Foto: Karmen Poznić Božić
Magistra turkologije i ukrajinistike, modna influencerica i poduzetnica, sudionica Women’s Weekend konferencije u Rijeci
povezane vijesti
Nadolazeći tjedan bit će u znaku ženske snage, što zbog obilježavanja Dana žena, što zbog održavanja konferencije Women’s Weekend od 9. do 11. ožujka u Rijeci, gdje će brojne sugovornice na tematski raznovrsnim panelima razgovarati o aktualnim pitanjima na temu ženskih prava i položaja.
Jedna od sudionica na panelu naslova »Preko communityja do zvijezda« je eklektična Dubrovčanka Dora Predojević, poznata domaća fashion influencerica i poduzetnica koja će iz vlastitog iskustva komentirati otvaranje društvenih mreža u svrhu ostvarivanja poslovnih ciljeva, stvaranja zajednice i postizanja međusobnog povjerenja.
U instagramskim krugovima poznatija pod nadimkom dorica505, samu sebe bi predstavila kao magistru turkologije i ukrajinistike, zaljubljenicu u svoj grad, vjerojatno najveću štovateljicu Istanbula u Hrvata i zaljubljenicu u modu.
Energija Istanbula
Zanimljivo je da ste završili Filozofski fakultet u Zagrebu, na kojem ste stekli titulu magistre turkologije i ukrajinistike. Kako ste se odlučili za te smjerove?
– Premda su te dvije katedre, barem u moje vrijeme, uglavnom bile ljudima slučajan odabir, kod mene to nije bio slučaj. Prvi doticaj s Istanbulom je bio u srednjoj školi kad sam otišla na razmjenu učenika i odmah sam znala da se rodila ljubav koja će jednog dana biti okrunjena diplomom. Čim sam sletjela u Istanbul, odmah sam osjetila energiju grada.
Neki vjeruju u ljubav na prvi pogled i mislim da se meni to dogodilo s Istanbulom. Obitelj kod koje sam stanovala ta dva tjedna je bila sudbina. Prihvatili su me kao svoje dijete, moja ‘turska mama’ i ja smo rođene na isti datum, naučili su me turskoj kulturi, jeziku, kuhinji i običajima. Dan-danas se čujemo i vidimo, posjetili su nas u Dubrovniku i uvijek kažem da u Turskoj imam obitelj.
Osim toga, budući da sam na fakultetu i tamo ljeti radila, upoznala sam puno prijatelja s kojima se čujem i vidim svako malo. Rekli bi Turci, odnosno otac Republike Atatürk: ‘Sretan je onaj tko se Turčinom zove’, a ja se slažem! Ukrajinistika je zapravo došla usputno, međutim također gajim veliku ljubav prema Ukrajini, kulturi i jeziku.
Jeste li radili u struci nakon fakulteta?
– Radila sam pet godina u struci u jednoj poznatoj turskoj firmi, i moram priznati da sam obožavala svoj posao, tamo sam stekla ogromno poslovno iskustvo i znanje, i gajim veliko poštovanje prema svom bivšem poslodavcu koji me zapravo i potaknuo da krenem svojim putem i da se odvažim u vlastite poslovne pothvate. Isto tako, većina mojih pratitelja zna da sam prevodila sapunice za najveću prevoditeljsku kuću, to je isto bio zanimljiv period. Moram priznati da mi prevođenje malo nedostaje! Dugo tipkanje u noć, to su bili dani… (smijeh)
Što je prevagnulo da se angažirate oko društvenih mreža gdje vas danas na Instagramu prati više od 75 tisuća ljudi?
– Ne bih rekla da me nešto potaknulo, ili da je nešto prevagnulo, to se dogodilo dosta spontano. Oduvijek sam bila ekstrovertna i netko tko uživa u komunikaciji, tako da su meni društvene mreže uvijek bile ‘prirodne’. Voljela sam dijeliti neke sitnice iz života, a modne kombinacije su bile te koje bi uvijek pobudile najviše zanimanja, pa sam nekako i nastavila u tom smjeru jer sam oduvijek voljela eksperimentirati s modom.
