Plavi svijet

Brod bez kapetana: “Ljudi, što radite…?!”

Branko Šuljić

Trajekt Laslovo nakon sudara s jahtom u Biogradu / Foto Jadrolinija u srcu/Facebook

Trajekt Laslovo nakon sudara s jahtom u Biogradu / Foto Jadrolinija u srcu/Facebook

Naslagalo se pravih "bisera" i ovoljetnih negativnih priča s našeg Jadrana



Ljudi, što radite…?!


Jahta dugačka 50 metara udarila u krmu trajekta što je plovio na redovnoj liniji. Na sreću, sudar je prošao bez težih posljedica, uz materijalnu štetu na oba plovila. Službena informacija glasi: »Sudar trajekta i putničkog broda tijekom plovidbe Pašmanskim kanalom.«


Ta jahta od 50 metara registrirana je kao brod, minikruzer kažu bolje upućeni, što je za čitavu priču manje važno. Najvažnije je, međutim, saznanje iz istrage: na brodu nije bilo zapovjednika. Da, i to je moguće!




Ovo je samo jedna od ovoljetnih negativnih priča s našeg Jadrana. Naslagalo se još »bisera« u samo nekoliko dana. Čitam dalje… Viškim kanalom plovila jahta, a nikoga nije bilo za timunom, što je ovjekovječeno s drugog plovila.


Svjedoci su tvrdili da je posada na provi spavala. Vjerojatno, bio je uključen autopilot… Snimka se proširila portalima i društvenim mrežama. Brzo se javio vlasnik jahte, Britanac. Ponudio je objašnjenje, da su se sunčali i imali daljinski upravljač.


Najavio je da će kontaktirati svoje hrvatske i britanske odvjetnike, u vezi lažne izjave. Kasnije mijenja priču, nije upravljao jahtom »na daljinski« nego je njegov sin bio za kormilom, ali se ne vidi na fotografiji.


Također, optužuje svjedoke da su plovili pokraj njegove jahte kako bi gledali njegovu ženu u toplesu. A što se tiče njegova sina za kormilom, »otkriveno« je da ima tri maloljetna sina. Dakle, nedorasle za upravljanje jahtom!


Kontrola na moru


Sljedeći naslov glasi: »Nijemac teško ozlijeđen u prevrtanju ‘banane’ u Sukošanu.« Samo prevrtanje »banane« nije ništa posebno, često se događa i, u pravilu, zabavno je onima koji jašu. Ali, ponekad pođe po zlu…


Policijskim očevidom utvrđeno je počinjenje kaznenog djela kvalificiranog: ugrožavanje posebnih vrsta prometa. Bananu s jahačima povlačio je morski skuter, možemo pretpostavljati kojom brzinom i što je izvodio. I za finale – skuterom je upravljao maloljetnik!


U policijskom izvješću navodi se da »se nije pridržavao propisa o sigurnosti brodskog prometa te drugih propisa i pravila iz sigurnosti plovidbe, uslijed čega je došlo do prevrtanja ‘banane’ te pada osoba u more, a kojom prilikom je jedna osoba zadobila teške tjelesne ozljede«.


Opet se, samo po sebi, nameće pitanje kvalifikacije za upravljanje takvim plovilom. Uz to na banani, odnosno vodenoj sanjki, kako se službeno navodi, nalazila se grupa ljudi, nije maloljetnik vozio sam sebe za zabavu.


Svemu možemo dodati stotine prekršaja glisiranja preblizu obali, upravljanje gliserima, pa i plovilima uopće bez odgovarajućeg ovlaštenja, nepoštivanje i nepoznavanje propisa o sigurnosti plovidbe. Dovoljno je pročitati samo jedno izvješće nakon provedene akcije kontrole na moru. Što sve vide i dožive djelatnici Lučke kapetanije i Pomorske policije?


Omiljena nautička destinacija


Nakon pročitanoga, uvjeren sam, mnogi će komentirati: to je zato što na moru nema kontrole. S time se nikako ne slažem. Ima kontrole, a je li ona dovoljna, drugo je pitanje. Kao da je na kopnu, u cestovnom prometu ima dovoljno.


Treba realno sagledati stanje u turističkoj sezoni, posebno na obali, u malim mjestima, gdje je broj stanovnika višestruko uvećan. Svi ti ljudi došli su na more, i ne samo na kupanje. Oni na moru traže zabavu, razbibrigu, najkraće rečeno, žele sadržajno ljetovanje.


