Izgradnjom ACI marine Rijeka želimo prostor Porto Baroša otvoriti za sve građane. Najveća prednost ACI marine Rijeka, osim sadržaja i vrhunskih usluga koje će nuditi, jest njezina blizina i cestovna povezanost s emitivnim tržištim
povezane vijesti
Preko 360 milijuna kuna bit će uloženo u novu ACI marinu Rijeka na prostoru Porto Baroša, što buduću marinu za megajahte čini jednim od trenutačno najvećih ulaganja ovog tipa na Jadranu. Riječ je o ulaganju tvrtke ACI-Gitone, koju su osnovali Adriatic Croatia International Club (ACI) i cijenjena njemačka grupacija Lürssen, s čijih su navoza izašle najpoznatije megajahte na svijetu.
Riječ je o velikom iskoraku ne samo za Rijeku već i čitavu kvarnersku regiju, ali i Hrvatsku koju će ova investicija dodatno pozicionirati na svjetskom nautičkom tržištu. Iako najveća, ovo nije jedina investicija ACI-ja, koji je prije dvije godine otvorio rekonstruiranu ACI marinu Rovinj, a koja je time postala prva ACI-jeva marina s pet sidara, a tu su i brojna druga ulaganja, među kojima i ona na Kvarneru, primjerice najavljeno dizanje kategorije ACI marine Ičići na pet sidara što bi trebalo biti gotovo do 2024. Govoreći o tome u kojem smjeru se ACI kroz investicije želi razvijati, dr. sc. Juraj Bukša, član Uprave ACI-ja, na početku je razgovora podsjetio kako u Hrvatskoj trenutačno samo tri marine imaju najvišu kategorizaciju pet sidara od čega su dvije upravo ACI-jeve, i to ACI marine Cres i Rovinj.
Otvoreno građanima
– ACI je, kao najveći lanac marina na Mediteranu i predvodnik nautičkog turizma u Hrvatskoj, posljednjih godina postavio nove standarde u regiji. Posljednje su dvije velike realizirane ACI-jeve investicije ACI marina Rovinj i projekt ACI Sail. Ono što je zajedničko svim tim projektima te onima koje ćemo tek realizirati poput ACI marine Rijeka jest visoka razina usluge i načelo izvrsnosti, istaknuo je dr. sc. Bukša na početku razgovora.
Ako govorimo o ulaganjima, ACI marina Rijeka trenutačno je jedna od najvećih najavljenih investicija u hrvatskoj nautici vrijedna preko 360 milijuna kuna. Možete li pojasniti što su ustvari sljedeći koraci u realizaciji ove velike investicije?
– Luka nautičkog turizma Porto Baroš, buduća ACI marina Rijeka, ostvarit će dosad najveću investiciju u nautički turizam u Hrvatskoj. ACI – Gitone d.o.o. planira uložiti 363,7 milijuna kuna u gradnju marine za jahte i megajahte. Koncesija se daje na razdoblje od 30 godina i vjerujemo da ćemo sinergijom iskustva i znanja sagraditi i upravljati jednom od najljepših marina na ovom području Mediterana. Drago nam je što su hrvatska Vlada na čelu s premijerom Andrejem Plenkovićem i resorno Ministarstvo na čelu s ministrom Olegom Butkovićem prepoznali važnost ovog projekta. Nakon provedenog natječaja, prema odluci Vlade dobili smo rok od dviju godina za ishodovanje lokacijske dozvole nakon čega slijedi potpisivanje ugovora o koncesiji. Početak rada morskog dijela marine, dakle korištenje vezova i objekta na Ružićevu gatu, kao i benzinske postaje, planira se tijekom 2024., a početak rada kopnenog dijela marine s glavnom zgradom očekuje se u 2025. ACI bi u tom partnerstvu bio zadužen za nautički sadržaj, a naši će se partneri više fokusirati na ugostiteljski sadržaj, turističke usluge te dovođenje megajahti na vez i ostale povezane poslove.
S obzirom na to da je plan kako će buduća marina biti integralni dio grada, dakle, ne planira je se »ograditi žicom«, kojim će se konkretno sadržajima sami građani moći koristiti?
