Foto: iStock
Na društvenim mrežama postoje tri vrste roditelja.
povezane vijesti
Pojam “sharenting” nastao je spajanjem riječi dijeljenje (“share”) i roditelj (“parenting”), a označuje trend trend pretjeranog dijeljenja osobnih podataka djeteta od strane roditelja.
Na društvenim mrežama postoje tri vrste roditelja, a to su redom: roditelji za koje ni ne znate da su postali roditelji jer nisu objavili apsolutno ništa, roditelji za koje znate da su roditelji jer su jednom prilikom objavili fotografiju malenog stopala da bi podijelili sretnu vijest sa digitalnim svijetom i roditelji o čijoj djeci znate više nego sami o sebi jer redovito objavljuju fotografije svog mališana i to od prvog dana kada je došao na svijet pa tako znate i u kojoj je bolnici rođen i kako je tekao njegov put do prvog zubića.
Dok je s jedne strane razumljiva potreba roditelja da se pohvale najsretnijim trenucima svojih života koji uključuju njihovo maleno klupko sreće, s druge strane nam se ponekad čini kao da takvi roditelji žive u svijetu gdje društvene mreže nisu javne, u svijetu gdje ružne stvari ne postoje i u svijetu gdje se nešto “nije dogodilo ako nije na društvenim mrežama”.
Je li riječ samo o hvaljenju, dijeljenju sreće s bliskim osobama (iako, samo zato što je nečiji profil privatan, ne znači da se ne može doći do informacija kao što smo mogli vidjeti na ovom ružnom primjeru) ili jednostavno pokazivanju, ostavit ćemo kao individualno pitanje gdje će odgovori biti poznati samo roditeljima.
Ali, Healthy Children je nedavno na ovu temu objavio pet pitanja koja si roditelji trebaju postaviti prije nego objave informacije i fotografije o svom djetetu, govoreći pritom o tome da u obzir treba uzeti dvije stvari. Prva je činjenica da ništa na internetu nije privatno i da se nikad ništa ne može obrisati “do kraja”, a druga je pravo djeteta na njegovu privatnost.
Prije nego podijelite fotke svoje djece na društvenim mrežama, upitajte se:
Zašto?
Najvažnije je pitanje zašto nešto želite objaviti jer nije riječ o informaciji o vama već o vašem djetetu. Prije nego objavite i pošaljete sadržaj diljem svijeta, upitajte se zašto baš to želite objaviti.
Biste li voljeli da to netko podijeli o vama?
Možda ste privatna osoba, a možda volite dijeliti svoje informacije na društvenim mrežama, ali prije objave se upitajte bi li voljeli da ono što dijelite o svojoj djeci, netko podijeli o vama. Ako dijelite fotografiju djeteta u polugolom stanju na plaži, upitajte se bi li objavili takvu svoju fotografiju? Ako su vam djeca već dovoljno stara, upitajte i njih.
Hoće li djetetu biti neugodno u budućnosti?
Naravno da će skoro pa svaki roditelj u određenom trenutku ispričati neku pričicu u kojoj će izblamirati vlastito dijete, recimo, kada upoznaje njihovu djevojku ili dečka. No, jedno je ispričati takvoj osobi, a drugo podijeliti sa čitavim svijetom.
Postoji li netko na ovom svijetu tko ne bi trebao vidjeti tu fotografiju?
Ako je odgovor na pitanje ne, onda ju nemojte objavljivati. Sve više poslodavaca, školskog osoblja i budućih potencijalnih romantičnih partnera, tražit će jednog dana informacije o vašem djetetu na internetu. Ako bi pretraga na bilo koji način u budućnosti mogla naštetiti vašem djetetu, nemojte to objaviti.
Želite li da to bude dio digitalnog otiska vašeg djeteta?
Kako određena objava prikazuje vaše dijete? Možda želite da ga drugi percipiraju kao pametnog, uspješnog, dragog i dobrog ponašanja? Hoće li ono što objavljujete doprinijeti tome ili ne?
Tinejdžeri nisu oduševljeniJedno je istraživanje pokazalo da su djeca prilično ljuta i frustrirana zbog objava koje su dijelili njihovi roditelji. U studiji provedenoj na tisuću djece u Velikoj Britaniji u dobi od 12 do 16 godina, čak je 71.3 % tinejdžera kazalo da im roditelji nisu dali dovoljno privatnosti po pitanju njihovog digitalnog identiteta, a njih 39.8 % tvrdi da se osjećaju osramoćeno zbog fotografija koje su njihovi roditelji objavljivali. |