Pa kontroliraj sve to, na širokom morskom prostoru. Da imamo i više policijskih i kapetanijskih službenika, nemoguće je sve kontrolirati. Uvijek će se netko zavući u kakav skriveni kutak. Veliko je more, preveliko za sveobuhvatnu i kvalitetnu kontrolu.


Koliko brodova ovih dana plovi našim Jadranom? Ostavimo po strani one što su svakodnevno prisutni, linijsku plovidbu, ribare, radna plovila, teretni promet… Volimo se hvaliti da imamo najveću charter flotu, da smo jedna od najomiljenijih nautičkih destinacija.


Dolaze nam nautičari sa svim mogućim plovilima, od barki i malih gumenjaka što ih dovoze kopnom, na prikolici, preko glisera svakakvih veličina i snage motora, do jahti i megajahti što mame svekolike poglede gdje god se pojave.


Ima u tom mnoštvu svega, novih i najnovijih brodova, rekli bi naši ljudi »ispod čekića«, vrhunske kvalitete, isto tako starijih i starih, pa i prastarih, uglavnom uredno registriranih. Među njima »sakrio« se poneki neregistrirani, bez plovidbenih dokumenata. Teško je takve otkriti. Isto kao i vlasnike koji se pokušavaju »prošvercati« bez dozvole za voditelja.


Tko sve plovi na tim brodovima, tko s njima upravlja? Plove vlasnici, ako je plovilo veće i njihovi prijatelji, ponekad i gosti kojima naplaćuju krstarenje. U pravilu, vlasnici sami upravljaju vlastitim plovilom.


Većina njih ima sve potrebne papire da mogu uzeti timun u ruke. Drugo je pitanje koliko su vješti u tome, koliko često plove. Mnogima se čitava plovidba svodi na nekoliko ljetnih tjedana godišnjeg odmora.


Korisnici chartera godinama su unajmljivali plovilo sa skiperom, posebno kada su uzimali jedrilicu ili katamaran. Posljednjih godina došlo je u modu da skiper ne treba, da »moreplovci« mogu i žele sami upravljati plovilom. Neki znaju i u tome uživaju, drugi misle da znaju.


Charter tvrtka ne može im uskratiti predaju broda, ako su prezentirali potrebne dokumente. Nadasve to neće činiti ovog ljeta u kojemu je poslovanje chartera ispod očekivanja, pa je svaki unajmljivač dobrodošao. Ishod na moru biva – bolje o tome ne razglabati.


Vlasnici charter tvrtki i njihovi zaposlenici nakon svakog ljeta mogu pričati o svojim iskustvima, dugo, zanimljivo, ali i poučno. Još više »materijala« mogu ponuditi ljudi koji provode kontrolu na moru, djelatnici Kapetanije i Policije.


Kako se moglo dogoditi


I sve je dobro dok je lijepo vrijeme, kada se sve može jednostavno riješiti, eventualno s kakvom mandatnom kaznom, pa i prekršajnom, a ponekad samo opomenom i savjetom. Ali, kada zagusti, kada nevera iznenadi u plovidbi, na otvorenu moru ili u kanalu poznatom po iznenadnim i orkanskim udarima bure.


Nerijetko sa u takvim iznenadnim okolnostima ne snalaze ni puno iskusniji. Mediji su tada preplavljeni informacijama o akcijama traganja i spašavanja te njihovu ishodu.


Slabije upoznati promatrač tada postavlja pitanje: kako se to moglo dogoditi, zar ti ljudi na plovilima ne prate vremenska izvješća? Prate, itekako, posebno oni na velikim brodovima što su opremljeni gomilom suvremenih tehničkih i tehnoloških pomagala, a ona im svakom trenutku serviraju najpreciznije meteorološke podatke.


Vremenska iznenađenja njima se rijetko događaju. Bura i nevera obično se »događaju« malim i manjim plovilima. Na godišnjem odmoru njihovi su vlasnici opušteni, ako i prate prognozu, ne slušaju upozorenja. Ne obaziru se ni na savjete domicilnog stanovništva, ljudi koji dobro poznaju prilike svoga kraja, koji znaju predznake nevremena.


I, umjesto zaključka: bilo bi nam dosadno ljeto na moru kada bi sve bilo idealno. Zamislimo da svi poštuju sve propise, da se pridržavaju pravila sigurnosti plovidbe, da imaju uredne dokumente za sebe i plovilo. Rekao bi jedan poznanik: a što bi radila policija i kapetanija? Za sve je najbolje kada te službe nemaju posla!