Sjećate li se možda svoje prve objave?
– Ne točno, ali znam da je bila jako privatna i prirodna, vjerojatno neka slika s mamom ili tatom, što sad vrlo vjerojatno ne bih objavila, s obzirom na to da najmanje dijelim svoje najbliže.
Ne žalim ni za čim
Postoje li objave za kojima žalite, u smislu da vam je sada skroz neugodno jer ste ih objavili?
– Sigurna sam da bih neke stvari napravila bolje, ali ja sam tip koji ne žali ni za čim, mislim da je sve što je bilo dosad rezultiralo ovim što je sad, odnosno ne bih bila tu sad da nisam učila na greškama!
Koliki je kontinuitet potreban za dosezanje velikog broja pratitelja na mrežama?
– Mislim da je u svakom poslu kontinuitet uvjet. Ne vjerujem u trajanje uspjeha koji je došao preko noći, smatram da možeš preskočiti nekoliko stepenica ako radiš pametno, međutim, pola ne možeš. I isto tako, volim osjećaj kad nakon puno truda, dođu plodovi rada, tako da je kontinuitet i za društvene mreže apsolutno potreban.
Imate vlastitu tvrtku, zaposlenike i planirate širenje. Koji je core business?
– Tako je. Zapravo je moja tvrtka koncentrirana na marketinške usluge, i smatram da će to tako i ostati, barem još izvjesni broj godina. A kad se to promijeni – sigurno ćete znati!
S obzirom na vašu titulu, iznenade li se ljudi kada im kažete što ste po struci? Pitamo zbog toga što se uz pojam »influencera« kod nas još uvijek vežu negativni komentari.
– Smatram da je ovo tema za sebe, i da, apsolutno se iznenade. Mislim da nije bilo članka ispod kojeg nisam nabasala na komentare; ‘Upisuje li se to ‘zanimanje’ u radnu knjižicu?’, ‘Bolje da je učila, jadnica’ i slično. Iskreno, tko god je u ovom, ili bilo kojem javnom poslu, treba imati debelu kožu i jednostavno se naučiti ograditi od takvih i sličnih komentara. A ovo me posebno ljuti jer kao osoba s fakultetskom diplomom, koja misli da je obrazovanje izuzetno bitno, svejedno smatram da se ljudi ne trebaju dijeliti na ljude s diplomom i ljude bez iste, kao i da diploma ne definira vrijednost čovjeka, ali eto, zanimljivo da ljudi bez diplome influencere svrstavaju u neobrazovanu i neradničku ‘bagru’.
Zbog čega mislite da je to tako? Smatrate li da se danas svatko naziva influencerom, postoje li »dobri« i »loši« influenceri i smatrate li uopće sebe influencericom?
– Pripisala bih to neznanju, ne razumijem zašto taj pojam nosi toliko lošu konotaciju. Svi smo mi influenceri svoje vrste, utječeš na obitelj i prijatelje, samo neki od nas utječu na malo više ljudi. I dio u kojem se uvijek spominje ‘laka zarada’, ‘kruh bez motike’, ne znam zašto ljude ljuti novi medij. Jer, influencer-marketing jest novi medij. Ono što su prije bili časopisi, TV, katalozi, sve to su sad influenceri. I na kraju krajeva, uvijek čovjek ima izbor koga i kakav sadržaj želi pratiti. Isto kao i kod ljudi, postoje ‘dobri i loši’ influenceri, ali o tome ne bih.
Govornica ste na panelu »Preko communityja do zvijezda« gdje je jedno od glavnih pitanja kako stvaranje mreže može pomoći poduzetnicima da ostvare svoje poslovne ciljeve. Što je po vama glavno u tom slučaju?
– Ne bih rekla da stvaranje mreže može pomoći, rekla bih da je nužno za ostvarenje poslovnih ciljeva. U najmanju ruku, puno pomaže. To je isto zanimljivo kako sada poslovni ljudi shvaćaju važnost društvenih mreža, i zapravo koliko tu ima posla. Mislim da je važno odabrati target skupinu, kao i strategiju »obraćanja« ciljanoj publici.