– Prostor Porto Baroša trenutačno je nedostupan širem građanstvu. Upravo izgradnjom ACI marine Rijeka želimo prostor Porto Baroša otvoriti za sve građane. Nijedna ACI marina nije, niti će ikad biti, zatvorena za građanstvo. Marinu ćemo integrirati u tkivo grada. Prilikom novih zahvata i prenamjene građevina unutar marine uzima se u obzir pomorsko, povijesno, kulturološko i arhitektonsko-urbanističko naslijeđe našeg grada; ACI marina Rijeka čini cjelinu s okruženjem u kojem se nalazi i o tome se posebno vodilo računa. Uz vezove, predviđena je izgradnja benzinske postaje za kvalitetnu opskrbu plovila gorivom. Na Ružićevu gatu bit će dizalica za vađenje i spuštanje plovila, uz mogućnost manjih radova na održavanju. U samoj centralnoj zgradi koja će biti poprilično velikih dimenzija, bit će smješten trgovački centar, s manjim, trgovačkim uslugama butika, zatim će tu biti čitav niz ugostiteljskih sadržaja, od restorana do lounge bara s bazenom na vrhu jedne od zgrada, s predivnim pogledom na marinu i Riječki zaljev. U jednoj od zgrada u prizemlju će biti prostor za charter agencije. Na lukobranu će na gornjem platou biti šetnica širine pet metara, s liftom za pristup osobama s invaliditetom i teško pokretnim osobama. U njegovu podnožju bit će prostori za sportski jedriličarski klub. Marina će imati i garažu, u nastavku centralne zgrade, koja će dijelom biti podzemna, a ukupni kapacitet parkirnih mjesta u marini bit će 540 parkirnih mjesta. U marini će biti i dio smještajnih kapaciteta za nautičare, a na krovu će biti već spomenuti lounge bar i preljevni bazen kao posebna atrakcija.
Turistički potencijal
Marina u Porto Barošu namijenjena je dovođenju megajahti što sa sobom donosi i dolazak gostiju bolje platežne moći. Tu su ulaganja i u riječki Hilton te podizanje Opatije u rang premium destinacije. Što ustvari sama Rijeka i Opatijska rivijera mogu ponuditi budućim gostima marine i koje su u tom smislu prednosti ovog područja?
– Osim razvoja nautičkog turizma na višoj razini, ulaganjima u ACI marinu Rijeka želimo podići razinu cijele destinacije, ne samo Rijeke nego čitave kvarnerske regije pa i Mediterana. Ovih dana svjedočimo velikim ulaganjima na području Kvarnera što pozdravljamo. Opatija, stara dama hrvatskog turizma, i Rijeka koja se teži repozicionirati iz tranzitne turističke postaje u urbano turističko središte uz šarmantna primorska mjestašca koja ih okružuju svakako imaju što za ponuditi. Najveća prednost ACI marine Rijeka, osim sadržaja i vrhunskih usluga koje će nuditi jest njezina blizina i cestovna povezanost s emitivnim tržištima. To se upravo u pandemijsko vrijeme pokazalo iznimno važnim. U svakom slučaju, kvarnersko područje ima ogroman turistički potencijal i preduvjete za razvitak luksuznog turizma, a ACI marina Rijeka svakako će biti jedan od predvodnika turističkog razvoja u gradu i okolici.
Možete li izdvojiti neke specifičnosti u ponudi buduće marine, što će ona nuditi nautičarima?
– U Hrvatskoj u ovom trenutku ne postoji velik broj vezova za superjahte. Pozicija Porto Baroša i Putničke luke te Rijeke općenito omogućuje smještaj te vrste plovila što bih svakako istaknuo kao specifičnost marine. Bit će to najveća marina za superjahte na Jadranu. Naravno, u marini će biti i vezovi za charter plovila, kao i za manja plovila, ne isključivo super i mega jahte. Pritom valja istaknuti da izgradnja i otvaranje marine, osim za nautičare, imaju veliku važnost i za cijelu lokalnu zajednicu s obzirom na to da generiraju cijeli niz novih poslova osim već predviđena 132 radna mjesta u marini. Od servisa i opskrbe do trgovine i drugih usluga te svega što je vezano za brod, goste i posade. Očekujemo da se uključe brojni gospodarski subjekti te vjerujemo da će uz podršku lokalne zajednice riječko gospodarstvo projektom marine dobiti dodatan zamah. Marina mora činiti integralni dio cjeline u kojoj se nalazi, a to je grad Rijeka.
