Obratili se Vladi

Čarteraši traže da im se u pandemiji suspendiraju odredbe o plaćanju poreza na dobit

Alenka Juričić Bukarica

Udruge traže da se u pandemiji zamrznu neke odredbe zakona o porezu na dobit koje su uvedene kako bi se onemogućilo da se brodovi na koje nije plaćen PDV koriste u privatne svrhe



RIJEKA – Hrvatski sektor najma plovila, takozvani čarter, zatražio je preko Udruge nautičkog sektora HUP-a i Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima-čarter pri HGK-u, od Vlade da se zamrznu neke odredbe zakona o porezu na dobit za vrijeme pandemije. U Udruženju čartera HGK-a, naime, navode kako su temu suspenzije odredbi o ostvarenju minimalno 7 posto prihoda od novonabavne vrijednosti plovila kako bi troškovi plovila bili porezno priznati, inicirali još u travnju 2020. kod Ministarstva financija. Nedavno su se ponovo obratili Vladi te kažu kako se nadaju da će se njihov zahtjev riješiti prije nego tvrtke predaju završne račune.


– Moramo imati u vidu nepredvidive okolnosti vezane za pandemiju COVID-19, pad turističkih dolazaka, noćenja i prihoda, kako bismo izbjegli situaciju da se turistički sektor povrh svih gubitaka, još i dodatno penalizira porezom na dobit u vremenu kada je ispunjavanje propisanih uvjeta teško ili nemoguće. Naime, obveznik koji u poreznom razdoblju ne ostvari prihode u iznosu 7 posto novonabavne vrijednosti plovila, odnosno pet posto vrijednosti apartmana ili kuće za odmor, dužan je za to porezno razdoblje uvećati poreznu osnovicu za rashod amortizacije takve imovine, te za sve pripadajuće troškove koji su nastali u vezi s korištenjem takve imovine. Plovila imaju visoke troškove hladnog pogona, a to su vez, osiguranje, dizalica, troškovi godišnjih pregleda i atesta sigurnosne opreme te troškovi redovnog održavanja. Većina tih troškova su fiksni troškovi, neovisno je li plovilo bilo u upotrebi ili ne. Svi ti troškovi, uključujući i trošak amortizacije, a koji nije zanemariv niti kada je obračunat po sniženim stopama, bit će porezno nepriznati troškovi ukoliko zakonodavac ne promijeni sporne odredbe, kaže Paško Klisović, predsjednik Udruženja čartera HGK pojašnjavajući što se ustvari htjelo riješiti uvođenjem odredbe o tih famoznih 7 posto prihoda. Naime, zakonodavac je time htio onemogućiti kupnju plovila za gospodarsko korištenje, dakle za čarter, bez plaćanja PDV-a, a da se brod ili jedrilica potom koriste u privatne svrhe.


– Mi podržavamo takve odredbe za vrijeme normalnih okolnosti. Međutim, u ovoj situaciji, budući da nam je rad bio onemogućen ili znatno otežan, sporna odredba nije primjenjiva, kaže Klisović. Što se tiče najava za sezonu, kaže kako se od sezone 2021. očekuje puno. Nautika se i prošle godine pokazala kao najotporniji segment hrvatskog turizma, no uvjet je sigurnost u zdravstvenom smislu i jasna pravila kod graničnih režima. Tako su predstavnici čarter segmenta kroz Savjet za oporavak i razvoj turizma Ministarstva turizma i sporta, radili na razvoju sigurnosnog protokola za čarter djelatnost, odnosno Safe stay in Croatia certifikata. U testni period je prvo uključeno 10 čarter tvrtki iz Udruženja. Isto tako, ovih je dana održan i radni sastanak s predsjednicima Udruženja čartera Austrije, Slovačke i Češke, jednim od ključnih tržištima u nautici, i to oko suradnje i komunikacije za sezonu 2021. Dodajmo i da je Hrvatska najjača čarter destinacija na Mediteranu te čini čak 40 posto svjetske flote čarter plovila. Međutim, uz rast broja plovila, što je samo po sebi srušilo profitnu maržu, lani su čarteraši imali 30 do 50 posto realizacije iz 2019., što je uz činjenicu da se radilo uz snižene cijene, dodatno opustošilo ovaj segment nautičke ponude.