Također, smatram da je i vizualni identitet bitan, kao i shvaćanje da društvene mreže imaju određeni kodeks ponašanja i normi koje, ako vam nisu poznate, bolje prepustite nekome tko zna što radi.
Odgovornost prema publici
Sudjelovali ste u Školi odgovornog influensanja pa ste tom prigodom naglasili da je važno »poticati pozitivnu interakciju sa svojim pratiteljima«. Koji su najbolji načini za postizanje toga?
– Osobno mogu reći da se trudim svim ljudima odgovoriti na njihove poruke i upite, što nije lako. Zamislite da komunicirate s 500 ljudi dnevno. Smatram da je publika većinski razlog zašto smo tu gdje jesmo i da imamo određenu odgovornost prema njoj. Također, jako pazim da svojim primjerom pozitivno utječem na svoju publiku.
Naravno, tko radi, taj i griješi, ali uvijek se maksimalno trudim da u njima izazivam pozitivnu, a ne bilo kakvu negativnu reakciju.
Koje su najčešće greške koje poduzetnici, pogotovo u počecima, rade pri stvaranju sadržaja za društvene mreže?
– Obraćanje krivoj publici, netargetiranje ciljane publike. Pogrešna komunikacija, koja nije prilagođena određenoj društvenoj mreži. Svaka mreža je drukčija i svaka mreža ima svoj ‘poseban jezik’. Važno je naučiti ga i samo tako će rezultati doći.
Na koje stvari treba obratiti najviše pažnje? Je li to kvaliteta fotografije, teksta…?
– Rekla bih da je to miks svega. Ali definitivno smatram da treba biti autentičan i svoj, jer samo tako možete ‘trajati’.
Postoji li nešto što nikada ne biste podržali ili objavili na svojim profilima?
– Sve što sama ne koristim ili ne bih koristila ili radila ili bilo što uvredljive prirode, nasilno i slično.
Često se influencerima »zamjeraju« određene suradnje s brendovima ili reklame. Kakav je vaš stav prema tome? Surađujete sa svima ili pak postoji određeni »filter« kroz koji klijenti prolaze prije nego što se odlučite na zajednički projekt?
– Također tema za sebe, o kojoj bih mogla danima (smijeh). E to je upravo ono što je pogrešno, ja uvijek kažem: dobar influencer to ne radi. dobar influencer zahtijeva, pita, testira, i na kraju krajeva prihvati ili odbije. Da sam pristala na sve što sam ikad dobila, ne bih sad sjedila ovdje, već bih otvorila kafić na Zanzibaru.
Klijenti apsolutno prolaze kroz filter, prihvaćam suradnje tvrtki čije proizvode ili usluge sama volim i koristim, u slučaju da je nešto meni nepoznato, preduvjet je da prvo isprobam to nešto, a tek onda možemo u pregovore, i mislim da to svi mogu potvrditi. Nemali broj puta sam čak i promijenila proizvod i uvjete u suradnji jer mi nešto više nije odgovaralo u danom momentu.
Mislim da pratitelji, na kraju krajeva, osjete i znaju tko je iskren, a tko nije, a meni je integritet na prvom mjestu!
Možete li nam navesti najbolje, ali i najgore stvari odnosno situacije koje su vam društvene mreže donijele?
– Najbolje i najgore su ljudi. Zašto najbolje? Upoznala sam toliko inspirativnih i genijalnih ljudi zahvaljujući ovom poslu, a s druge strane sam se nagledala i naslušala svega. U ovom poslu je jednostavno toliki broj osoba koje ne poznaješ, koje ti svakodnevno šalju poruke, komplimente, kritike, pa i ružne komentare.
Također, loša strana je što svi misle da imaju ‘pravo’ reći svakakve odvratne stvari pod izlikom da imaš javan profil. Međutim, u životu se nikad ne koncentriram na ono loše – pamtim samo sretne dane! Činjenica da radiš za sebe, da imaš slobodu putovati, da radiš s brandovima o kojima si mogao samo sanjati kao student je nešto što ti nitko ne može platiti!