ACI je 2019. otvorio rekonstruiranu ACI marinu Rovinj, u koju je uloženo 150 milijuna kuna te koja je ustvari prva marina iz ACI-jeva portfelja koja je dobila kategoriju pet sidara i također je usmjerena prema dovođenju velikih brodova. Jasno je da je na cijeli nautički sektor lani utjecala pandemija, no jeste li uspjeli pozicionirati rovinjsku marinu na tržištu s obzirom na novu najvišu kategoriju i kakve su povratne reakcije samih gostiju?
– ACI marina Rovinj ima prestižnih pet sidara, prihvaća na vez i 100 metara duga plovila, a odlikuju je suvremena arhitektonska i tehnološka rješenja te vrhunske usluge. Smještena u prekrasnom Rovinju, koji se i sam sve više profilira kao elitna destinacija, od samog je početka od gostiju prepoznata kao vrhunska nautička destinacija, a uz vezove za superjahte te povećanu kvalitetu usluge koju sada nudi dodatno se pozicionirala kao jedna od poželjnijih destinacija na Mediteranu.
Pet sidara
Koje su ostale najvažnije investicije ACI-ja posljednjih godina odrađene, posebno na kvarnerskom području?
– Osim već spomenute rekonstrukcije ACI marine Rovinj u Istri, na kvarnerskom području ističe se ulaganje u ACI marinu Cres. U creskoj su marini tijekom 2019. otvoreni teretana, sauna i, uz osam postojećih apartmana, još jedan, deveti. U planu je i izgradnja bazena unutar marine. Uz 440 morskih vezova i 70 suhih te razinu usluge i kvalitete sadržaja koji marini donose pet sidara, ta se marina bez sumnje može pohvaliti titulom jedne od kvalitetnijih u Hrvatskoj.
U najavi je i dizanje ACI marine Ičići na pet sidara za što je zatraženo proširenje koncesijskog područja. Možete li reći na koje bi se područje marina širila, što najavljena ulaganja konkretno donose u samoj ponudi marine te kakav je terminski plan za ovo ulaganje?
– Rekonstrukcija ACI marine Opatija također će biti izvedena s ciljem da stekne uvjete za oznaku najviše kategorije od pet sidara. Kako bismo to postigli, tražili smo proširenje koncesije sukladno prostornoplanskoj dokumentaciji.
S obzirom na to da smo ušli su samu špicu ovogodišnje turističke sezone, možete li reći kakvi su fizički pokazatelji dosad, osjeti li se povećanje dolazaka nautičara u odnosu na lani?
– Tijekom protekle sezone ACI je ostvario 90 posto rezultata ostvarenih tijekom rekordne 2019. godine, a u prvih pet mjeseci ove godine fizički su pokazatelji gotovo na razini 2019. »Novo normalno« postalo je normalno, prilagodili smo poslovanje novim uvjetima te se, s obzirom na sve prednosti koje nautički turizam nudi, nadamo dobroj sezoni.
S kojih tržišta imate najviše gostiju, koja tržišta su u padu? Osjeti li se ustvari i u nautici veći pad kod destinacija koje su ovisne o avioprometu?
– Struktura gostiju ACI marina u određenoj se mjeri promijenila. Na sjevernom Jadranu to je najmanje uočeno zbog ponajprije cestovne blizine emitivnim tržištima, a i vlasničke strukture gostiju. Naime, većina gostiju marina koje su smještene na sjevernom Jadranu vlasnici su plovila pa se za njih situacija bitno ne mijenja. Govorimo o gostima s naših emitivnih tržišta poput Slovenije, Njemačke, Austrije i slično. Prošle je godine primijećen trend pada dolazaka gostiju s područja Italije, no ove se godine i oni polako vraćaju u marine. Međutim, prema jugu stvari izgledaju bitno drugačije. Veći broj gostiju marina srednjeg i južnog Jadrana, posebice oni koji dolaze iz Velike Britanije, skandinavskih zemalja i Sjedinjenih Američkih Država, ovise o uslugama avio prijevoznika. Ti su gosti u većem broju i korisnici usluga najma plovila, stoga nije teško zaključiti da su južne marine prošle sezone svjedočile određenom trendu pada dolazaka gostiju iz tih zemalja. Ipak, ovogodišnjim uvođenjem brojnih novih aviolinija srednji i južni Jadran se otvaraju tržištu cijele Europe i Sjeverne Amerike. Uza sve poduzete mjere u marinama, ranijem početku sezone u usporedbi s prošlom godinom te sudeći po interesu za boravak u ACI marinama, očito je da postoji mnogo razloga za optimizam.
