godine kasnije je u floti Obalne plovidbe Split, 1973. u Vranjicu je preuređen za prijevoz cementa, a 1982. je u floti Splitske plovidbe (1991. Cement Transport & Shipping Co. Ltd., Kingstown/manager Splitska plovidba). Godine 2010. nasukao se na plićinu Gumanac (Ploče), a 2015. u nevremenu na Marjan (Split), izrezan je 2015. u Vranjicu.
Brod »Tipperary« (Shelbourne Shipping Co, Dublin), kontejnerski brod (74 teu), a 1974. postaje brod za prijevoz općeg i teškog tereta (dvije dizalice po 350 tona). Izgrađen je 1969. godine u brodogradilištu Schlichtingwerft, Travemunde. Godine 1974. postaje »Thor Scan« (Scan Heavy Shipping Co., Willemstad/ Bjaesberg), a Atlantska plovidba, Dubrovnik kupuje ga 1980. godine i daje ime »Jahorina«. Prodan je 1987. i mijenja ime u »Hori« (Orville Cia Naviera S. A., Kingstown), a 1988. postaje malezijski »Lin Petaling« (Lin Lin Shipping Sendirian Berhad Kuching). Već sljedeće, 1989. prodan je u Singapur i postaje »Equator Jade« (Thong Soon Navigation (Pte.) Ltd.). No, 1998. godine vlasnik je u stečaju, te je brod napušten u brodogradilištu Sintai Industri u Batamu (Indonezija). Iz upisnika brodova izbrisan je 2011. godine.
Mali brod (66,5 x 9,9 metara) »Kupa« (Obalna plovidba Split), također je izgrađen 1957. godine u brodogradilištu New Schlichting Werft u Travemundeu (Lubeck) kao »Bestik« (Otto Christian Bohme, Oslo). Godine 1971. postaje »Normannvaag«, a tri godine kasnije – »Kupa«. Brod se 21. veljače 1984. nasukao u kanalu Sv. Ante (Šibenik) te je izrezan u ožujku iste godine u Splitu.
U floti Mediteranske plovidbe iz Korčule plovio je brod »Kučište« (Magis Shipping S.A.) izgrađen 1981. godine u brodogradilištu Neptun VEB iz Rostocka kao »Yiannis L.« (Belvedere Investment Trust Inc., Panama). Kasnije je, kod istog brodara mijenjao imena: »Supertramp« i »Sascha Green«. Do ulaska u flotu našeg brodara plovio je kao »Horsham« (Imperials Ltd.) te »Novi Beograd« (Beoplov, Beograd). Prodan je 1998. godine i postao »Baltic Trader«, a 2007. postaje »Aniva« (Key Developments S.A.). Svoje plovidbe završava 22. travnja 2014. godine kada je nasukan na plaću rezališta Alang.
Strava u Alexandriji
Luka je bila zakrčena, na sidrištu s lijeve strane »Drvara« grčki brod »Deka Concorde«, s desne ruski »Kozmonavt«. Vjetar je ojačao, sidro grčkog broda je zaoralo te je udario u pramac »Drvara«. I »Drvaru« su oba sidra popustila, krma se nasukala, a pramac je udario o ruski brod. Dio posade se spustio na obalu pokušati staviti autogume između trupa i stijena. Punih 28 sati sprječavalo se najgore: pojačani su vezovi na krmi prema kontejnerskom terminalu. No, konopi su strugali po ogradi terminala: posada je srušila armirano-betonsku ogradu u duljini od pet metara. Kad se nevrijeme smirilo, lučke vlasti su došle procijeniti štetu na – ogradi. Nakon svega, prvi časnik s ruskog broda došao se požaliti da mu je pramac »Drvara« ušao u kabinu i uništio – WC školjku… Naime, i taj brod je bio građen u DDR-u, pa je imao posebne školjke koje se nigdje drugdje nisu mogle nabaviti.