5 zlatnih savjeta za savršen stil1. Ne robujte trendovima, već trend prilagodite sebi 2. Pazite da se dobro osjećate u onom što nosite, inače neće izgledati dobro 3. Skupo ne znači nužno i lijepo 4. Moje zlatno pravilo za odijevanje – ako pokažem noge, sakrijem dekolte, ako malo otkrijem gornji dio tijela, sakrijem nožice 5. Uživajte i eksperimentirajte |
Svijetla budućnost
Dotaknimo se onoga po čemu ste prilično poznati na mrežama, a to je moda. Koliko ste dugo stvarali stil koji predstavljate danas?
– Pa mislim da je moj stil uvijek u procesu. Sad kad pogledam stare, odnosno starije fotografije, vidim puno stvari koje danas ne bih odjenula ili kombinirala, ali isto tako smatram da je moda ljubav i igra, a ne matematika i ne shvaćam je previše ozbiljno. Uvijek sam se dobro osjećala u svojoj koži i u stvarima koje nosim, pa makar i pogriješila.
To je sve ljudski i jako mi je lijepo vidjeti napredak koji sam napravila, kako u poslu, tako i stilski. I to uvijek naglašavam: budite svoji, ne slušajte druge i nosite samo ono u čemu se osjećate dobro!
Koji su vam omiljeni modni komadi?
– Variraju od sezone do sezone, ali rekla bih, oni koji su ‘vječni’, a meni je to dobra kožnata oversize jakna, fini kaput i kvalitetnija torba.
Gdje crpite inspiraciju za outfite?
– Doslovno svuda. Inspiriraju me moji bližnji, cure s ulice, cure (i dečki) s Instagrama, ali uglavnom volim trend prilagoditi sebi, svom stilu i građi. Uvijek dodam neki detalj da to budem ‘ja’.
Imate li poznate i manje poznate modne uzore?
– Ne. Obožavam stil mnogobrojnih žena, a i muškaraca (ne želim da se njih zapostavlja kad se radi o modi), ali ne volim slijepo pratiti neku osobu po bilo kakvom pitanju.
A tko su vam uzori u poduzetništvu?
– Sve žene koje su same stvorile to što imaju, koje su se borile same otpočetka do kraja, bilo da su male ili velike poduzetnice. Ovdje ne bih spominjala pak muškarce, jer se zna da se mi žene godinama borimo za jednakost i za ravnopravnost spolova u poduzetništvu, tako da skidam kapu svakoj ženi koja je sama sebi napravila biznis.
Koji je vaš savjet mladim poduzetnicama?
– Samo hrabro! Postoje određene prepreke s kojima ćete se suočiti, i neće uvijek biti lako, često će se činiti kao da je nešto nemoguće, ali preko trnja do zvijezda!«
Jeste li imali određene prepreke s kojima ste se i sami suočavali tijekom izgradnje karijere?
– Iskreno, kao što sam rekla: pamtim samo sretne dane. Međutim, bilo je izazovnih trenutaka kada sam se pitala što mi sve ovo treba, ali u životu nikad nije konstanta, treba samo biti svjestan da je nebo najljepše nakon oluje.
Kako se nosite s negativnim komentarima?
– Nemam vremena za iste!
Što smatrate najvećim izazovima za žene u svijetu poduzetništva danas?
– Pa sama činjenica da se moraju dokazivati duplo više od muškaraca. Često sam znala reći da bih sigurno bolje prošla i bila na boljim pozicijama, barem u korporativnom svijetu, da sam muškarac.
Nerijetko, a nadam se da se to mijenja, ne shvaćaju nas ozbiljno kad dođemo uopće pregovarati o poslu, ali neki od poslovnih ljudi koje osobno najviše cijenim su upravo žene. Tako da mislim da nas čeka svijetla budućnost.
5 zlatnih savjeta za uspješan poslovni račun na društvenim mrežama1. Odvojite potrebno vrijeme 2. Budite konzistentni i dosljedni 3. Pravilno ciljajte željenu skupinu 4. Budite kreativni 5. Sretno! |