Cijepljeno čak 70 posto djelatnika
Na koji način su se ACI-jeve marine prilagodile pandemiji u smislu zaštite gostiju, jeste li uključeni u projekt Safe stay in Croatia? Nudi li se, i u kojim, ACI-jevim marinama mogućnost testiranja nautičara na COVID-19?
– Posebno želim naglasiti da je većina djelatnika ACI marina, njih čak 70 posto, cijepljeno. Visoka cijepljenost pokazuje iznimnu razinu društvene odgovornosti zaposlenika, kao i cijelog nautičkog sektora. U brojnim su, prvenstveno tranzitnim marinama u kojima su česte smjene gostiju, organizirani punktovi za brzo antigensko i PCR testiranje turista, što također bitno olakšava boravak turista i prelazak granice u njihove matične zemlje ili iz njih. Također, ponosan smo sudionik projekta Safe stay in Croatia, koji za cilj ima pozicionirati Hrvatsku kao poželjnu i sigurnu destinaciju. Oznaka Safe stay in Croatia jamči da u svim ACI marinama diljem hrvatske obale neprestano vodimo brigu o provedbi i poštovanju svih epidemioloških preporuka kako bismo uživali u sigurnu okruženju te zaštitili zdravlje svakog našeg gosta i zaposlenika. Nadalje, pomno pratimo odluke Nacionalnog Stožera civilne zaštite, preporuke Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Svjetske zdravstvene organizacije, kao i aktualno stanje u Republici Hrvatskoj jer nam je svima zdravlje, dobrobit i sigurnost svakog našeg gosta i zaposlenika na prvom mjestu.
Prva kompanija koju je Nautor’s Swan izabrao za suradnju
Uz ulaganja u same marine, razvili ste i projekt ACi Sail. O čemu je konkretno riječ?
– ACI Sail je projekt koji pruža jedinstvene usluge jedrenja na najvišem svjetskom nivou, namijenjene svim ljubiteljima mora, bez obzira na jedriličarsko iskustvo. Vodeći se tom vizijom, u suradnji s finskim proizvođačem Nautor’s Swan i uz slogan »Sail to Future«, ušli smo na uzbudljiv teritorij monotip jedrilica te stvorili prvi i jedinstven u svijetu ACI Sail ClubSwan 36 trening centar. Opremljen najvećom svjetskom flotom od šest najinovativnijih jedrilica na tržištu ClubSwan 36 te posadom iskusnih jedriličara, među kojima su i olimpijci, ACI Sail ClubSwan 36 trening centar pruža novu razinu iskustva u jedrenju, prilagođavajući se pritom u potpunosti klijentu. Inovativnost, vizija i liderstvo opisuju ACI kao kompaniju već 38 godina, što se očituje i u činjenici da je hrvatski lanac marina prva kompanija na svijetu koju je Nautor’s Swan izabrao za suradnju. ACI Sail svojim klijentima omogućuje sudjelovanje na regatama koje su inače namijenjene isključivo za vlasnike Nautorovih plovila te na najbolji mogući način promovira ACI kao kompaniju koja teži inovativnosti, stvaranju novih vrijednosti i obogaćivanju ne samo naše nego ukupne turističke ponude u Hrvatskoj.
Produljenje koncesijskih razdoblja preduvjet je daljnjih ulaganja
Vezano za investicije, više puta je spominjana potreba za produženjem koncesijskih razdoblja. Što bi konkretno omogućilo sigurnije investiranje i dugoročnije planiranje?
– Većina koncesijskih ugovora za marine u ACI sustavu ističe 2030. godine. Trenutačno smo usmjereni na produljenje rokova trajanja koncesija s ciljem dugoročnog osiguravanja stabilnosti tvrtke. Produljenje koncesijskih razdoblja preduvjet je za daljnja ulaganja u raznovrsnost usluga i podizanje kvalitete cijelog sustava ACI-jevih marina.