Jugooceanija, Kotor
– »Boka«, izgrađen 1987.; 1992. »Hanuman« (Hanuman Shipping, Limassol); 1994. »King Lion«; 1995. »Thraki Hellas« (Laguna Shipping Corp., Pireaus); 1999. »Elpis«; 2000. »Century Fortuna«; 2003. »Thor Navigator« (Thoresen Bangkok); 2011. »Xiang Hua Man« (NYB Shipping Inc., Panama) 2012. »Jian Xe«; 2013. rezalište Xinhui
– »Tivat«, izgrađen 1981.; 1999. »Nativa« (Grupo Punta Arena Corp., Panama); 2005. »Taurus« (Rag Maritime Co., Kingstown); 2009. »Sea Star« (Sun Rise Shipping & Trading, Sharjah); 25. kolovoza 2009. potonuo u Crvenom moru nakon prodora mora u strojarnicu; napušten; CTL
– »Kupres«, izgrađen 1987.; 1992. »Rama« (White Star Shipping Co. Ltd., Limassol); 1996. »Torm Agnete« (Loyal Chartering Corp.); 2003. »Aeolian Sun« (New Light Shipping, Limassol); 2006. »Safmarine Angola«; 2012. »Angola« (Oceanstar Management Inc. Athens, Limassol); 28. svibnja 2012. rezalište Chittagong
– »Risan«, izgrađen 1981.; 1999. »Tirisa« (Orinoco Panama Corp., Panama); 2001. »Splendour« (Savannah International Navigation, Panama); 2004. »Lady Flora« (Flora Maritime, Tartous); 2008. »Blue Lady« (Den Sanayi ve Ticaret, Istanbul); 2010. »Destiny« (Paruma Maritime Inc.); 20. lipnja 2011. rezalište Chittagong
– »Lovćen«, izgrađen 1982.; 1999. »Aegis« (Savitel Shipping, Limassol); 2003. »Anhui Hope« (Anhui Ocean Shipping Co., Homg Kong); 2004. »Ever Power« (Ever Power Shipping, Hong Kong); 2006. »Pheaton« (Shanghai Vasteast International Shipping Management); 27. studenoga 2008. požar Luojing (Shanghai); 30. rujna. 2010. rezalište Chittagong
– »Durmitor«, izgrađen 1982.; 1999. »Anais« (Rolisa Shipping, Limassol); 2007. »Unitec« (Unitec Maritime Ltd., Hong Kong); 22. rujna 2009. rezalište
– »Herceg Novi«, izgrađen 1981.; 18. kolovoza 1996. Sudar s brodom »Ming Galaxy«; potonuo kod Singapura
Prekookeanska plovidba, Bar
– »Morača«, izgrađen 1990.; 1995. »Norviken«; 1997. »Lim« (Ana Shipping Ltd/Prekookeanska plovidba, Bar); 1999. »Tekeze« (The Ethiopian Shipping Lines); 2015. »Tika« (Venus Shipping Inc.); 10. veljače 2016. rezalište Gadani Beach
– »Ivangrad«, izgrađen 1988.; 1993. »Brisa« (Oktoih Overseas Shipping, Valletta); 1996. »Cape Arnhem«; 1998. »Berane«; 2001. »Contship Cyprus«; 2001. »ANL Pioneer« (Ocean Eind Shipping Co. Ltd., Limassol); 2002. »Contship Cyprus« (Maltese Sky Maritime Services S.A., Valletta); 2002. »ANL Pioneer« (City Shipping, Limassol); 2002. »Contship Cyprus«; 2003. »Provider N.«; 2004. »Thor Nautilus« (Thoresen, Bangkok); 2011. »King Bright« (Nanjing King Shipmanagement); 29. travnja 2013., rezalište Kina
– »Obod«, izgrađen 1988.; 1992. »Aire F.« (Oktoih Overseas Shipping Ltd.Valletta); 1996. »Cape Cleveland«; 1998. »Obod«; 2001. »Pan Oasis« (Global Pacific Shipping Navigation, Panama); 2003. »Thor Nautica« (Thoresen Bangkok); 2011. »Xiang Rong Men« (NYA Shipping Inc., Panama); 6. srpnja 2013. rezalište Alang